ایران نتوانست خود را از بند کاهش تولید رها سازد، حال آنکه ایران در چند سال دوران تحریم، کمتر از توان خود تولید کرده بود،بنابراین دیگران خواسته خود دایر بر کاهش تولید را به ایران تحمیل کردند ، بنابراین رسیدن به سطح تولید قبل ازتحر یم دراوپک عملی نشد.

به اهداف از پیش تعیین شده خود در نشست اوپک نرسیدیم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از نسیم ، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با نود اقتصادی اعلام داشت که با وجود موفقیت اوپک در بازگشت به سیاست مدیریت عرضه، اما ایران به سه دلیل در تحقق اهداف خود در اوپک موفق نبوده است.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) در وین با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که بر این اساس، کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود به توافق رسیدند که  این توافق بعد از هشت سال اتفاق افتاده است.

سید محمد علی خطیبی در این گفتگو در تشریح عدم موفقیت ایران در اجلاس اخیر اوپک توضیح  داد که ایران نتوانسته همانند لیبی و نیجریه از آزادی عمل خوبی برخوردار باشد و ادامه داد که ایران نتوانست سطح تولید خود را  همچون قبل از تحریم ها یعنی ۴ میلیون بشکه نفت خام در روز، در اوپک تثبیت کند.

به گفته وی، ایران نتوانست خود را از بند کاهش تولید رها سازد، حال آنکه ایران در چند سال دوران تحریم، کمتر از توان خود تولید کرده بود، بنابراین دیگران خواسته خود دایر بر کاهش تولید را به ایران تحمیل کردند، بنابراین رسیدن به سطح تولید قبل ازتحر یم دراوپک عملی نشد.

خطیبی تاکید کرد که هنوز معلوم نیست چرا عده ای که در حسرت دستاورد قابل توجه مانده اند، در تلاشند تا این ناکامی اوپک را بجای پیروزی جا بزنند.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، بازگشت اوپک به موضع قبلی یعنی سیاست مدیریت عرضه و کنار گذاشتن سیاست تخریبی و مضر سهم بازار را یک اقدام مثبت دانست اما گفت که در مورد تولید ایران بین دو رقم ۳.۹۰۰ و ۳۷۹۰ ابهام وجود دارد زیرا گفته شده که متوسط تولید ایران در شش ماه اول سال۲۰۱۷ باید درسطح ۳.۷۹۰ باشد، این بدان  معنی است که ایران هم درمحدویت تولید مشارکت دارد.

وی با بیان اینکه تصمیمات اوپک شش ماهه است، افزود: سازمان اوپک پایه ۳ سه میلیون ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام را برای ایران پذیرفته و اجازه داده ۹۰ هزار بشکه به آن افزوده شود.

خطیبی تصریح کرد: در دوران تحریم ایران، سه کشور  عربستان، کویت و امارات متحده عربی، بیش ازدو میلیون بشکه نفت خام به تولیدات خود افزوده اند و ادامه داد که با فضای جدید اوپک و بازگشت به سیستم سهمیه بندی، باید در برنامه افزایش ظرفیت محتاط  بود چرا که اوپک سقف ۳۷۹۰ را برای ایران تعیین کرده درحالیکه  ایران توان ۴ میلیون بشکه نفت خام در روز رادارد،   بنابراین با این ظرفیت اضافی چه باید کرد؟

وی، گفت که آثار روانی تصمیم اوپک در بازار نفت مثبت بوده اما این آثار روانی موقتی بوده و بازار بتدریج با واقعیتها خود را تنظیم می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.