معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد دولت‌محور در بافت‎های ناکارآمد کار مفیدی نیست.

رویکرد دولت‌محور در بافت‎های ناکارآمد کار مفیدی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمد سعید ایزدی عصر امروز در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان، بیرجند را یکی از نمونه‌های بی‎بدیل ایران دانست و اظهار داشت: بیرجند شهری است که وجود بافت‌های تاریخی در آن گواه از تمدن قوی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ فرهنگی استانی غنی است، تصریح کرد: شهرهای بیرجند، فردوس و بشرویه شهرهای تاریخی و فرهنگی هستند که در طول سال‌های گذشته به دلیل نظام برنامه‌ریزی مورد غفلت واقع شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه همه موظف هستیم با بازآفرینی و زنده‎سازی خراسان جنوبی را احیا کنیم، بیان داشت: باید در مقیاس ملی به شهرهای خراسان جنوبی رسیدگی و آنها را احیا کنیم.

ایزدی با بیان اینکه امیدوارم بزودی به دیگر شهرهای استان سفر کنم، اعلام کرد: در همین راستا ظرف یک ماه آینده سفری جداگانه به بشرویه و فردوس خواهیم داشت تا پروژه‌هایی برای این شهرها تعریف شود.

وی با بیان اینکه در تجربه شهر بیرجند طی دو سال گذشته دو مسیر را طی کرده‎ایم، افزود: اولین مسیر توانمندسازی و ساماندهی با مشارکت و نظر مردم بود که مسیر درستی نیز بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تعهد می‎دهیم این مسیر در محلاتی که مورد شناسایی قرار گرفته ادامه پیدا کند و همچنین تمام تسهیلات و ضوابط را شامل شوند.

ایزدی با بیان اینکه در راستای این طرح شش محله ناکارآمد شهری در بیرجند شناسایی شدند، توضیح داد: علاوه بر این در شش شهر دیگر نیز بافت‎های ناکارآمد شناسایی شده که در سه شهر طرح تهیه و در کمیسیون ماده 5 استان هم به تصویب رسیده است.

وی مسیر دوم را مسیری ناکارآمد دانست و اظهار داشت: مسیر دوم در محدوده بافت فرزان بیرجند دنبال شد که سبب تخریب و با نگاهی از بالا به پایین و دولت محور صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تخریب و رویکرد دولت محور در این موضوع کار مفیدی نیست چنانچه مردم خودشان با منابع محدود در بازگشایی محورها با دولت همکاری می‎کنند.

ایزدی با بیان اینکه باید رویکرد این پروژه‎ها تغییر کند، اظهار داشت: نمونه‎هایی از قبیل طرح فرزان سبب اعتراض مردم شده است لذا باید فرآیندهایی که مردم در آن حذف شده‎اند را کنار بگذاریم.

وی از تأسیس دفاتر تسهیل‎گر خبر داد و توضیح داد: باید به جای شرکت‌‎های مسکن‌سازان که کارشان اقتصادی است نهادهای مردم‌مبنا ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر این اساس یک نهاد مجری به عنوان توسعه‎گر برنامه‎های بازآفرینی در بیرجند ایجاد می‎شود تا حلقه واسطه بین مدیریت شهری و مردم باشد.

ایزدی به دیدار امروز خود با چند تن از ساکنان بافت فرزان بیرجند اشاره کرد و گفت: طبق دیدار امروز به آنها دو پیشنهاد ارائه دادیم که اولین پیشنهاد این است که مالکان ملکشان را با سایر املاک یا واحدهای نوسازی شده در آن مناطق تهاتر کنند و وام نوسازی دریافت کنند.

وی به روش دوم اشاره کرد و بیان داشت: در روش دوم نیز مردم می‎توانند با برخورداری از بسته‎های تشویقی، تسهیلات و خدمات فنی که دفتر در اختیارشان قرار می‎دهد مکان خود را نوسازی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی صدور رایگان پروانه ساختمانی، پرداخت وام ودیعه مسکن و وام نوسازی را از بسته‎های تشویقی در این زمینه بیان کرد و خاطرنشان کرد: وام مقاوم سازی قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد نیز برای افرادی که می‎خواهند خانه‎های قدیمی خود در بافت فرسوده مرمت کنند اعطا می‎شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.