امروز مردم از سیاسی بازی به تنگ آمده اند و از مسئوولان به ویژه نمایندگان می خواهند که به انجام وظایف قانونی ودینی خود در قبال جامعه بپردازند.

مردم از سیاسی بازی به تنگ آمده اند / ملت از نمایندگانشان می خواهند به انجام وظایف قانونی خود بپردازند
۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس، روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شد. «قدس آنلاین» به همین مناسبت روز مجلس در گفت و گو با نمایندگان به بررسی شاخصه های مجلس انقلابی و اصلی ترین وظایف نمایندگان ملت پرداخته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس انقلابی نیازمند نماینده انقلابی است گفت : اگرمردم  خواهان مجلسی انقلابی هستند باید نمایندگانی انقلابی را روانه مجلس کنند. بی شک انقلاب اسلامی مردم ایران در راستای تحقق اصول اسلامی و پیاده کردن قوانین اسلامی در کشور به پیروزی رسیده است. از این رو مجلس شورای اسلامی براساس اهداف انقلاب واهدافی که بیش از ۹۸ درصد مردم ایران بدان رای آری دادند باید  به ساختارهای نظام اسلامی پایبند و معتقد باشد.

وی معتقد است: پایبندی واعتقاد نه تنها در شکل ظاهری لازم است، بلکه کسانی که به عنوان نماینده راهی خانه ملت می شوند باید براساس سوگندی که یاد کرده اند تمام وقت خود را صرف رسالت نمایندگی کنند. دوری از مسائل جانبی از اهم وظایف یک نماینده است. بی شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده دار وظیفه سترگی هستند از این رو فرصتی برای پرداختن به مسائل حاشیه ای و غیر ضروری ندارند لذا در اختصاص وقت خود به مهمترین مسائل باید نهایت اهتمام را داشته باشند.

حاجی دلیگانی با اشاره به ویژگی های رهبر انقلاب اسلامی و تاسی پذیری نمایندگان از ایشان گفت: آنچنان که امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب بر دل مردم نشست، نمایندگان مجلس نیز می توانند با تاسی به سیره زندگی و سادگی روش بنیانگذار انقلاب با مردمداری و حفظ خوی ساده زیستی در کنار مردم باشند. نماینده ای لایق تکیه زدن بر کرسی های مجلس شورای اسلامی است که با برخورداری از  روحیه کوخ نشینی با اقشار ضعیف جامعه اظهار همدردی کرده وبا قانونگذاری مناسب بتواند ناملایمات و نیازمندیهای آنها را به صورت صحیح منعکس نموده و کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی واسطه بین مردم و حاکمیت هستند اظهار داشت: نماینده مجلس شورای اسلامی باید امانت دار مردم باشد و سخنان ومطالبات آنها را به سمع سایر مسئوولین برساند. نمایندگان تنها  واسطه بین مردم و حاکمیت به شمار می روند از این رو نقش ویژه ای در اطلاع رسانی مشکلات مردمی دارند. از این جهت نمایندگان مجلس سوپاپ اطمینانی برای نظام هستند که با حضور در میان مردم و با اطلاع از مشکلات مردمی می توانند آنها را به اطلاع  سایر مسئوولین اجرایی یا دیگر قوای کشور برسانند.

وی ضرورت انجام مطالعه و آگاهی از مسائل روز را از جمله نیازهای هر نماینده ای عنوان کرده افزود: از سوی دیگر اهمیت مطالعه و آگاهی از مسائل بر هیچ کسی پوشیده نیست. این موضوع در نمایندگان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. نماینده  ای می تواند در موضوعات ورود کند که درآن باره مطالعه دقیقی داشته باشد. بی شک نماینده ای که بدون مطالعه به موضوعی رای مثبت؛ منفی حتی ممتنع بدهد به وظیفه قانونی و اخلاقی خود عمل نکرده است.

حاجی دلیگانی با اظهار تاسف از بخشی نگری برخی از نمایندگان خاطر نشان شد: یکی از مهمترین ویژگی های نمایندگان عدم بخشی نگری آنهاست. بی شک نماینده ای که ملی نگر است تلاش می کند تا تمام وقت خود را صرف بهبود معیشت و رونق اقتصادی و تعالی فرهنگی جامعه کند. بدیهی است یکی از مهمترین وظایف نمایندگان نظارت بر مجموعه فعالیت های دولت است. جای بسی تاسف است اگر نماینده ای براساس سلایق دیگران نه براساس منافع ملی تصمیماتی اتخاذ نماید. متاسفانه به نظر می رسد امروز بسیاری از نظارتها تابع سلایق شده است و مصالح مردم فدای مصالح برخی جناح های سیاسی می شود. امروزه شاهد هستیم نظارتها منحصر به همراهی هاست یعنی اگر همفکر نماینده باشد ممکن است نظارت به درستی انجام نشود. تا زمانی که چنین معیارهایی مورد توجه نمایندگان باشد بی شک  با جرات نمی توان گفت که از مجلسی متشکل از نمایندگان انقلابی برخوردار هستیم. امروز مردم از سیاسی بازی به تنگ آمده اند و از مسئوولان به ویژه نمایندگان می خواهند که به انجام وظایف قانونی ودینی خود در قبال جامعه بپردازند.

وی در پایان گفت: هر چند ممکن است دولت  در برخی از امور برفشارهایی  برنمایندگان وارد کند اما نماینده  باید در مقابل فشارهای دولت در راستای  احقاق حقوق ملت مقاومت نماید. از این رو نمایند ه ای منتخب مردم وانقلابی است که خود را نماینده مردم بداند نه نماینده قوه مجریه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.