نمایندگان خوزستان با اعتراض به رئیس جمهور از نامه ای محرمانه ومصوبه ای پرده برداشتند که از آن بی خبر بودند.

افشای جزییات بیشتری از اعتراض نمایندگان به روحانی در صحن علنی مجلس/ماجرای نامه محرمانه دولت چه بود؟/ در نشست نمایندگان با نوبخت چه گذشت؟

به گزارش قدس آنلاین نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۴ آذر ماه با اعتراض به رئیس جمهور در حالی که رئیس دولت یازدهم در حال سخنرانی بود از نامه ای محرمانه ومصوبه ای پرده برداشتند که نمایندگان منتخب مردم استان خوزستان از آن بی خبر بودند. این نامه که موضوع انتقال آب را از سرچشمه های کارون به استان اصفهان و زاینده رود مورد توجه قرار داده بود، به صورت محرمانه و دور از چشم نمایندگان و عدم توجه به منافع زیست محیطی مردم این استان دستور انتقال آب را داده است. نمایندگان مردم استان خوزستان علی رغم اعتراض به بی توجهی به مسائل زیست محیطی استان وانتقال مخفیانه آب از رئیس جمهور این سوال را مطرح کردند که اگر انتقال آب قانونی است محرمانه بودن آن چه معنایی دارد؟ «قدس آنلاین» در گفت وگوی پیش رو با نمایندگان استان خوزستان به واکاوی این موضوع پرداخته است. 

علی عسکر ظاهری عبده وند نماینده مردم مسجد سلیمان ، هفتکل ، لالی واندیکا  با اشاره به مشکلات جسمی مردم استان خوزستان در اثر بی تدبیری دولت به مسائل محیط زیست گفت : ریزگردهایی که زندگی  مردم استان های مرزی به ویژه مردم استان خوزستان را با بسیاری از مخاطرات مواجه کرده نشات گرفته از مسائل  داخلی وخارجی است. هر چند دولت در بحث مراودات خارجی درباره ریزگردها تا کنون موفق به فعالیت خاصی نشده اما بخش داخلی نیز همچنان از بی تدبیری ها رنج می برد. مجموعه کارشناسی های انجام شده نشان می دهد میزان آبی که وارد استان خوزستان می شود به اندازه ای نیست که جوابگوی مسائل زیست محیطی این استان باشد. پر واضح است که بی توجهی به تالاب ها وخشک شدن آنها در سالهای اخیر بر بسیاری از مسائل زیست محیطی این استان تاثیرات سویی به جای گذاشته است. بستری شدن مردم این استان در بیمارستان ها به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی- عروقی که نشات گرفته از ریز گردها است از جمله مسائل اعتراضی بود که نمایندگان استان خوزستان به رئیس جمهور در صحن مجلس شورای اسلامی داشتند.

وی با اشاره به اهمیت زنده ماندن تالاب های استان افزود: هنگامی که تالاب های استان خوزستان پر آب بودند مردم کمتر از مشکلات تنفسی مربوط به ریزگردها رنج می بردند.متاسفانه امروز مطلع شدیم که دولت برای انتقال آب خوزستان به اصفهان بی خبر از نمایندگان مردم خوزستان نامه زده که از سرچشمه های کارون برای صنایع و کشاورزی استان اصفهان آب انتقال دهند!! هنگامی که دولت بدون توجه به مسائل زیست محیطی و کار کارشناسی، آب را از سرچشمه ها گرفته و انتقال می دهند مشخص است که تالاب ها خالی از آب می شود. بی شک تغییرات صنعتی و محدودیت هایی که دولت در استان خوزستان رقم زده امروز منجر به تغییرات جوی شده که مردم را در گرد و غبارها خفه کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان شد: هر چند کارشناسان توصیه می کنند برای فائق شدن بر مشکل ریز گردها باید برنامه مدونی برای مالچ پاشی در استان برنامه ریزی شود یا به کمر بند سبز استان یا خط آبی تالاب ها توجه شود اما به نظر می رسد مسائل محیط زیستی چندان مورد توجه دولت قرار ندارد امیدوار هستیم که سازمان محیط زیست با مداخله صحیح مانع آسیب های جدی تری به منابع آبی و زیست محیطی استان خوزستان مانع آسیب های بیشتر شود. متاسفانه  علی رغم این امیدواری نامه محرمانه دولت نشان داد این همت آنچنان که باید و شاید در دستور کار دولت قرار ندارد.

ظاهری عبدوه ندگفت :  متاسفانه برخی از شهرستان های استان خوزستان با کم آبی شدیدی دست و پنجه نرم می کنند.امروز شاهد هستیم بسیاری از مردم استان خوزستان به علت عدم دسترسی به آب لوله کشی مجبور به استفاده آب از تانکرهای هستند. حتی شهرهایی که بین دو سد قرار دارند نیزاز مشکل کمبود آب شرب رنج می برند.چگونه دولت می تواند با نامه محرمانه آب شرب مردمی که خود در تامین آب خوردنشان با مشکل مواجه اند را به کشاورزی و مسائل صنعتی استان دیگری اختصاص دهد؟

نماینده مردم شریف مسجد سلیمان با اعتراض به بی توجهی مسئوولان به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان خاطر نشان شد: مردم شریف استان خوزستان در صورتی که انتقال آب برای شرب بود هرگز با آن مخالفت می نمی کردند اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای برداشت آب و مصرف آن در کشاورزی و صنایع است. هر چند قرار بود مسئوولین بعد از سفر مقام معظم رهبری  در سال ۷۵ به استان خوزستان طرح موسوم به  طرح "مقام معظم رهبری" برای احیای ۵۵۰هکتار زمین کشاورزی در مساحت ۳۱۲ هزار هکتار به مرحله اجرا درآید اما متاسفانه بعد از گذشت ده سال شاید یک چهارم کار انجام شده باشد!!

وی با طرح سوالی از دولت در خصوص چرایی محرمانه ماندن این طرح گفت : متاسفانه علی رغم اینکه مردم استان خوزستان از مساله کم آبی رنج می برند اما حق برداشت آب شرب ندارند در حالی که مردم استان خوزستان شاهد مصوبه محرمانه دولت درباره مخازن آبی این استان هستند؟ حال این سوال مطرح می شود آیا ما با دولت مساله محرمانه ای داریم ؟ دولت چگونه می تواند برای انتقال آب استان خوزستان به صنایع استان اصفهان تصمیم محرمانه ای بگیرد در حالی که این موضوع به صراحت با قانون  در تضاد است. بی شک نمایندگان استان خوزستان نگران آینده این استان هستند و متاسفانه دولت درباره برداشت آب در استان خوزستان به هیچ قانونی پایبند نبوده است هر چند اگر این آب برای شرب می بود همانگونه که مصوبه شورای عالی آب بود ما نیز دراین باره اعتراضی نداشتیم. متاسفانه موارد مشاهده شده موجب نگرانی بیش از پیش نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شد چرا که به نظر می رسد دوستان دولتی به حق حیات، رعایت مسائل زیست محیطی وآب شرب مردم استان خوزستان احترامی نمی گذارند.

وی در پایان با اشاره به تهدیدات مشاهده شده گفت: در مجموع تصمیم های اتخاذ شده از سوی دولت متاسفانه خسارت زیادی بر سلامتی ، کشاورزی و  کسب و کار مردم استان تحمیل کرده است.مسائل و مشکلات بی آبی منجر به افت قیمت و کیفیت بسیاری از محصولات کشاورزی این استان شده است. علی رغم مسائل یاد شده افزایش بیماریهای تنفسی و مهاجرت های مردم از مناطق مرزی به دلیل افزایش مشکلات این استان از جمله مسائلی است که استان خوزستان را تهدید می کند.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس دهم نیز  با بیان اینکه مصوبه دولت به معنای نادیده گرفتن محیط زیست استان است خاطر نشان شد: متاسفانه دولت با امضای نامه ای بدون توافق و جلب نظرو توافق نمایندگان امضاء نموده است که نادیده گرفتن آن به مثابه نابودی مسائل زیست محیطی این استان است. بانک مرکزی که از سوی دولت مسئوول تامین اعتبار این مساله شده با نامه ای که رئیس جمهور به آقای چیت چیان وزیر نیرو داده اند به انتقال آب از سرچشمه های کارون به زاینده رود اقدام کرده اند. دولت در حالی به صورت محرمانه چنین نامه ای زده است که خود به این موضوع واقف است که انتقال آب از خوزستان این استان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

وی معتقد است خانم ابتکار با فریب مردم استان خوزستان عملا راهکاری برای نجات مردم از مشکلات زیست محیطی ارائه نداده افزود : بی شک دولت انتظار ندارد که نمایندگان استان خوزستان دست روی دست بگذارند و شاهد مرگ کارون باشند. افزایش تخریب محیط زیست در این استان گویی مساله ای عادی برای سازمان محیط زیست شده است. از نظر بنده خانم ابتکار مدیری است که به هیچ وجه صداقت ندارد.ایشان در مراجعاتی که به استان خوزستان داشته اند با وعده هایی و لبخندهایی سراسر فریب مردم مظلوم ومحروم این استان را سرگرم کرده اند. هرچند کارشناسان محیط زیست این مساله را مدام تذکر داده اند که خوزستان آبی برای انتقال ندارد و مردم این استان در تامین آب شرب خود با مشکلاتی اساسی مواجه هستند اما دولت به این مسائل بی اعتنا است. بنده در برابر رئیس جمهور در مجلس به این موضوع اعتراض کردم هرچند آقای لاریجانی رئیس مجلس از بنده خواستند سکوت کنم.

سامری با اعتراض به رئیس مجلس در خصوص دعوت او به سکوت در برابر رئیس جمهورگفت : چرا باید نسبت به مساله ای که حیات و زندگی مردم استان را تهدید می کند سکوت کرد؟

وی درخصوص اعتراض و پیگیری دولت افزود: رئیس جمهور بلافاصله با اعتراض ما به این موضوع به آقای نوبخت دستور انعقاد جلسه ای را دادند تا دغدغه های مردم استان خوزستان مطرح شود. بنده در آن جلسه عنوان کردم هرچند مردم استان خوزستان مردمی شریف هستند اما سکوت در برابر اقدامات ظالمانه وغیر کارشناسی که حق کشی است برای دولت یازدهم تبعات خوبی نخواهد داشت. چگونه است که دولت برای رای مردم خوزستان اهمیت قائل است اما برای آبی که می نوشند و هوایی که تنفس می کنند کمترین ارزشی قائل نیست؟

نماینده مردم خرمشهر عملکرد دولت را مایه شرمساری خوانده اظهار داشت: اعتراض ما به دولت به خاطر پنهان کاری آنهاست. پیش روی نمایندگان چیزی می گویند و پشت سرشان اقدامات مورد نظر خود را عملی می کنند. به نمایندگان می گویند که به هیچ عنوان آب را انتقال نمی دهیم در حالی که  نامه امضا می کنند و با هماهنگی با وزیر نیرو و دوستانشان آب را برای صنایع استان اصفهان برداشت می کنند. بی شک هر چند مردم استان خوزستان در تامین آب شرب خود هنوز با مشکلات جدی مواجه هستند اما اگر انتقال آب برای شرب مردم اصفهان بود هیچ گونه مخالفتی انجام نمی گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.