بجنورد-۱۳ آذرماه روز معلولان همه ساله با برنامه های بسیاری در راستای گرامیداشت مقام معلولان و سخنرانی درباره مشکلات آن ها برگزار می شود اما متاسفانه این مناسبت ها و سخنرانی ها تاکنون فقط دست به دست شده است و هم چنان به قوت خود باقی است.

مشکلات معلولان دست به دست می شود/شعار هایی که به عمل نمی رسد

قدس آنلاین- کبری علی آبادی: در خراسان شمالی ۱۷ هزار و ۸۱۰ معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که تعداد زیادی از آنان از قشر محروم و کم درآمد جامعه هستند.

از گوشه گیری های معلولان و عدم تمایل برای حضور در جامعه، محروم ماندن از حضور در فضاهای ورزشی و استاندارد نبودن فضاهای استخر شنا و بوستان ها، رفتار های نادرست خانواده ها و جامعه و نامهربانی های آنان که بگذریم این روز ها اشتغال و ازدواج و معابر نامناسب مشکلات این قشر جامعه را  افزون کرده است.

یکی از معلولان در این باره می گوید: تردد در کوچه و خیابان به تنهایی برایم مشکل است هر چند در این سال ها مسئولان درباره اقدامات انجام شده در زمینه مناسب سازی ها زیاد صحبت می کنند اما در عمل هنوز مناسب سازی چندانی در معابر شهر انجام نشده است.

غلامی با بیان اینکه مناسب سازی به معنای این است که معلول به تنهایی و بدون کمک در شهر تردد داشته باشد اظهار می دارد: شیبراهه های اجرا شده در پیاده روها آنقدر تند است که نمی توان با ویلچر به راحتی از آن عبور کرد.

وی می گوید: هنوز خیلی از ادارات و بانک ها برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است و استفاده از عابربانک ها هم در بسیاری از بانک ها برای ما میسر نیست.

یک معلول دیگر نیز اشتغال را مهم ترین دغدغه اش عنوان می کند و می گوید: قرار بود سهم معلولان از استخدام و به کار گیری نیرو در دستگاه های اجرایی به پنج درصد برسد اما هنوز همان سه درصد قانونی نیز به درستی اجرا نمی شود.

وحدانی اظهار می دارد: اکنون بسیاری از معلولان تحصیلات خود را تا دوره دانشگاه ارتقا داده اند اما پس از دانش آموختگی از دانشگاه بیکار می مانند و یافتن کار برایشان کیمیا می شود.

یکی دیگر از معلولان تامین مسکن را از مهم ترین چالش های خود عنوان می کند و می گوید: در مسکن مهر ثبت نام کرده ام اما در تامین آورده با مشکل روبه رو شده ام.

لطیفی اظهار می دارد: تامین آورده مشکل اساسی خیلی از خانواده های دارای معلول است و بسیاری از خانواده ها توان پرداخت همان مبلغ کم را ندارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه اکنون ۱۷ هزار و ۸۱۰ نفر معلول زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند می گوید: هفت هزار و ۴۹۷ نفر از این تعداد معلول جسمی و حرکتی، ۱۹۵ نفر ضایعه نخاعی، چهار هزار و ۶۱۱ نفر معلول ذهنی، یکهزار و ۷۷۱ نفر نا بینا، یکهزار و ۹۴۰ نفر ناشنوا و یک هزار و ۳۹۵ نفر بیمار اعصاب و روان هستند.

اسماعیل قربانی اظهار می کند:  عمده معلولان استان در تامین معیشت خود با مشکل روبه رو هستند و به طور کلی معیشت، مسکن و مناسب سازی معابر مشکل اصلی و مهم معلولان در استان است.

قربانی می گوید: اکنون نیمی از معابر و محل تردد معلولان در اداره های دولتی مناسب سازی شده است و این رقم از میانگین کشوری بالا تر است.

وی با اذعان به اینکه این رقم تنها در حد آمار است و بسیاری از مناسب سازی ها نمی تواند جایی در این آمار داشته باشد اظهار می کند: این آمار نیاز به راستی آزمایی دارد و بنا داریم تا ۱۲  فاکتور در مناسب سازی ها مجدد مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

قربانی اظهار می کند: اشتغال یکی دیگر از مشکل معلولان است و بهزیستی تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می کند اما بیشتر معلولان در تامین و معرفی ضامن با مشکل روبه رو می شوند.

به گفته مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی به کارگیری معلولان در دستگاه های اجرایی نیز توسط بسیاری از مدیران مورد غفلت واقع شده است اما برخی دستگاه های اجرایی قانون سه درصد را رعایت کرده اند.

وی تصریح می کند: قرار است سهم معلولان از به کارگیری در دستگاه های اجرایی از سه درصد به پنج درصد ارتقا یابد که امید می رود به نتیجه برسد و بخشی از مشکلات معلولان رفع شود.

قربانی، مشکل مالی خانواده های دارای معلول در تامین آورده مسکن را تایید می کند  ومی گوید: با وجود کمک بهزیستی و خیران و بنیاد مسکن، بسیاری از معلولان استان که از خانواده های کم درآمد و بی بضاعت هستند، در تامین آورده مسکن مشکل دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.