مشهد- همه ساله روزهای پایانی صفر عاشقان اهل بیت(ع)گرداگرد خورشید ولایت حلقه می زنند و در این میان مردم خراسان در قالب جهاد خدمت، مهربانی و ارادت خود را در میزبانی از سوگواران ثامن الحجج(ع) با بستن کمر به خدمت نشان می دهند آن چنان که همه ساله اینجا عشق غوغا می کند

اینجا عشق غوغا می کند/در گرد خورشید خودرو ها نیز عاشق می شوند

قدس آنلاین-فاطمه عامل نیک: امسال نیز بیش از سه میلیون زائر از جاده‌های دور و نزدیک قدم در راه نهادند تا جاده عاشقی را عاشقانه‌تر طی کنند.

شروع میزبانی با نام مبارک جوادالائمه(ع)

یک آغاز مبارک همه چیز را بیمه می‌کند. امسال آغاز خدمتگزاری به زائران آفتاب شروع مبارکی در زیر نام جواد الائمه(ع) داشت. در مراسمی معنوی در محل زائرسرای جوادالائمه(ع) در شهر ملک‌آباد در ۴۰ کیلومتری مشهد به نیشابور و با به اهتزاز درآمدن پرچم متبرک امام رضا(ع) کار خدمت‌رسانی به زائران پیاده در این ایستگاه صلواتی برای شانزدهمین سال متوالی آغاز شد.

میعادگاهی برای عاشقی

هرچند دوست داشتن عدد نمی‌شناسد و ارادت را نمی‌توان با متر و رقم سنجید، اما گاه ما کوچک‌ترها برای آنکه محبتمان را به بزرگ‌تری نشان بدهیم، دست به دامان ارقام می‌شویم. رقم دوست داشتن امسالمان هم ۲۶۰ شد؛ ۲۶۰ میعادگاه عاشقی که در جاده‌های خراسان رضوی به عشق خدمت به زائرانش بر پا شده بودند.

ایستگاه صلواتی

از قدیم گفته‌اند، یک دست صدا ندارد، اما وقتی دست‌ها به هم گره می‌خورند، کاری می‌توانند انجام بدهند کارستان! ۶۰۰ ایستگاه‌های صلواتی هم یکی از آن کارستان‌های خاطره‌انگیز بود که امسال هم مانند سال‌های گذشته از سوی هیأت‌های مذهبی در مشهد راه‌اندازی شد و اقدام به توزیع نذورات میان مردم و عزاداران کردند.

طعامی با طعم آفتاب

سنت نذری یادگار خوشمزه‌ای است که از سال‌های دور به خاطرات ما گره خورده است. امسال در ایستگاه‌های برون شهری روزانه ١٩ هزار و ٩٠٠ وعده صبحانه، ١٩هزار و ٧٣٩ وعده ناهار، ١٩ هزار و ٣٥٠ وعده شام و ٢٠ هزار میان وعده میان زائران پیاده توزیع خواهد شد. در ایستگاه‌های داخل شهر مشهد نیز روزانه ٢٧ هزار وعده صبحانه، ٣٦ هزار وعده ناهار، ٢٧ هزار و ١٠٠ وعده شام و ٥٤ هزار و ٤٠٠ میان وعده میان زائران پیاده امام رضا(ع) توزیع شد.

دارالشفای ۲۴ ساعته

وقتی محبت درمانگر میزبان زبانزد همه است و دارالشفای محبتش ۲۴ ساعته باز است، معلوم است که عاشقانش در لباس سفید پزشکی دست به کار می‌شوند تا چون او به درمان مردم بپردازند. اگرچه چون امامشان طبیب روح نیستند، اما به درد جسم که می‌توانند رسیدگی کنند. به همین نیت در این ایام پزشکان و پرستاران در همه ایستگاه‌های درون شهری و برون شهری خدمات ٢٤ ساعته پزشکی و پرستاری در اختیار زائران قرار دادند.

بسیج همگانی

همه آمده بودند، هر کس به اندازه توانش باری را برداشته و خدمتی می‌کرد. برای این میزبانی بزرگ تنها یک گروه به کار نمی‌آمد، همه گروه‌ها بسیج شده بودند. افزون بر ۴۰۰ نقطه در شهر که مشغول خدمت رسانی بودند،۴۲۰ مدرسه، سالن‌های ورزشی، مساجد و حسینیه‌ها نیز برای همین منظور پیش‌بینی و مهیا شده بود.

میزبانی خانه‌های آفتاب

همسایه‌های آفتاب هم در این آیین عظیم میزبانی حضور داشتند، اسکان ۶۳ هزار زائر پیاده رضوی در بقاع متبرکه خراسان رضوی گوشه‌ای از این حضور پررنگ بود.

وسایل نقلیه هم عاشقی می‌دانند

عاشقی گاه مختص آدم‌ها نیست، گاه در و دیوار شهر حتی وسایل نقلیه بوی عشق می‌گیرند و در بسیج عاشقی خودی نشان می‌دهند. شاید ۳۵۰ دستگاه اتوبوسی که در در روز شهادت امام رضا(ع) در مشهد خدمت‌رسانی می‌کردند، از همین دسته باشند.

تاکسی به بهای صلوات

تاکسی‌های بی‌سیم و راننده‌های خوش برخورد هم در ورودی‌های مشهد منتظر استقبال از زائران بودند، در مسیرهای منتهی به حرم هم تاکسی‌های صلواتی برای ارایه خدمات حضور داشتند.

امدادگرت خواهم بود

سفر است و اتفاق هم که خبر نمی‌کند، برای همین ۱۰۷ پایگاه امداد و نجات به همراه ۶۴ دستگاه آمبولانس ۱۷ دستگاه ست نجات تخصصی و ۱۷ دستگاه خودرو کمک دار سنگین برای امداد رسانی به زائران در نظر گرفته شد.

امنیت تو وظیفه من است

تأمین امنیت زائران امام مهربانی یکی از دغدغه‌های مهم این ایام بود که با همکاری ۷۰۰ پلیس افتخاری در این ایام با نیروی انتظامی و آماده‌باش ۱۷ هزار کارکنان این نیرو در مسیرهای منتهی به حرم، سطح مشهد و جاده‌های منتهی به شهر انجام شد.

آب و جاروی مسیر عاشقی

در این ایام ۵۶۰۰ پاکبان در شیفت‌های گوناگون آماده خدمت‌رسانی به زائران بودند، اما حضور داوطلبانه هزار نفر از شهروندان برای همراهی با پاکبانان رنگی عاشقانه به خدمات این دوستان زد.

ذکر خیر عاشقی

هر کجا جمعی از عاشقان و مشتاقان گرد هم بیایند، ذکر خیر عاشقی هم باید در میان باشد. امسال با اعزام ۱۵۰۰ مبلغ در میان زائران پیاده رضوی، این مهم اتفاق افتاد.

غبار کفشت، توتیای چشم من

انگار به تعداد مشتاقان اهل بیت(ع) شیوه‌های عرض ارادت به امام مهربانی‌ها و زائرانش هم متفاوت و متنوع است، یکی از عرض ارادت‌های دلچسب و خاطره‌انگیز ایستگاه‌ها واکس صلواتی است که چند سالی است در پایانه‌های مسافربری و ورودی‌های حرم مطهر دیده می‌شود.

هدایایی که رسید

بعضی‌ها در این ایام یا با دستان پر برای خدمتگزاری آمدند و یا هدایایی را فرستادند. در این میان بودند کسانی چون آن پیرزن تبادکانی که هر چه داشتند، تقدیم کردند.

دختران ضامن آهو

امسال دختربچه‌های مشهدی دور هم جمع شدند و ۱۵هزار عروسک آهو را که با دستان خود دوخته بودند، به زائران امام هشتم(ع) اهدا کردند.

اطعام خاطره انگیز

شله مشهدی، نذری معروفی است که مختص این استان است. به همین مناسبت حدود ۳۰۰ آشپز و کمک‌آشپز به‌عنوان خادم افتخاری، کار طبخ ۶۰ دیگ «شله مشهدی» برای پذیرایی از زائران پیاده را به انجام رساندند تا در ۱۱ نقطه شهر مشهد میان زائران عزادار توزیع شود.

بدرقه با همه امکانات

حواسمان به برگشتشان هم بود، اول ۱۲ مسیر بحرانی را شناسایی شدند و بعد قرار شد همه خودروهای ناوگان عمومی درون استانی روز ۲۹ ماه صفر در مشهد مسقر شوند تا  صبح روز سی ام زائران برای برگشت دغدغه نداشته باشند. حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس درون استانی در این روز در کنار ناوگان سایر استان‌ها سرویس‌های خروجی از مشهد را پشتیبانی کردند.

به امید دیداری دیگر

پس از سه روز پذیرایی، همه موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی چون ایستگاه کارکنان انتظامات حرم رضوی، طاق نصرت بستند و زائران را از زیر پرچم متبرک حرم علی بن موسی الرضا(ع) و قرآن مجید عبور داده و بدرقه‌شان کردند؛ به امید دیداری دیگر.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.