پاسارگاد پایه‌گذاری درباره معماری و شهرسازی کلاسیک است البته ما بخشی از پاسارگاد را می‌شناسیم و کم کم درباره آن پژوهش می‌کنیم.

پاسارگاد پایه‌گذار معماری و شهرسازی کلاسیک است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مروری بر سه سال همکاری مشترک هیات ایران – ایتالیا در زمینه مطالعه و حفاظت از محوطه میراث جهانی پاسارگاد با حضور محمدحسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی، مائورو کونچاتوری سفیر ایتالیا، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد روز سه‌شنبه شانزدهم آذر ماه در موزه ملی برگزار شد.  
 
در ابتدای مراسم حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: این نشست به کارنامه کوتاهی از فعالیت سه ساله ایران و ایتالیا در حفاظت از محوطه پاسارگاد می‌پردازد. همکاری‌ها بر پایه تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمهوری اسلامی ایران و موسسه عالی حفاظت و مرمت و وزارت میراث فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری جمهوری ایتالیا، بوده که به مدت سه سال از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ منعقد گردیده است.  
 
وی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های انجام شده در این مدت راه اندازی آزمایشگاه مطالعات در زمینه مرمت سنگ در پایگاه پاسارگاد، مطالعات حفاظتی بر روی آرامگاه کوروش بزرگ، عملیات حفاظت بر روی سنگ‌های آسیب دیده در کاخ اختصاصی و حفاظت از نقش برجسته انسان بالدار در کاخ دروازه بوده است. همچنین رسوبات سطحی نقوش برجسته سنگ سیاه بر درگاه‌های ورودی کاخ نیز مورد پاکسازی قرار گرفتند تا از این طریق ارزش‌های منحصر بفرد و کیفیت اصالت این دست ساخته‌ها آشکار گردد، این ورودی‌ها با سقف‌های جدید حفاظتی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مجهز به سلول‌های خورشیدی پوشش داده می‌شوند.  
 
فدایی عنوان کرد: هدف نهایی در این حفاظت‌ها دستیابی به شیوه‌های مناسب نگهداری دراز مدت در محوطه پاسارگاد با انجام کمترین مداخله بر روی مصالح تاریخی بوده است.  
 
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اظهار داشت: در کاخ اختصاصی فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی روی سنگ‌های تاریخی با هدف استحکام بخشی قطعات از هم پاشیده که ثبات آنها در معرض خطر است توسط کارگاه مرمت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و موسسه عالی حفاظت و مرمت رم در حال انجام است.  

مائورو کونچاتوری سفیر ایتالیا در ادامه مراسم گفت: واقعا باعث افتخار ایتالیا است که برای پروژه حفاظت از پاسارگاد دعوت شده است، من از نزدیک کارهای مرمت، حفاظت و باستان شناسی را بازدید داشته‌ام و روحیه همدلی و همکاری بین دو تیم ایرانی و ایتالیایی خوشحال هستم، البته این چیز تازه‌ای نیست بلکه این همکاری سابقه‌ای تاریخی دارد چراکه پیشینه ایران و ایتالیا غنی است و حساسیت و نقطه نظرهای مشابهی با هم داریم، در واقع آن چیزی که حائز اهمیت است فضاهای باستانی، مفاهیم، کلمات و حفاظت از سنگ‌ها در این همکاری مهم است.  
 
وی ادامه داد: روحیه همکاری و همدلی روحیه‌ای است که بین ایران و ایتالیا ارثی است علاوه بر کارهایی که در پاسارگاد در حال انجام است ما همزمان در سایت تخت جمشید هم کارهایی انجام می‌دهیم و با نگاه تیز بین و حمایت‌های دکتر طالبیان این همکاری و همدلی بیشتر است، در ضمن محوطه فیروزآباد یکی دیگر از محوطه‌هایی است که در شیراز اهمیت دارد و قرار است که ایران آن را در میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند.  
 
سفیر ایتالیا در خصوص حضور در نمایشگاه کتاب سال ۹۶ اظهار داشت: در اردیبهشت ۹۵ در نمایشگاه کتاب تهران ایتالیا مهمان ویژه سال ۹۶ شد به همین مناسبت مقامات ایرانی از ما درخواست داشتند که در زمینه‌های فرهنگی برنامه‌هایی در طول این یکسال داشته باشیم. امروز این نشست یکی از این برنامه‌های فرهنگی است، ما در این نشست درباره زمانی صحبت می‌کنیم که در آن زمان کتابی وجود نداشت بلکه مردم حرف‌های خود را روی سنگ‌ها حک می‌کردند.  
 
محمد حسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی در ادامه مراسم در خصوص همکاری با کشور ایتالیا گفت: پاسارگاد پایه‌گذاری درباره معماری و شهرسازی کلاسیک است البته ما بخشی از پاسارگاد را می‌شناسیم و کم کم درباره آن پژوهش می‌کنیم، کارهای فراوانی در گذشته انجام شده اما به دلیل اینکه فاصله گرفته‌ایم اتفاقات مهمی رخ نداده است. در ضمن ما از شهرسازی که کوروش در آن زمان داشته اطلاع دقیقی نداریم.  
 
وی ادامه داد: موضوع حفاظت برای ما در اولین مرحله خیلی مهم است. همچنین باید در حوزه میراث فرهنگی به موضوع تجربه تاریخی بپردازیم و باید بتوانیم از حوزه معماری و شهرسازی گذشته درس بگیریم و در کنار حفاظت مداخله نکنیم چراکه روح دست‌های گذشته از بین می‌رود.  
 
طالبیان عنوان کرد: تعامل فرهنگی در این حوزه خیلی مهم است چراکه برای شناخت چنین آثار باستانی به متخصصان زمین‌شناس، شیمی‌دان، حفاظت، مرمت، معمار، شهرساز نیاز داریم تا بتوانیم نتیجه خوبی در طی این تجربه‌ها و کارها بدست بیاوریم. همچنین باید دخالت کم، حفاظت زیاد و مستند سازی داشته باشیم البته در طول این سه سال کارگاه‌های آموزشی برای همکاران ما فراهم شده و امیدواریم بحث آموزش نهادینه شود و آنچه که در پاسارگاد ترسیم کرده بودیم در حال انجام است.  
 
در پایان مراسم از هیأت ایتالیا در زمینه مطالعه و حفاظت پاسارگاد با ایران همکاری داشتند، تقدیر شد.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.