مریوان- معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کل کشور بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که به طریقی آب‌های کشور غارت می‌شود و در سال‌های گذشته نیز بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

 ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز، آب‌های کشور را غارت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، علی‌ مراد اکبری با اشاره به اعتبارت اختصاص داده شده در برنامه ششم توسعه برای گسترش روش‌های نوین آبیاری گفت: هم‌اکنون در راستای توسعه روش‌های نوین آبیاری برای بیش از ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کل کشور اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار آن نیز به برخی از استانهای کشور تخصیص داده شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به منظور توسعه روش‌های نوین آبیاری و حفظ آب‌های موجود در کردستان به میزان توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان اعتبارات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی تخصیص داده خواهد شد.

وی گفت: کم آبی و خشکسالی‌های چند ساله اخیر منابع آبی را به اندازه‌ای زیاد محدود کرده و با توجه به وضعیت فعلی آب در استان کردستان لازم است که مسئولان در این راستا تلاش زیادی کنند.

اکبری افزود: اگر ظرفیت آب‌های اراضی موجود در استان کردستان و تخصیص به هنگام پروژه‌ها از سوی مسئولان به موقع صورت گیرد از نظر منابع مالی و اعتباری هیچ‌گونه مشکلی برای تخصیص اعتبارات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با «توسعه زه‌کشی» و «توسعه روش‌های نوین آبیاری» در این استان وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در کشور اظهار کرد: به منظور حفظ میزان آب‌های موجود در کشور، گیاهان پر مصرف به محیط‌های کنترل شده همانند گل‌خانه‌ها منتقل می‌شوند چراکه میزان مصرف آب در این اماکن به ده درصد کاهش یافته و همچنین میزان تولیدات آن نیز به بیش از ده برابر افزایش خواهد یافت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵ هزار هکتار گندم به روش قطره‌ای آبیاری شد گفت: با روش آبیاری قطره‌ای می‌توان برای گیاهان پرمصرف توان میزان مصرف آب را کاهش و میزان تولیدات را نیز افزایش داد.

وی گفت: برخی از مسئولان آمارهایی مبنی بر مصرف بیش از ۹۲ درصد آب‌های مصرفی کشور را ناشی از مصارف کشاورزی اعلام کرده‌اند که این امر درست نیست و به صراحت می‌توان گفت که میزان مصرف آب‌های مصرفی کشور در بخش کشاورزی به کمتر از ۶۵ درصد می‌رسد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای امر مهار و تنظیم آب‌ها و احداث شبکه فرعی و اصلی تامین شده و هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور برای اجرای این پروژه قرار گرفته شده است و اتمام آن در سال ۹۷ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۵ درصد از اعتبارات آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض است گفت: این کمک بسیار مهمی بوده و بالارفتن امنیت غذایی و ضریب خود اتکایی و امنیت اقتصادی و سیاسی از جمله دست آوردهای مهم این طرح خواهد بود.

اکبری افزود: در راستای توسعه روش‌های نوین آبیاری در سراسر کشور و ترغیب کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی به ازای هر هکتار از زمین‌هایی که تحت پوشش این روش‌های نوین قرار گیرد بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: بر طبق بررسی‌های انجام شده با اعتباری که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای روش‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور در آبخور سیستم های نوین قرار می‌گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در کل کشور بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که به طریقی آب‌های کشور غارت می‌شود و در سال‌های گذشته نیز بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.