۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
کد خبر: 480203

یزد- معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورگفت: تنها برتری کشور عزیز ما ایران در میراث فرهنگی این کشور است .

ایران در میراث فرهنگی بی رقیب است

به گزارش قدس آنلاین حسینی مکارم در آئین تکریم و معارفۀ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهارداشت: ما در صنعت، کشاورزی و سایر امور در مقایسه با کشور های دیگر شاید رقبایی داشته باشیم و در بعضی موارد نمی توانیم رقیب داشته باشیم در بخش اقتصاد به صنعت و تکنولوژی تکیه کنیم اما در بحث میراث فرهنگی می توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم

وی افزود: در سیاست های ابلاغی که در برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری تدوین شده است، موضوع گردشگری اهمیت بسیار مهمی برای برنامه ششم دارد و باید همه ما برای پیاده سازی این سیاست همت نماییم، چرا که در برنامه ششم توسعه یکی از محور های اصلی و هسته های کلیدی برای اقتصاد کشور همین موضوع گردشگری و میراث فرهنگی می باشد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: استان یزد با دارا بودن سی و دو هزار اثر ثبت شده تاریخی و چهار اثر ثبت شده جهانی، در قله میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است و همچنین در ایران سه استان اصفهان، فارس و یزد بالاترین حجم ورود مسافران خارجی را دارند و این نشان گر ظرفیت بالای یزد است.

وی افزود: تنها شهر ایران که پرونده ثبت جهانی دارد یزد است و این موضوع بسیار مهمی است که یک سرمایه عظیم برای کشور ایران و مردم شریف استان یزد است.

حسینی مکارم خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در سه سال ابتدایی دولت تدبیر و امید استان یزد از بالندگی بسیار خوبی برخوردار بوده است و همه باید بکوشیم تا از یزد به عنوان یک سرمایه حفاظت بکنیم.

وی افزود: در انتخاب مدیرکل جدید نگاه ما این بود که از ظرفیت های داخل اداره کل یزد استفاده کنیم و زمینه رشد و ترقی شغلی افراد را در سازمان فراهم نماییم و هم این که از نیرو های جوان در مدیریت استفاده کنیم. انگیزه ای که در فاطمه دانش مورد مشاهده ما بود یکی دیگر از دلایل انتخاب ایشان است و باید این واقعیت را بپذیریم که در جای جای ایران بانوان فعال، ساعی و مبتکر وجود دارند که باید از این پتانسیل استفاده کرد و باید به این نیرو اعتماد داشت.

مکارم خاطرنشان ساخت: ما زنان شجاع در تاریخ کشورمان زیاد داشته ایم و این قبول مسئولیت هم توسط خانم دانش یزدی یک تدبیر و شجاعت خاص بود و از همه مردم و مسئولین استان و شهرستان یزد تقاضا دارم به این دستکاه و مدیرکل جدید آن کمک کنند تا بتوانیم به تمام پتانسیل های موجود دست پیدا کنیم.

حسینی مکارم در توصیه به فاطمه دانش یزدی کفت: باید در صورت صلاح دید از اساتید و فرهیختگانی که در این استان وجود دارند استفاده شود و می توانند در قالب یک اطاق فکر این کار را انجام دهند . موضوع بعدی که باید پیگیری شود پرونده ثبت یزد به عنوان میراث جهانی است ، زیرا دراین صورت یزد به عنوان یک اثر تاریخی برای تمدن بشری باقی خواهد ماند و این موضوع بسیار مهم است.

وی افزود: از پتانسیل نیرو های داخل استان باید نهایت استفاده را برد تا شاهد شکوفایی میراث باشیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: جوانان فعال و کوشایی در اداره کل میراث فرهنگی استان یزد به فعالیت مشغول هستند که موجب پیشرفت و ارتقای سطح علمی اداره کل گردیده اند و از آن جمله می توان به مرحوم علی اصغر دشتی اشاره نمود که در زمان حیات و تصدی مسئولیت اداره میراث فرهنگی شهرستان خاتم، شهرستان را در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان و حتی کشور مطرح نمود.

معاون عمرانی استانداری یزد نیز دراین مراسم گفت: با توجه به کمبود منابع طبیعی و منابع آب در استان یزد، میراث و فرهنگی و گردشگری می تواند بهترین راه برون رفت از مشکلات فعلی باشد و توسعه استان را رقم بزند و حتی می توان گفت، حل موضوع تامین آب یزد هم به میراث فرهنگی یزد گره خورده است.

سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهارداشت: امروز خوشحالیم که مردم از سازمان جلو تر هستند و در تمام پروژه های میراث فرهنگی یار و یاور مسئولین می باشند، در موضوع ثبت جهانی شهر یزد، اداره کل میراث فرهنگی یزد، مجموعه استان و سازمان میراث فرهنگی کل کشور ریسک بزرگی را پذیرفتند، چرا که با توجه به تعداد معدود شهر هایی که به ثبت جهانی رسیده اند، دولت نیز با کمبود شدید منابع مالی روبرو بود، ولی خوشبختانه تا اینجای کار، توانسته ایم به نحو شایسته پیش روی نماییم.

وی  افزود: خط قرمز استان میراث فرهنگی است، البته نه مدیرکل سازمان بلکه خود ابنیه و میراث فرهنگی ما، بنابراین از همه دستگاه ها خواهش می کنم همکاری نموده تا فعالیت های میراث رونق بگیرد، چرا که زنده نگه داشتن میراث فرهنگی تنها راه زنده بودن این شهر در کویر است.

معاون استاندار در پایان سخنان خود با اشاره به پروژۀ در دست اقدام ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد در سازمان یونسکو گفت: این پروژه با جدّیت در حال پیگیری است و باید در ماه های باقیمانده با نیرویی مضاعف تا رسیدن به نتیجۀ مطلوب دنبال شود زیرا تعداد شهرهایی که در دنیا  به ثبت جهانی رسیده اند از تعداد انگشتان دو دست کمتر است.
گفتنی است در پایان این مراسم از تلاشها و خدمات«محمدمهدی شرافت» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و «سیدمصطفی فاطمی» سرپرست این اداره کل با اهدای لوح سپاس، قدردانی و «فاطمه دانش یزدی» به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معرفی شد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.