عضو شورای شهر تهران در دومین روز همایش ملی سبک زندگی، با اشاره به دو رویکرد متفاوت سلبی و ایجابی در حوزه سبک زندگی گفت: روایت‌های بخشنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی زخم‌هایی را بر تاریخ و فرهنگ کشور می‌گذارند.

روایت‌های بخشنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی تاثیرگذار نیست

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران صبح امروز دوشنبه ۱۵ آذر، در دومین روز همایش ملی سبک زندگی، ضمن قدردانی از برگزاری این همایش، شورای فرهنگ عمومی را یکی از دستاوردهای انقلاب برشمرد و گفت: فرهنگ عامه به معنای حضور در مناسباتی که ریشه در زبان و گفت‌وگو دارد از گذشته در کشور وجود داشته و دارد، فرهنگ عمومی به مباحثی از نوع سبک زندگی می پردازد و درواقع نگاهی متفاوت است که تنها مساله ایران و ایرانیان به حساب نمی‌آید.

وی گفت: در حقیقت فرهنگ عمومی جامعه نشان دهنده هویت است که به معنای واقعی کشورها را از یکدیگر متمایز می‌کند، کشورهایی که هریک سلسله مراتب متفاوتی همچون هویت شغلی، شهری، محلی و جنسیتی متفاوتی دارند. به طور مثال میان کشور یمن با سابقه‌ای طولانی و کشورهای همجوارش که قدمت چندانی ندارند و بیشتر از طریق درآمدهای سرشار زیرزمینی شکل گرفته‌اند، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه تمدنی کشورها در عین داشتن دین مشترک نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، بیان کرد: این پرسش درباره ی هویت در شکل های معمول‌تر به  سبک زندگی مربوط می شود و در مواردی همچون آرایش، پوشش و مناسبات دیگر بروز می کند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه سمت و سوی سلبی و ایجابی در این حوزه دو رویکرد متفاوت به حساب می آیند، خاطرنشان کرد: رویکرد سلبی به وجه نگرانی معمول تمامی افراد نسبت به رفتار جوانان مرتبط می شود که در این خصوص وزارت ارشاد بهتر رشد می کند، جنبه دیگر رویکرد سلبی به روایت‌های بخشنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی مرتبط می‌شود که زخم‌هایی را بر تاریخ و فرهنگ کشور می‌گذارند. یکسان سازی‌های موجود در حوزه سبک زندگی موجب بهبود شرایط در کشورها نشد بلکه سلیقه‌های متفاوتی ایجاد کرد که بر همین اساس توصیه می شود پرداختن به فرهنگ و سبک زندگی نباید متفاوت با منظومه فکری جوانان باشد چرا که این موضوع محدودکننده و موجب نادیده گرفته شدن حقوق اجتماعی در کشورها می شود.

وی به سیاست‌گذاری‌های متفاوت در ادوار مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و  مطرح کرد: مثلا در یک دوران با محدودیت دسترسی به شبکه‌های برون مرزی مواجه شدیم که این موضوع در فصل‌بندی بودجه وزارت‌خانه در نظر گرفته شد و همه این مسایل برای این بود که بودجه وزارت ارشاد را افزایش دهند، در همان برهه زمانی بحث جمع‌آوری ماهواره‌ها در کشور مطرح شد که رویکرد سلبی موضوع بود اما جنبه ایجابی این مساله این بود که در کشور به اغنای فرهنگی دست یابیم و مردم برای دیدن برنامه‌های شبکه های فرهنگی رغیتی نداشته باشند.

مسجد جامعی با بیان اینکه در آن سال‌ها تلاش کردیم که شبکه‌های استانی در صداوسیما راه اندازی شوند، بیان کرد: با افتتاح شبکه‌های جدید استانی در تلاش بودیم به جای آنکه محدودیت ایجاد کنیم فضا را برای مشارکت هرچه بیشتر در کشور فراهم کنیم هرجند در اجرا به این هدف نرسیدیم، اما در مبحث نظری تلاش داشتیم محورهای مشارکت، تکثر و تنوع افزایش پیدا کنند و البته هنوز هم باید به جمع‌آوری پدید آورندگان و افکار مردم در این حوزه توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم نگران تاثیرات اتفاقات دنیا بر ایران نباشند، گفت: چرا که این اتفاقات هیجان به وجود می‌آورند و در نهایت نمی‌توان به خوبی برنامه‌ریزی کرد، با توجه به اینکه ایران چهارراه تمدن است، ما بسیاری از تهاجمات را پشت سر گذاشته‌ایم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه هنر ایران، یک هنر ترکیبی است، گفت: بر این اساس می توان مثلا به تخت جمشید می‌توان به عنوان یک مجموعه متنوع هنری از کشورهای مختلف همچون مصر، یونان و هند نگریست. ما باید در سبک زندگی به کارکرد هنری آنچه در زندگی عمومی وجود دارد، توجه کنیم.

مسجد جامعی به فیلم ایرانی اکران شده در جشنواره اخیر کن اشاره و تصریح کرد: در زمان اکران آن فیلم، تمامی تماشاچیان بر این اندیشه بودند که کودک در چهارراه‌ها میان رانندگان مواد مخدر توزیع می‌کند، اما در پایان مشخص شد که کودک فال و درواقع در چهارراه‌ها شعر می‌فروشد، ویژگی‌های این‌چنینی در میان ایرانیان وجو دارد و باید به جد از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی گفت: در پرداخت به سبک زندگی، نگاه زیبایی‌شناسی و زیبایی‌دوستی مهم است که جزیی از جوهره ایرانیان برشمرده می‌شود، موضوع تکثر و تنوع در محیط‌های مذهبی هم مشاهده می‌شود که روز به روز در حال تغییر است که در این خصوص می توان به برگزاری تکیه‌ها در ایام عزاداری‌ها اشاره کرد، تکیه ها هم اکنون تنها کارکرد برگزاری عزاداری ندارند بلکه موزه‌ای متشکل ازعکس‌ها و رنگهای متنوع در پرده‌ها هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هنر، فرهنگ و تاریخ با یکدیگر آمیخته می‌شوند و مساجد و تکیه‌ها برپا می‌شوند، بیان کرد: اهتمام به روح زیبایی‌شناسی که از جمله کارکردهای وزارت ارشاد محسوب می‌شود در سبک زندگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مسجد جامعی گفت: ما در حوزه مدیریت به عنوان یک باغبان و فرهنگ یک درخت تناور به حساب می‌آییم که نمی توانیم از هر درختی که می خواهیم میوه مطلوب خود را برداشت کنیم چرا که در حوزه فرهنگ با یک سری محدودیت و امکان مواجه هستیم.

وی در پایان به وجود تنوع و تکثر در دین اشاره و مطرح کرد: مسجد جامع احداث شده در تهران دارای چندین شبستان و البته هریک متعلق به یک دوره ای از تاریخ هستند که هرکدام حرف زمانه خود را در معماری به رخ کشیده‌اند، این نوع تلفیق، ذات هنر به حساب می‌آید، باید تلاش کنیم با مدیریت به موقع تهدیدهای موجود را به یک فرصت در کشور تبدیل کنیم.

همایش ملی سبک زندگی، از روز گذشته آغاز شده و تا پایان امروز ۱۵ آذر ماه، برپا خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.