معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه نوسان اخیر بازار ارز بیشتر ناشی از هیجان و شرایط فصلی بوده است، گفت: امروز بازار ارز آرامش داشت.

بازار ارز امروز آرام بود/نوسانات دلار، هیجان فصلی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، غلامعلی کامیاب در خصوص وضعیت بازار ارز در جریان معاملات بازار ارز، با اشاره به توافق اخیر کشورهای اوپک برای کاهش سقف تولید برخی کشورها و در مقابل موافقت با افزایش سهم فروش نفت ایران افزود: اگر این سقف‌ها رعایت شود انتظار داریم در نیمه اول سال ۲۰۱۷ قیمت هر بشکه نفت برنت از ۶۰ دلار بگذرد.

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: این در حالی است که نه تنها تولید ایران کاهش نمی‌یابد؛ بلکه افزایش هم خواهد داشت و افزایش درآمد کشور باعث عرضه ارز بیشتر در بازار خواهد شد؛  به این ترتیب بانک مرکزی راحت‌تر و قوی‌تر می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند.

وی گفت: افزایش قیمت نفت هم اکنون اثر اولیه خود را بر بازار ارز کشور گذاشته و باعث آرامش بازار شده است.

کامیاب با بیان اینکه ما منتظر نمی‌مانیم تا نفت فروخته و درآمد وصول شود، افزود: بانک مرکزی در مدیریت گردش ارزی، تصمیم‌های خاص خود را می‌گیرد و البته پیش‌بینی افزایش وصولی‌های ارزی، روی عملیات بانک مرکزی نیز اثر خواهد گذاشت.

وی همچنین افزود: فعالان اقتصادی در بازار این واقعیت را دریافتند که نرخ های بالای ارز که در روزهای گذشته تجربه شد متناسب با بنیان های اقتصادی کشور نبوده است و ادامه نمی‌یابد؛ بر این اساس،  اگر به روند تغییرات نرخ ارز در سالهای اخیر بنگریم در می یابیم که معمولا در فصل پاییز شاهد یک روند افزایشی هستیم و امسال هم مانند سه سال گذشته این افزایش را تجربه کردیم.

کامیاب گفت: این افزایش ناشی از عواملی مانند تقاضای مسافرتی و زیارتی، افزایش تقاضا برای واردات کالا و تسویه حساب‌ها به علت نزدیک شدن به پایان سال میلادی است.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته با آغاز سال نو میلادی و تقویت ارز توسط صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی نرخ ارز روند نزولی پیدا کند؛ در این میان،  بانک مرکزی انتظار کاهش نرخ ارز را داشت زیرا افزایش قیمت نفت که ناشی از توافق اخیر اوپک بود خوشبختانه ایران را نه تنها از کاهش تولید نفت معاف کرد که حتی امکان افزایش تولید هم داد که این انتظارات افزایش در آمد ها را ایجاد کرد که در بازار ارز موثر بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.