رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: مقابله با فساد نیازمند برخورد ریشه‌ای است.

مقابله با فساد نیازمند برخورد ریشه‌ای است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام محمدصادق اکبری صبح پنجشنبه در همایش مبارزه به فساد و اشرافی گری که در سالن همایش های دادگستری کل استان هرمزگان برگزار شد. با اشاره به آیات و روایات و ذکر برخی مصادیق، به تبیین مهمترین عوامل شکل گیری مفاسد و همچنین تشریح شاخص های جهت گیری موثر در مبارزه با مظاهر فساد و اشرافی گری پرداخت.

رئیس شورای عالی بسیج حقوقدانان استان هرمزگان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم همگامی مسئولان به منظور ریشه کنی مظاهر فساد در سطح جامعه اظهارداشت: اگر  اهداف و ماهیت جریان فکری مروج اشرافی گری از یک سو و خطر فساد و اشرافی گری برای نظام اسلامی به عنوان یک تهدید بزرگ از سویی دیگر، مورد توجه جدی مسئولان و کارگزاران نظام قرار گیرد، آنگاه اهمیت تأکیدات داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ضرورت توجه جدی به مقابله با آن مشخص خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان مکتب و تفکر عمیق و ماندگار انقلاب اسلامی را طلایه دار مبارزه با فساد و نقطه مقابل اشرافی گری برشمرد.

وی با اشاره به برخی آمار و گزارشات منتشر شده از پرونده های مهم مرتبط با موضوع فساد و اشرافیگری و گزارش سالانه مؤسسه بین المللی شفافیت برلین، در سال ۲۰۱۶ که براساس شاخص های مطرح شده در آن، ایران از دیدگاه بین المللی در رتبه ۲۴ کشور های فسادپذیر در موضوع فساد اداری قرار گرفته، اعلام کرد: ارتکاب به این اعمال ساختارشکنانه از سوی برخی کارگزاران، به نظام مقدس اسلامی ضربه می زند و زبینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی در ادامه یادآور شد: شایسته سالاری تنها راه مقابله با فساد اداری است.

حجت الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: بدون تردید، میدان مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، یکی از میادین پرخطر و سرنوشت سازی است که اکنون براساس نیاز انقلاب، بسیج به ویژه سازمان بسیج حقوقدانان باید به آن وارد شود و در ادامه اظهار داشت: دشمنانی که طی ۳۷ سال گذشته، با توسل به توطئه‌های گوناگون موفق به شکست انقلاب اسلامی و  مقابله با سد مستحکم جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده خواهی های خود نشده اند، اینک امید دارند با ترویج مظاهر فساد و اشرافی‌گری در سطح کشور و در میان کارگزاران نظام و اقشار مختلف مردم ،این انقلاب توحیدی با آرمان تمدن‌سازی را، از حرکت در مسیر پیشرفت و عدالت باز دارند.

رئیس شورای عالی بسیج حقوقدانان استان هرمزگان در ادامه بیانات خویش تصریح کرد: بسیج با حضور قانونمند و تعریف شده در عرصه مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، می‌تواند کمک بزرگ و موثری به دستگاه‌ها و نهادهای متولی این امر، خصوصاً دستگاه قضایی نماید.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر لزوم پرهیز از تبعیت هوای نفس تأکید کرد و رفاه طلبی ،اشرافیگری،دنیاخواهی ، تضییع اموال عمومی، اصراف، ضعف تدبیر و سستی مدیران، غفلت از معاد و رستاخیز  و در نهایت بی تفاوتی اجتماعی در عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان آفت مدیریت و خدمت و همچنین عامل بسترساز در ایجاد مظاهر فساد و اشرافی گری ،کنار گذاشتن فرهنگ قناعت و انحراف از حرکت در مسیر حق عنوان کرد.

وی توجه مستمر و عمل به دستورات خداوند متعال ، تقویت روحیه بسیجی و انقلابی گری ،ارتقای موازین انصاف و قانونمندی، حق جویی و حق گویی ، قاطعیت در عمل ،صراحت در کلام ،ساده زیستی ،توجه ویژه به مظلومان و جهاد با نفس را محور اساسی و رکن شاخص در  جهت گیری موثر و مقابله با مظاهر فساد و اشرافیگری و تحقق تعالی و سلامت اجتماع  برشمرد.

حجت الاسلام اکبری مبارزه نظام مند و پایدار با مظاهر فساد و اشرافی گری را ضرورتی اجتناب ناپذیر در جهت ارتقاء عملکرد دستگاه قضایی قلمداد کرد و در ادامه اظهار داشت: قطعا یکی از اصلی‌ترین وظایف ذاتی قوه‌قضائیه برخورد و مبارزه قاطع و مستمر با مفاسد اقتصادی، مالی و اداری است.

وی عنوان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری این موضوع را از دستگاه قضایی و تمامی دستگاه های اجرایی مطالبه کرده‌اند ،بی تردید التزام به استفاده از سازو کارهای مناسب، تقویت اهرم های نظارتی،افزایش سلامت کارگزاران، آزادسازی اقتصاد و شفاف‌سازی قوانین ، نهادسازی، کوچک‌و کارآمدسازی دولت، ایجاد جریان آزاد اطلاعات برای جلوگیری از رانت‌های اطلاعاتی و بالا بردن احتمال افشای فساد، ترویج فرهنگ وظیفه‌شناسی، تقویت نهادهای نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی و احیای حس مسئولیت‌پذیری می‌تواند در راستای مبارزه با مظاهر فساد و اشرافی گری مثمر الثمر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.