اهواز - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارگروه کسب و کار در تالاب بین المللی شادگان با همکاری برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی تشکیل شده است.

سازمان ملل با کارگروه «کسب و کار»در تالاب بین المللی شادگان همکاری می کند

به گزارش قدس آنلاین، سید عادل مولا با ابیان اینکه این طرح با هدف بهره برداری معقولانه از کارکردهای تالاب در ۶ استان (آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، بوشهر، چهارمحال وبختیاری و خوزستان) به اجرا می درآید، گفت: این همکاری در استان خوزستان نیز در تالاب بین المللی شادگان اجرایی می شود.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که حضور گردشگران در تالاب شادگان قانونمند شود و هم گردشگران و هم جوامع محلی الزاماتی در برخورد با این تالاب داشته باشند تا به این محیط آسیبی وارد نشود.
مولا همچنین با اشاره به بازدید هزاران گردشگر از تالاب شادگان اظهارکرد: با توجه به گرمای هوا منطقه، گردشگری در تالاب شادگان فصلی و بیشتر در ایام نوروز است.
وی با بیان اینکه گردشگری، ظرفیت بسیار خوبی است که در تالاب شادگان آغاز شده افزود: تالاب هورالعظیم به دلیل مرزی بودن و فعالیت های صنعتی مناسب گردشگری نیست اما تالاب شادگان خوشبختانه مسیر خوبی را در این زمینه طی کرده است.
معاون محیط زیست خوزستان اضافه کرد: در بخش گردشگری،یک مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان در این شهرستان احداث شده و یک مرکز بازدیدکنندگان دیگر در آبادان در حاشیه تالاب شادگان احداث شده است.
به گفته وی، زیرساخت های گردشگری در این منطقه را با همکاری محیط زیست و میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان مهیا کرده ایم که در سه، چهار سال اخیر، مردم و مسافران و گردشگران از آن استفاده می کنند.
مولا ، جذب گردشگر به صورت قانونمند و مدیریت شده با مشارکت جوامع محلی را از اهداف طرح گردشگری تالاب شادگان ذکر کرد.
یکی از چالش های گردشگری در تالاب بین المللی شادگان در سال های گذشته نبود مدیریت یکپارچه در این تالاب بوده است که باعث شده گردشگری در این محیط طبیعی دچار نوعی آشفتگی باشد و آسیب هایی به این اکوسیستم وارد کند.
تالاب بین المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت، بزرگ ترین تالاب بین المللی کشور (ثبت شده در کنوانسیون بین المللی رامسر) است. این تالاب در جنوب خوزستان قرار دارد و حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم محلی به درجات مختلف برای تامین معاش به منابع تالاب وابسته هستند.
سالانه هزاران پرنده زمستان گذر به این تالاب مهاجرت می کنند. بیش از ۳۰‌درصد از پرندگان ایران (۱۵۴‌گونه)، ۲۵‌درصد از پستانداران ایران (۴۰‌گونه) و ۴۵‌درصد از ماهیان ایران (۳۶‌گونه ماهی مردابی به علاوه ۴۵‌گونه ماهی دریایی) در این تالاب زندگی می کنند.
علاوه بر آن، ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰‌گونه گیاهی (یک و نیم‌درصد از کل گیاهان موجود در کشور)، سه ‌گونه ‌دوزیست، ۹‌گونه خزنده و چهارگونه میگو در این زیستگاه بی‌نظیر حضور دارند.
سدسازی، رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان عبور لوله های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله های شهری و احداث کارخانه فولاد شادگان این تالاب منحصربه فرد را از ۲۱ سال پیش (از سال ۱۹۹۳) وارد فهرست مونترو (فهرست تالاب های در معرض خطر) کرده است.
همکاری سازمان ملل در احیای این تالاب از سال ۸۹ آغاز شده و برنامه مدیریت تالاب شادگان با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و تسهیلات محیط ‌زیست جهانی (GEF) تهیه شده است.
گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در نخستین سفر خود به خوزستان در اردیبهشت ۹۳از این تالاب دیدن کرد.
وی همچنین به همراه سفیران پنج کشور اروپایی (هیئتی متشکل از سفیران اتریش، سوئد ، بلژیک ، قائم مقام سفیر نروژ، قائم مقام سفیر استرالیا) ۳۰ اردیبهشت ۹۴ نیز سفری به تالاب شادگان داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.