بجنورد-رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد گفت: متاسفانه خسارت هایی که از طرف دستگاه های اجرایی به عرصه های طبیعی وارد شده هنوز جبران نشده است.

خسارت های دستگاه های اجرایی به عرصه های طبیعی هنوز جبران نشده است
حسن ایزانلو در گفت و گو با قدس آنلاین،اظهار داشت: اجرای پروژه های عمرانی، از جمله پروژه های راه سازی؛ انتقال خطوط گاز؛ آب و غیره از جمله مواردی است که سبب تخریب عرصه ها و فرسایش خاک می شود. 
وی افزود: میزان خسارت های تحمیل شده به عرصه های طبیعی بر اساس بند ب ماده ١٢ قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ٨٩ برآورد می شود و به دستگاه ها اعلام می شود اما تا کنون رقمی از خسارت ها جبران نشده است. 
ایزانلو با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است گفت: در کشور سالانه به طور میانگین فرسایش مجاز خاک ۱۲ تن در هکتار است اما این رقم در استان بیش از ۱۷ تن در هکتار بوده و سبب نگرانی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد اظهار داشت: البته علاوه بر عوامل انسانی دخیل در فرسایش خاک، عوامل طبیعی فرسایندگی و فرسایش پذیری همچون فرسایش پذیری بالای سازندهای مارنی نیز سبب ازدیاد فرسایش خاک می شود و در این زمینه برخی مناطق استان مستعد فرسایش است.
وی تصریح کرد: مناطق جنوب استان مستعد فرسایش بادی و مناطقی شمالی استان نیز مستعد فرسایش آبی است. 
وی گفت: در این زمینه باید به اجرای طرح های آبخیزداری؛ بیابان زدایی؛ و سایر طرح های منابع طبیعی با رویکرد افزایش مشارکت مردمی سرعت داده شود اما کمبود اعتبار اجرای این طرح ها را با مشکل روبه رو کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.