کرمان - مدیرکل بهزیستی استان کرمان از اجرای طرح ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر در مصرف کنندگان مواد در بین ۱۴۰ معتاد تزریقی و دارای رفتارهای پرخطردر شهر کرمان خبر داد.

طرح ارزیابی معتادان پرخطراجرایی می شود

به گزارش قدس آنلاین ، عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جلسه تشریح طرح ملی ارزیابی سریع و پاسخ به رفتارهای پرخطر در مصرف کنندگان مواد و زنان دارای کار جنسی اظهار داشت: این طرح در شهر کرمان و بین ۱۰۰ معتاد تزریقی و ۴۰ نفر زن با کار جنسی آغاز می شود که ارزیابی سریع و استخراج نتایج حاصل از این ارزیابی ، مرجع آماری بسیار مناسبی برای برنامه ریزی های آینده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه بیان داشت: سازمان بهزیستی کشور در ۲۱ استان اجرای طرح ملی ارزیابی سریع و پاسخ رفتارهای پرخطر در مصرف کنندگان مواد و زنان دارای کار جنسی را در قالب دو گروه معتادان تزریقی و زنان تن فروش خیابانی  در معرض اچ.آی.وی  عملیاتی و آغاز کرده  که استان کرمان یکی از این ۲۱ استان می باشد.

وی آمار مصرف کنندگان به مواد مخدر مبتلا به اچ.آی.وی در جامعه را ۱۳.۸درصد عنوان کرد و گفت: از این آمار ۴.۵ درصد مربوط به زنان معتادی است که به  اچ.آی.وی مبتلا شده اند واین آمار نه تنها برای مسئولان بلکه برای همه جامعه زنگ خطری است.

صادق زاده با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق معتادان تزریقی شیوع پیدا کرده اظهارداشت  : با تاسیس مراکز کاهش آسیب شیوع این بیماری کنترل شده است ولی در زنان دارای کار جنسی رو به افزایش است.

وی اظهار امیدواری کرد که  با همکاری – همراهی  و همدلی  و با بهره مندی از دانش و تجارب سازمانهای همکار اعم از سازمانهای دولتی و غیردولتی بعنوان سرمایه های اجتماعی بتوان طرح ملی ارزیابی سریع وپاسخ به رفتارهای پرخطر در مصرف کنندگان مواد و زنان دارای کار جنسی را منطبق بر شرایط بومی اجرایی نموده و از دست آوردهای این طرح به منظور کاهش و کنترل آسیبهای  اجتماعی بهره برد.

حسین چناریان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست با اشاره به پژوهش انجام شده توسط اداره کل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهران گفت: در موضوع  تن فروشی روی حدود ۷۰۰ زن با سابقه ی اعتیاد و ۴۰۰ زن بدون سابقه ی اعتیاد تحقیقاتی انجام شد که نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که در ارتباط با کسب درآمد و دلایل تن فروشی درصد مساوی از زنان قریب ۵ درصد به اعتقادات دینی -  مذهبی پایبند نبودند  و این بی اعتقادی عامل مهمی در بروز این آسیب می باشد.

حسین چناریان تفاوت  اساسی بین مردان و زنان معتاد پرخطر را در نوع کسب درآمد ذکر کرد و گفت : مردان معتاد پرخطر در زمان ناتوانی برای تامین هزینه های مصرف به سمت جرائمی چون سرقت می روند و ۶۰ درصد سرقت های خرد را این مردان انجام می دهند  در حالی که ۸۴درصد  زنان معتاد علیرغم تمایلشان ناچار برای تامین هزینه اعتیاد به سمت تن فروشی می روند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اظهار داشت : کمپ ماده ۱۶ یکی از ظرفیتهای فعلی است که با پذیرش زنان معتاد بستر مطالعاتی مناسبی برای اجرای طرح ارزیابی سریع می باشد

زهرا موسی پور مدیرکل اجتماعی – فرهنگی استانداری کرمان نیزگفت: این پروژه و طرح را در اولویت سایر برنامه ها در استانداری قرار داده ایم و مراقبت می کنیم که خلل در این فرایند و پروسه که می تواند برای استان کرمان بسیار پرخطر باشد به حداقل کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.