مشهد-کسادی بازار، برخی از متصدیان واحدهای صنفی را بر آن داشته است تا برای گذران چرخ اقتصادی نسبت به عرضه و فروش اقلام و کالاهایی خارج از حوزه کاری خود اقدام کنند که در واقع نمونه بارز بحث تداخل صنفی است.

پای اصناف مشهد در کفش یکدیگر/فروشگاه هایی که نقش دوشنبه بازار دارند

قدس آنلاین-فاطمه معتمدی:بحث تداخل صنفی این روزها به یکی از چالش‌های فضای کسب و کار تبدیل شده است که از نمونه‌های آن می‌توان به فروش اقلام خواروبار در واحد دارای مجوز فروش بلور و یا فروش کفش و کیف در واحد دارای مجوز فروش لباس اشاره کرد.

متصدی یک واحد فروش خواروبار با انتقاد از بحث تداخل صنفی و برخورد نکردن با متخلفان این حوزه یادآورشد: در شرایط کسادی بازار که واحدها برای فروش کالاها با مشکل مواجه هستند و به دلیل نبود درآمد قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند، بحث تداخل صنفی همان اندک فروش را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد:چرا باید در مغازه ای که کارش فروش بلور است، خواروبار نیز عرضه شود و با این اقدام واحدی که مجوز خواروبار فروشی دارد، با چالش مشتری مواجه شود، این در حالی است که واحدهای نظارتی و اتحادیه‌ها برای برخورد با این تداخل صنفی غیر مرتبط اقدام و برخورد بازدارنده ای ندارند.

چنگ اندازی به درآمد دیگران

فروشنده یک مغازه عطر و ادکلن فروشی نیز با اشاره به زیاد شدن بحث تداخل صنفی خاطر نشان کرد: سال‌هاست داروخانه‌ها که مجوز فروش دارو دارند، نسبت به عرضه عطر، ادکلن، کتاب داستان، انواع کرم و حتی آدامس و کفش اقدام می‌کنند و کسی هم جلوگیر این تخلف نیست.

وی اضافه کرد: قرار نیست با یک مجوز در خصوص یک فعالیت مشخص، فرد در همه حوزه‌ها ورود یابد و تنها به فکر کسب درآمد بیشترخود حتی به بهای کاهش فرش و یا ورشکستگی واحدهای صنفی دیگر باشد.

وی اضافه کرد: تداخل صنفی سبب شده است در کسادی بازار بسیاری از واحدهای خرده فروش نتوانند از پس هزینه‌هایی مانند اجاره مغازه برآیند و ناچار ورشکسته شوند. تداخل صنفی به معنای گرفتن روزی و درآمد از دست واحدی است که مجوز فعالیت در آن حرفه را داراست.

تقصیر با رکود

دبیر اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه بحث تداخل صنفی، موضوعی است که نه تنها در مشهد، بلکه در کشور معضل ایجاد کرده است، اظهار داشت: بخشی از دلایل بروز این مسأله متوجه شرایط اقتصادی فعلی و رکود در بازار است، به طوری که رکود سبب می‌شود متصدی واحد صنفی برای گذران زندگی دست به هر کاری بزند و این واقعیتی است که وجود دارد.

افشاری در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:البته برای تداخل صنفی قانون برای رشته‌های همگن که شرایط قانونی داشته باشد، پیش‌بینی شده است که می‌توانند در رشته‌های همگن فعالیت کنند. به عنوان مثال پوشاک فروش می‌تواند در واحد صنفی خود نسبت به عرضه کفش هم اقدام کند، البته به شرطی که شرایط هر دو اتحادیه را داشته باشد، سپس باید پروانه فعالیت در فروش کفش را نیز از اتحادیه ذی‌ربط دریافت کند که در این صورت با داشتن دو مجوز از دو اتحادیه پوشاک و کفش می‌توانند همزمان با هم نسبت به عرضه این دو کالا و فروش آن در واحد صنفی خود اقدام کند.

وی در این باره که آیا همه تداخل صنفی موجود در بازار دارای مجوز هستند، گفت: خیر، با این توضیح مهم که برخی شرایط لازم را ندارند. یکی از شروط این است که باید مساحت واحد صنفی با آیین نامه دو اتحادیه همخوانی داشته باشد که اگر نباشد، از مصادیق تداخل صنفی غیر مجاز است.

وی درخصوص برخورد با موارد تخلف در بحث تداخل صنفی یادآورشد:طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، با موارد تداخل صنفی غیر مجاز برخورد می‌شود و برابر آن اخطار از سوی اتحادیه ذی ربط صادر و در صورت رفع نکردن می‌توان نسبت به اعمال قانون از جمله پلمب اقدام کرد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مشهد تصریح کرد:در شرایط موجود در برخی از صنوف، برخی اتحادیه‌های همگن به توافق رسیدند که در حد ناچیز و کم برخی کالاها را در واحدهای صنفی ذی ربط ارایه دهند، به عنوان مثال واحدهای صنفی تحت پوشش قنادان می‌توانند در حد کم و ناچیز آجیل هم به فروش برسانند.

افشاری با اشاره به زیاد شدن تداخل صنفی و ورود واحدهای صنفی در حوزه‌های غیر مرتبط و بدون داشتن پروانه یادآورشد: اتحادیه‌ها باید برای برخورد با این مسأله و نداشتن پروانه برابر ماده ۲۷ با متخلفان برخورد کنند تا این مسأله کاهش یابد.

وی با بیان اینکه به طور حتم با رونق اقتصادی، موضوع تداخل صنفی غیر مرتبط کاهش خواهد یافت، گفت: مطمئن باشید برای بلور فروش در شرایط رونق اقتصادی قابل توجیه نیست که در واحد خود در کنار عرضه بلور، نسبت به فروش برنج و خواروبار نیز اقدام کند، زیرا خرید محدود این اقلام گران تر برای او تمام می‌شود و باید این گرانی را به مردم تحمیل کند.

وی در این باره که میزان تداخل صنفی غیر مجاز در مشهد چقدر برآورد می‌شود،افزود:به لحاظ عددی قابل محاسبه نیست، با این حال با توجه به رکود بازار میزان آن زیاد است.

داروخانه‌های همه کاره!

وی درباره گلایه متصدیان برخی واحدهای صنفی از عملکرد داروخانه‌ها مبنی بر فروش کالاها و اقلامی خارج از چارچوب دارو مانند کفش، تجهیزا ت پزشکی،کتاب و عطر و ادکلن تصریح کرد: داروخانه‌ها زیر مجموعه معاونت دارویی قرار دارند و از حوزه نظارتی اصناف خارج هستند.

وی اضافه کرد: البته از دید اصناف فروش ادکلن،آدامس،تجهیزات پزشکی، شامپو، کفش طبی، ترازو و مانند در داروخانه‌ها از مصادیق بارز تداخل صنفی غیر مجاز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.