رئیس سازمان سیا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یکی از دستاوردهای مهم دولت «باراک اوباما» دانست.

رئیس سیا: پاره کردن برجام اوج حماقت است/ ایران به توافق پایبند بوده است

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ رئیس سازمان جاسوسی آمریکا سیا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یکی از دستاوردهای مهم دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، خواند و مدعی شد: برجام به طور قطع مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.  

جان برنان در گفتگوی اختصاصی با بی بی سی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق هسته ای توانسته به شکلی کارآمد از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند مدعی شد: قطعا، قطعا همین طور است. ایرانی ها با مفاد برجام به  توافق رسیدند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگران دارند بر پایبندی ایران به برجام نظارت می کنند. هم اکنون تنها یک سال از این توافق می گذرد و فکر می کنم بیشتر کارشناسان بر این باروند که ایران به برجام پایبند بوده است. برجام به طور قطع حرکت ایران را به سمت توانمندی هسته ای که می توانست به سوی تسلیحاتی شدن پیش برود مختل کرد و چنین توانمندی نیز ثبات منطقه ای را تهدید می کرد.  

مجری بی بی سی پرسید آیا در جریان صحبت هایی قرار دارد که در آمریکا درباره ی پاره کردن برجام مطرح است؟  

برنان پاسخ داد: بله در جریان هستم.  

مجری بی بی سی در ادامه پرسید آیا پاره کردن برجام به تولید سلاح هسته ای در ایران منجر خواهد شد یا خیر؟  

رئیس سیا تهدید به پاره کردن برجام را فاجعه بار خواند و افزود: نخست اینکه سابقه ندارد دولتی در آمریکا توافقی را امضا کرده باشد و دولت آتی بیاید و توافق را به هم بزند و چنین رویکردی همه توافقنامه های آتی دولت را زیر سوال می برد. دوم اگر چنین اتفاقی بیافتد برخی در ایران که می‌گفتند آمریکا به توافق پایبند نخواهند ماند از موضع قدرت وارد می‌شوند. همچنین ایران دست به اجرای برنامه ای تسلیحاتی خواهد زد و دیگر کشورهای منطقه هم به تبعیت از آن برنامه تسلیحاتی خودشان را دنبال خواهند کرد. لذا فکر می کنم اوج حماقت است اگر دولت آتی آمریکا بخواهد توافق هسته ای را پاره کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.