معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعداد قراردادهای امضاشده هفته پژوهش سال گذشته را ۲۹ مورد با حجم ۴۱.۴ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در هفته پژوهش امسال حجم قراردادها بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

رونمایی از ۴۰ فناوری در هفته پژوهش/ معرفی ۵ ایده برتر

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایسنا،  دکتر وحید احمدی در نشست خبری امروز ایجاد و احیای تفکر پژوهش و فناوری در اذهان مختلف جامعه را از مهمترین رسالت‌های هفته پژوهش نام برد و افزود: بر این اساس هفته پژوهش با اهدافی چون معرفی توانمندی‌های  پژوهشی کشور و شناسایی برترین‌ها، تشویق و توسعه فناوری و تجاری‌سازی دستاوردها، ایجاد فضای سرمایه‌گذاری در پژوهش، فناوری و توسعه علمی و حمایت از ایده‌های برتر در راستای فناوری‌های نوین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش امسال از ۲۱ تا ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری، برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی و برپایی برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در استان‌ها از مهمترین برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.

دکتر احمدی برگزاری مراسم تشویق خیران و حامیان پژوهش و فناوری و برگزیدگان ایده‌های برتر را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش امسال نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با همکاری وزارت کشور برترین استان‌ها در حوزه پژوهش و فناوری انتخاب و معرفی خواهند شد.

طبقه‌بندی فناوری‌های تولیدشده

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استاندارد کردن طبقه‌بندی فناوری‌های تولیدشده در هفته پژوهش امسال خبر داد و گفت: بر اساس استانداردهای تعریف‌شده فناوری‌ها از سطح یک تا ۹ طبقه‌بندی شده‌اند که برای این منظور سامانه جامع سطح آمادگی فناوری (TRL) راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، این سامانه با عنوان ایران‌تک‌هاب، یک سامانه تحت وب برای ثبت، تصدیق، طبقه‌بندی، رتبه‌بندی، تعیین سطح آمادگی و معرفی سامانه‌ها به سرمایه‌گذاران و مشتریان است.

تعداد قراردادهای امضا شده

دکتر احمدی با اشاره به قراردادهای امضاشده در هفته پژوهش سال گذشته افزود: در هفته پژوهش سال گذشته حجم قراردادهای تولید و فروش محصولات فناوری ۲۹ میلیارد تومان و حجم قراردادهای فروش و انتقال دانش فنی ۳۱۵ میلیون تومان بوده است.

وی مبلغ کل قراردادهای سال ۹۴ را ۴۱.۴ میلیارد ریال (۳۱۰ هزار دلار) ذکر کرد و یادآور شد: در هفته پژوهش امسال پیش‌بینی می‌شود که حجم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارش آماری درخصوص عملکرد سال‌های گذشته هفته پژوهش و فناوری ادامه داد: تعداد قراردادهای منعقد شده در هفته پژوهش سال ۹۳، ۱۸ قرارداد و این تعداد در سال ۹۴، ۲۹ قرارداد بوده است. حجم قراردادها در سال ۹۳ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال و در سال ۹۴ بالغ بر ۴۱.۴ میلیارد ریال بوده است.

دکتر احمدی افزود: در هفته پژوهش امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۴۰ فناوری رونمایی شود. تعداد رونمایی‌های هفته پژوهش سال ۹۳ یک مورد و در سال ۹۴ حدود ۱۶ مورد بوده است.

تجلیل از فعالان برتر پژوهش و فناوری

وی تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری را از جمله برنامه‌های هفته پژوهش سال ۹۵ نام برد و تصریح کرد: برای این دوره افرادی که دارای آثار و فناوری‌های تاثیرگذار در حوزه پژوهش و فناوری باشند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

دکتر احمدی از برگزاری هفته پژوهش استانی از امروز، شنبه ۱۳ آذرماه خبر داد و ادامه داد: در این برنامه قرار است از سه استاندار و سه دبیر استانی هفته پژوهش تقدیر به عمل آید. علاوه بر آن تقدیر از خیران و حامیان پژوهش و فناوری و برگزاری دستاوردهای تحقیقاتی از دیگر برنامه‌های استانی هفته پژوهش است.

برنامه‌های دانش‌آموزی هفته پژوهش

وی برنامه‌ریزی و اجرای مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش عنوان و اضافه کرد: انتخاب پژوهشگران دانش‌آموزی سطوح ابتدایی از طریق طرح «جابربن حیان» و متوسطه اول و دوم از طریق پژوهش‌سراهای وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

دکتر احمدی اضافه کرد: از ۲۱ گروه دانش‌آموزی پژوهشگر کشوری طی مراسمی تقدیر به عمل می‌آید.

جشنواره ایده‌های برتر در هفته پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در هفته پژوهش گفت: برای این منظور شیوه‌نامه این جشنواره تدوین و به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ارائه شده است. بر این اساس ایده‌های برتر که عملیاتی باشند، مشکلی را حل کنند و اشتغال‌زایی داشته باشند، انتخاب شده و مورد داوری قرار می‌گیرند.

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه داوری ایده‌های برتر در روزهای برگزاری هفته پژوهش با حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد، گفت: صاحبان ایده در روزهای نمایشگاه هفته پژوهش اقدام به دفاع از طرح خود خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این بخش از جشنواره سه هزار و ۶۰۰ ایده ارسال شده است که از این تعداد ۲۰۰ ایده انتخاب و پس از داوری دوم ۵۰ ایده انتخاب شده‌اند و در نهایت از این تعداد پنج ایده برتر انتخاب و معرفی می‌شوند.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: ایده‌های برتر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند و با اعطای تسهیلات تلاش می‌شود تا این ایده‌ها به تجاری‌سازی نزدیک شوند.

اسامی روزهای هفته پژوهش

وی، شعار هفته پژوهش و فناوری سال ۹۵ را «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی» ذکر کرد و افزود: روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه روز پژوهش، فناوری و مدرسه و روز دوشنبه ۲۲ آذرماه روز پژوهش و فناوری و دانشگاه کارآفرین نامگذاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه را روز پژوهش، فناوری و صنعت، روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه را روز پژوهش و فناوری؛ اقدام و عمل، روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه روز پژوهش، فناوری و حامیان پژوهش، روز جمعه ۲۶ آذرماه را روز ایده برتر، سرمایه ملی و روز شنبه ۲۷ آذرماه را روز پژوهش و فناوری و حوزه و دانشگاه دانست.

بی‌اطلاعی وزارت علوم از بودجه پژوهشی ۹۶

دکتر احمدی با اشاره به کلیات بودجه پژوهشی سال ۹۶ تاکید کرد: ما هنوز از جزئیات کامل بودجه‌های پژوهشی اطلاع کاملی نداریم، ضمن آنکه تاکنون جدول ۱۴ بودجه ۹۶ نیز ابلاغ نشده است، ولی قول‌های مساعدی برای تحقق این جدول داده شده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها درخصوص اجرای قانون اختصاص یک درصد از اعتبارات به امر پژوهش گفت: برای این منظور آیین‌نامه اجرایی، تدوین و برای تعیین نهایی به رئیس‌جمهور ارسال شده است؛ ولی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشکالی بر این آیین‌نامه وارد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این سازمان اشکال وارد شده به این آیین‌نامه را بازپس گرفت، ادامه داد: ولی تاکنون این آیین‌نامه ابلاغ نشده است؛ از این رو اجرای قانون یک درصد متوقف شده است تا این آیین‌نامه تعیین‌تکلیف شود.

وی ابراز امیدواری کرد که آیین‌نامه قانون یک درصد به زودی به امضای رئیس‌جمهور برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.