ثبات قیمت ارز در طولانی مدت به معنای ارائه یارانه به کالاهای خارجی است که در نهایت سود آن را خارجی ها برده و دودش در چشم اقتصاد ایران می رود.

دولت ۳.۵ سال اشتباهی دلار را ثابت نگه داشت!/ دلار تا قبل از انتخابات حدود ۴۰۰۰تومان می ماند/ تسهیل واردات و تضعیف صادرات، نتیجه سیاست های ارزی دولت در ۳.۵ سال گذشته است

مدت ها بود از افزایش یا کاهش شدید نرخ ارز خبری نبود. بعد از نوسانات بازار ارز در سال های ۹۰ و ۹۱ به نظر می رسید بازار ارز مانند سال های گذشته از ثبات نسبی و به قول دولتی ها "نرخ شناور مدیریت شده تبعیت می کند. اما در روزهای گذشته تغییرات محسوسی در بازار ارز رخ داد و چیزی نمانده بود این نرخ از ۴۰۰۰ تومان نیز عبور کند. اتفاقی که بسیاری از کارشناس با توجه به تحولات اخیر بازار ارز آن را دور از تصور نمی دانند.   عده ای از کارشناسان اقتصادی دلیل عمده نوسانات ارزی در روزهای اخیر را تعمدی از سوی دولت، برای جبران کسری بودجه و افزایش درآمدهای ریالی می دانند، عده ای دیگر این نوسانات را یکی از علایم پیش لرزه های یکسان سازی نرخ ارز دانسته و برخی دیگر آن را موضوعی طبیعی و بر اساس شرایط اقتصادی ایران قلمداد می کنند. در این میان میثم رادپور تحلیلگر بازار ارز و از نزدیکان حسین عبده تبریزی رئیس اسبق سازمان بورس ایران از جمله کارشناسانی است که نرخ ارز موجود در بازار ایران را بسیار ارزان تر از نرخ واقعی دانسته و ثبات این نرخ در ۳.۵ سال گذشته را به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات دولت یازدهم و مشوق اصلی برای افزایش واردات می داند. مشروح گفتگوی «قدس آنلاین» با وی در ذیل می آید: 

میثم رادپور کارشناس بازار ارز با اشاره به تعلل دولت یازدهم در یکسان سازی نرخ ارز به خبرنگار قدس آنلاین گفت: دولت یازدهم با این گمان که توافق هسته ای مسائل عمده نظام بانکی را حل و فصل می کند از ابتدای روی کار آمدن خود وعده یکسان سازی نرخ ارز را مطرح کرد. وعده ای که همچنان با گذشت بیش از یکسال از اجرای برجام محقق نشده است. وی در تشریح دلایل این تعلل تصریح کرد: هنوز بانک های اروپایی برای همکاری مجدد با ایران رغبتی ندارند. لذا به رغم رفع موانع فیزیکی، این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

رادپور با انتقاد از عملکرد ارزی دولت در ۳.۵ سال گذشته اظهار داشت: در ۳.۵ سال گذشته، نرخ ارز به جز روزهای اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود که این ثبات به معنای ارزان شدن ارز و تقویت واردات و تضعیف صادرات است. وی در توضیح این مطلب بیان داشت: با وجود تورم در اقتصاد ایران هر ساله هزینه صادرکنندگان ایرانی به ریال افزایش یافته اما چون نرخ ارز افزایشی نداشته است درآمد آن ها ثابت مانده است. لذا دولت آقای روحانی نباید قیمت ارز در ۳.۵ سال اخیر را ثابت نگه می داشت چرا که ثبات نرخ ارز در بلند مدت آسیب بیشتری به اقتصاد می زند.

ثبات نرخ ارز در بلند مدت، به معنای حمایت از کالای خارجی است

رادپور خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت ها به مردم آموخته و در ذهن مردم ما نیز اینطور جا افتاده است که مثلا اگر نرخ دلار ۵ هزار تومان شود بدبختی بزرگی سر اقتصاد ملی ما آمده است، در حالی که این اتفاق در اقتصادی که دارای تورم است خود به خود رخ داده و اجتناب ناپذیر است. وی تصریح کرد: ثبات قیمت ارز در طولانی مدت به معنای ارائه یارانه به کالاهای خارجی است که در نهایت سود آن را خارجی ها برده و دودش در چشم اقتصاد ایران می رود.

این کارشناس بازار ارز با طرح این سوال از دولت که "مگر در دوره هایی که از ثبات نرخ ارز برخوردار بودیم تورم نداشتیم" اظهار داشت: تورم یک موضوع کاملا داخلی است و دلیل اصلی علاقه ما به ثبات نرخ ارز نیز توانایی دولت در کنترل این نرخ است. چرا که نرخ ارز تنها ابزاری است که دولت با کنترل آن در کوتاه مدت می تواند تورم را کنترل کند. وی با اشاره به تبعات ثبات نرخ ارز در بلندمدت به قدس آنلاین گفت: برای همین است که افزایش نرخ ارز در ایران هرگز به صورت معقول نبوده و در تمام دوره ها با یک جهش همراه بوده است.

رادپور تصریح کرد: مناسبات اقتصادی و سیاسی دولت و شخص رئیس جمهور حکم می کند نرخ ارز تا آغاز انتخابات ریاست جمهوری فراتر از ۴۰۰۰ تومان نشود اما اگر آقای روحانی همین روند موجود را ادامه دهد جهش نرخ ارز در آینده ای کوتاه قطعی است.

در ۳.۵ سال گذشته ۷۰ درصد تورم انباشته داشتیم

این کارشناس بازار ارز ضمن تاکید بر ارزان بودن نرخ فعلی ارز خاطرنشان کرد: اگر گزارش های بانک مرکزی از سطح عمومی قیمت ها را بررسی کنیم خواهیم دید از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اقتصاد ایران تورم انباشته ای حدود ۷۰ درصد داشته است که این موضوع با فرض ثبات نرخ ارز به معنی افزایش سودآوری و تسهیل واردات است.

وی با اشاره به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی افزود: از آن جا که همیشه گران شدن و افزایش قیمت ها نزد مردم امر مذمومی به شمار می رود گمان می کنیم نرخ ارز نیز نباید گران شود. این کارشناس بازارهای مالی با شبیه دانستن نرخ ارز به سایر کالاها به لحاظ اقتصادی تصریح کرد: همان طور که تمام کالاها با مرور زمان دچار افزایش قیمت می شوند نرخ ارز نیز باید حول و حوش نرخ تورم افزایش یابد. رادپور در خاتمه با اشاره به ضرورت ایجاد یک نظام ارزی منطقی که منعکس کننده تورم و وضعیت اقتصادی کشور باشد خاطرنشان کرد: باید یکبار برای همیشه به مردم بگوییم افزایش نرخ ارز نه تنها بد نیست بلکه یک ضرورت است. اینکه ما نرخ ارز را ثابت نگه داشته و به آن افتخار کنیم اشتباهی است که لطمات بیشتری به اقتصاد ما خواهد زد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.