اگر ما امروز در مقابل این اقدام آمریکا اقدامی منطقی و متقابل نکرده و از حقوق خودمان دفاع نکنیم باید این انتظار را داشته باشیم که دولت آینده آمریکا هر از چند گاهی یک لگد یا تلنگری به چهارچوب های همین برجام نصفه نیمه بزند.

تمدید تحریم های ۱۰ ساله با ماهیت برجام در تضاد است/ دولت برای توقف یا تعلیق روند اجرای برجام اقدام کند

ساسان شاه ویسی کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل درباره تمدید ۱۰ ساله تحریم های داماتو از سوی مجلس سنای آمریکا به «قدس آنلاین» گفت: این تحریم ها در زمان اجرای برجام نیز وجود داشت اما صرفا با دستور رئیس جمهور آمریکا تعلیق شده بود. بنابراین همان طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند: استمرار این قانون به واسطه ترتیب سازی های صورت گرفته جدید، نقض برجام محسوب می شود. وی افزود: از آنجا که طرف آمریکایی در حین مذاکرات نمی توانست قانون را عطف به ما سبق کند لذا ما انتظار داشتیم آمریکایی ها در این زمینه ترتیب اثر دهند که این قانون نیز با دستور رئیس جمهور آمریکا در آن مقطع تعلیق شد.

شاه ویسی در رابطه با سابقه قانون داماتو خاطرنشان کرد: این قانون ابتدا از سال ۹۲ میلادی آغاز و بعدها با اضافه شدن لیبی و کره شمالی به این قانون در سال ۹۶ ادامه پیدا کرد، اما در یکسال اخیر بخش هایی از آن با بخشنامه رئیس جمهور آمریکا درباره ایران ملغی اعلام شد. این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اخیرا سخنگوی کاخ سفید مدعی شده است که وزیر امور خارجه می تواند بر اساس  اختیارات خودش این قانون را تعلیق کند که البته این اظهارنظر یک حرف کاملا بی ربط است.

وی با تاکید بر این موضوع که تصویب مجدد این قانون برخلاف برجام است اظهار داشت: به فرمایش مقام معظم رهبری چه تمدید و چه تصویب یک قانون وقتی قرار است آن قانون از تاریخی مجددا اجرا شود به معنای اجرای آن قانون و نقض برجام است. شاه ویسی در ادامه این گفتگو به خبرنگار قدس آنلاین گفت: تمدید این تحریم ها نه تنها با روح برجام که به صورت شکلی با چهارچوب ها و ارکان این توافق در مغایرت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تقارن  بازه زمانی اجرای برجام با پایان دوره تحریم های ۱۰ ساله تصریح کرد: قانونگذاران آمریکایی می توانستند تمدید این تحریم ها را تصویب نکنند چرا که یک سری از قوانین دیگر نیز در آمریکا وجود دارد که صرفا با دستور رئیس جمهور آمریکا معلق شده است. این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در ادامه با ذکر مثالی اظهار داشت: طرح چنین دیدگاهی از سوی آمریکایی ها مانند این است که ما در ایران به این جمع بندی برسیم که اگر چه ما به توافق خود با ۱+۵ در برجام پایبند هستیم اما مجلس ایران قانونی را تصویب کند که طبق آن دولت موظف باشد تمام اقدامات لازم را در جهت حفظ توان و قدرت هسته ای جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل از اجرای برجام به کار گیرد.

وی در تشریح این موضوع بیان داشت: بعد از تصویب این قانون نیز بگوییم آقای روحانی صرفا رئیس جمهور ایران بوده و به دلیل تفکیک اختیارات قوا مجلس شورای اسلامی کار خودش را کرده و شورای نگهبان نیز این قانون را تایید و تبدیل به قانون می کند.

شاه ویسی درباره مراحل اقدام متقابل ایران در پاسخ به اقدام سنای آمریکا در تمدید این تحریم ها به قدس آنلاین گفت: ایران در وهله اول باید شکایتی را به کمیسیون رسیدگی به اختلافات برجام اعلام کند تا این پرونده در یک مسیر حقوقی قرار بگیرد. وی افزود: بعد از این اقدام نیز طرف ایرانی می تواند تقاضای توقف یا تعلیق روند اجرای برجام را تا تعیین تکلیف شدن این مسئله داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم پایبندی آمریکا به معاهدات و قراردادهای دو یا چند جانبه تصریح کرد: اگر ما امروز در مقابل این اقدام آمریکا اقدامی منطقی و متقابل نکرده و از حقوق خودمان دفاع نکنیم باید این انتظار را داشته باشیم که دولت آینده آمریکا هر از چند گاهی یک لگد یا تلنگری به چهارچوب های همین برجام نصفه نیمه بزند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در موضوع برجام آمریکایی ها و اتحادیه اروپا چیزی از دست نداده اند و در صورت عدم برخورد جدی طرف ایرانی با آن ها ما بازنده اصلی این کش و قوس خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.