رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دولت هر سال حدود 30 میلیارد تومان برای تامین داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز و بیماران آن هزینه می‌کند و تمام داروهای این بیماران رایگان است.

هزینه 30 میلیارد تومانی دولت برای تامین داروی بیماران ایدز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رسول دیناروند روز یکشنبه پس از دیدار وزیر بهداشت با گابریل ویک استورم، وزیر بهداشت سوئد در وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره هزینه کرد دولت برای داروی بیماران مبتلا به ویروس ایدز توزیع داد.
وی گفت: دولت هر سال داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز را خریداری و تامین می‌کند و از طریق شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان بین افراد مبتلا توزیع می‌شود.
دیناروند افزود: افراد مبتلا به ویروس ایدز هیچ مشکلی برای تامین دارو ندارند و دولت هر سال حدود 30 میلیارد تومان برای تامین داروهای مورد نیاز این افراد هزینه می کند، البته در گذشته بخشی از این هزینه از طریق کمک های بین المللی تامین می شد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای مختلفی برای افراد مبتلا به ویروس ایدز وجود دارد که اکثر آنها در ایران وارداتی است، البته چند قلم آن در کشور تولید می شود و در مواردی که داروی تولید داخل وجود دارد، خرید خارجی انجام نمی شود.
دیناروند افزود: با توجه به تعداد معدود افراد مبتلا به ایدز در ایران و آمار حدود 18 هزار نفری افراد تحت درمان، تولید همه داروهای مورد نیاز این بیماران در کشور صرفه اقتصادی ندارند اما تعدادی از اقلام دارویی مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز، سل،‌مالاریا و هپاتیت که در بین مبتلایان به ویروس ایدز شایع است در کشور تولید می شود.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین وضعیت بدهی بیمه ها به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: کل بدهی بیمه ها به بیمارستانها و مراکز درمانی و دارویی کشور حدود 10 هزار میلیارد تومان است که از این میزان حدود چهار هزار میلیارد تومان بدهی بیمه ها به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی است.
وی گفت: ‌سازمانهای بیمه‌گر بخشی از بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌اند، مثلا سازمان تامین اجتماعی تا تیر امسال را تسویه کرده است و بدهی دی سال 94 مانده بود که پرداخت شد اما سازمان بیمه سلامت بدهی داروخانه‌ها را تا حرداد تسویه کرده است و باقی بدهی مانده است.
دیناروند افزود: بدهی بیمه ها به داروخانه‌ها رقم کوچکی از کل بدهی آنهاست، آنچه فلج کننده است، بدهی بزرگ آنها به بیمارستان های دولتی است که هنوز هیچ گشایش جدی در پرداخت بدهی های آنها که از سال گذشته مانده است، صورت نگرفته است و این بیمارستانها نیز به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی حدود چهار هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.