اربعین حسینی از ظرفیت های بالایی در تمدن سازی اسلامی برخوردار است چرا که در این اجتماع ده ها میلیونی دیگر ملیت ها مهم نیستند بلکه آنچه مهم است توجه به شعائر اسلامی و دین تشییع است از این جهت انسجام بخشی علمی از سوی نخبگان واندیشمندان اسلامی می تواند سرآغاز فصل مهمی در تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

ظرفیت عظیم اربعین در تمدن سازی نوین اسلامی

اربعین حسینی از جمله شعائر اسلامی است که بسیار مورد توجه شیعیان قرار دارد. این مهم که از صدر اسلام و از زمان اولین نوحه سرایی ها و عزاداریها بر مزار سید و سالار شهدا توسط ائمه معصومین و حضرت زینب سلام الله علیهاآغاز شد، به نوعی امتداد جریان تمدن سازی اسلامی است که امام حسین علیه السلام بدان توجه داشتند. بی تردید یکی از اصلی ترین دلایل قیام تاریخی وحماسی اباعبدالله علیه السلام  زنده نگاه داشتن اسلام ودر امان نگاه داشتن آن از گزند تهاجم های دشمنان دین آخرین پیامبر خدا بوده است. از این رو اربعین حسینی که با توجه و اهتمام مراجع شیعه به نحو مطلوبی هدایت شده و مورد اقبال بیش از پیش شیعیان قرار گرفته است ظرفیت مناسبی در توسعه تمدن اسلامی و شکوفایی تمدن شیعی است. قدس آنلاین در گزارش پیش رو با کارشناسان به بررسی این موضوع پرداخته است.

دکتر سعد الله زارعی با بی نظیر خواندن راهپیمایی اربعین در سطح جهان خاطر نشان شد : بی شک راهپیمایی اربعین  معجزه مذهبی است که تا کنون مشابه آن درجهان دیده نشده است. این اجتماع که با یک اقدام کاملا مردمی و فارغ از دخالت حکومت ها ودولتها صورت می گیرد برای دولتها هزینه ای ندارد و افرادی که  در این راهپیمایی تقریبا ده روزه شرکت می کنند بدون کمترین نگرانی از امکانات لازمی که به صورت سیستماتیک و مردمی فارغ از هر گونه تشریفات دست و پا گیرفراهم شده استفاده می کنند. این اجتماع شیعی  تمرین بزرگی از مدنیت اسلامی  ونشان دهنده ظرفیت وکارآمدی دین مبین اسلام  برای حل و فصل مسائل  است. یقینا با توجه به اینکه پدیده اربعین در سطح دنیا بدیع و بی نظیر است و تقریبا در طی سالهای گذشته به اوج بلوغ خود رسیده  است هنوز دنیا تحلیل دقیقی از راهپیمایی ده روزه اربعین ندارد. فلذا براین اساس است که مشاهده می کنیم بسیاری ازپژوهشکده ها واندیشکده های جهان بر این موضوع متمرکز شده و چگونگی و چرایی فلسفه تجمع مردم را در اربعین مورد بررسی قرار داده اند. این مساله به قدری تاثیر گذار بوده که امسال هالیوود  با اعزام اکیپ هایی به این مراسم  موضوع اربعین را از نزدیک بررسی و مورد واکاوی قرار داد.

این کارشناس سیاسی افزود: اربعین نشان داد که انگیزه مذهب حاوی انرژی فعال، پویا و کارآمدی است که می تواند بسیاری را در این راه بسیج کند.  طبیعتا از آن جایی که ریشه و پایه  اندیشه تمدن اسلامی نیز در مذهب قرار دارد مسئوولان کشورهای اسلامی و شیعی می توانند با ارائه تمهیداتی از  جمعیت عظیم عشاق حسینی به نحو احسن استفاده کنند. بدیهی است سازماندهی مردمی و استفاده از ظرفیت های یاد شده می تواند ما را با سرعت زیادی از  نقطه فعلی به نقطه مطلوب برساند. بنابراین با توجه به اینکه این ظرفیت در متن جامعه وجود دارد با بسط و گسترش فرهنگ اربعین می توان گامی بلند در راه تشکیل و تحقق تمدن نوین اسلامی برداشت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس نصیری فرد معاون  آموزشی سازمان بسیج اساتید  هم اظهار داشت : اربعین یکی از پتانسیل های موجود در مکتب اهل بیت است و از جمله پدیده هایی به شمار می رود که جامعه بشری را قوام می دهد. بی شک اربعین نیز از جمله  پدیده ها و عناصری است که می تواند در راستای تمدن سازی نه فقط برای تمدن اسلامی بلکه برای بشریت مورد تحقیق و توجه قرار بگیرد. خوشبختانه در آیین تشیع موضوعات مهمی که می توانند بستر ساز انقلابهای بزرگ فرهنگی و تمدنی باشند به خوبی مورد توجه شیعیان قرار دارند که از آن جمله می توان به مباحث عاشورا؛ مهدویت و اربعین اشاره کرد. هر چند بزرگان دینی در طول تاریخ اسلام و شیعه همواره بر اهمیت برگزاری مراسم اربعین تاکید کرده اند.

وی افزود: انسجام بخشی و ساختار سازی که مرجعیت شیعه در عراق و ایران به وجود آوردند اصلی ترین عاملی است که موجب شده مردم بتوانند از این فضای معنوی استفاده بهینه ای کنند. بنده در همایش امسال شاهد حضور جمیعتی عاشق بودم که از جای جای دنیا خود را به عراق رسانده بودند. این جمعیت در طی ده روز در جاده کربلا تا نجف اشرف به وفور حضور داشتند تا عشق و علاقه خود را به اهل بیت نشان دهند. بی شک ساماندهی این نیروی عظیم انسانی می تواند سرفصل مهمی در آغاز راه تمدن سازی نوین شیعی –اسلامی باشد

دکتر نصیری فرد با اشاره به اینکه اربعین می تواند به تمدن سازی اسلامی کمک کند گفت: بی شک اربعین یک ارتباط مذهبی  بین مردم شیعه جهان است و به مردم ایران یا عراق محدود نمی شود و همین که متعلق به اجتماع جهانی است می تواند در بحث تمدن نوین اسلامی تاثیر گذار باشد. البته در حال حاضر این ارتباطات در سطح مردمی است اما اگر این موضوع به نخبگان واندیشمندان نیز برسد، یعنی آنها نیز در این تجمع حضور داشته باشند منجر به  افزایش مراودات علمی و منطقی بین مسلمانان و شیعیان سایر کشورها می شود. خوشبختانه اربعین حسینی از ظرفیت های بالایی در تمدن سازی اسلامی برخوردار است چرا که در این اجتماع ده ها میلیونی دیگر ملیت ها مهم نیستند بلکه آنچه مهم است توجه به شعائر اسلامی و دین تشییع است از این جهت انسجام بخشی علمی از سوی نخبگان واندیشمندان اسلامی می تواند سرآغاز فصل مهمی در تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.