شهرکرد- معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: خسارت سالانه فرسایش خاک، سیل و افت آب‌های زیرزمینی در کشور برابر ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

فرسایش خاک سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند

به گزارش قدس آنلاین، پرویز گرشاسبی با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز درگیر رواناب و فرسایش خاک در کشور نیازمند اجرای کار آبخیزداری هستند، گفت: تاکنون مطالعات برای ۴۲ میلیون هکتار انجام شده و برای ۲۷ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در حوزه‌های بحرانی کشور اجرا شده است.

وی افزود: واقعیت این است که با این حجم تخریب عرصه‌های طبیعی در کشور سرعت کار بسیار کم است هر چند توان اجرایی و زیربنای کار از نظر مطالعات و مشارکت وجود دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه کشور ۷ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است، تصریح کرد: این روند در برنامه پنجم توسعه به دلیل وضعیت مالی دولت دچار کاهش شد و به ۳ میلیون هکتار رسید.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شده است، بیان کرد: امیدواریم با تامین شدن منابع نقدی دولت بتوانیم به این هدف دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه روش کار تامین منابع مالی از دولت باید تغییر کند، افزود: اکنون این سازمان در حال استفاده از توان خیران در ۴ استان هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و همدان در انجام کارهای حفاظت آب و خاک است و برای تعمیم آن به دیگر استان‌ها نیز تلاش می‌شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: خسارت سالانه فرسایش خاک، سیل و افت سطح آب‌های زیرزمینی در کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان و معادل اعتبار یک سال برنامه توسعه است که این مسئله اهمیت تلاش برای جلوگیری از خسارت را نشان می‌دهد.

گرشاسبی به انعقاد تفاهم‌نامه با کانون جهادگران جهادسازندگی برای ورود به بحث حفاظت آب و خاک اشاره و تصریح کرد: باید از همه توان کشور برای خروج از بحران استفاده کرد به گونه‌ای که اکنون در ۲ استان البرز و تهران شهرداری‌ها حوزه آبخیز شهری را مطالعه و اجرا می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.