سید مصطفی ابطحی گفت: سینمای نجیب ایران به سرعت به پیش می‌رود و چشمان مخاطبان را به تولیدات خود مبهوت می‌کند.

شبکه نمایش خانگی رقیب سینما نیست/ تجلیل از علی نصیریان و ثریا قاسمی در جشنواره فیلم یاس

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس، در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.  

در ابتدای این نشست، سید مصطفی ابطحی دبیر جشنواره گفت: یاد شهیدان دانشجو را گرامی می‌دارم. خوشحالم که در چنین روز مبارکی ما به عنوان دانشجویان قدیم اتفاقی را سامان می‌دهیم و جشنواره ای در حوزه فرهنگ و فیلم‌های تلویزیونی را رقم می‌زنیم.  

وی ادامه داد: سینمای نجیب ایران به سرعت به پیش می‌رود و چشمان مخاطبان را به تولیدات خود مبهوت می‌کند و دست خیال مخاطب را به دوردست‌ها می‌کشاند. سینماگران سفیران فرهنگی این دیارند که بیش از همه پرچم سه رنگ ایران را در جشنواره های جهانی به اهتزاز در می آورند، فرهنگ و سینما مزیت ماست و ما باید برای پاسداشت آن تلاش کنیم.

ابطحی ادامه داد: در کنار پیشرفت سینما، سینمای خانگی و ویدئو رسانه هم جایگاه شایسته و برتری دارد و نه تنها رقیب سینما نیست؛ بلکه همراه آن است و یکی از پر مخاطب ترین رسانه‌هاست.  

وی عنوان کرد: هر چند ده سال است که از عمر نمایش خانگی می‌گذرد اما آمادگی برای مقابله با رقیبان را دارد و برای صیانت ار آن، همه ما باید تلاش کنیم تا این هنر رسانه بتواند کار خود را انجام دهد.

ابطحی گفت: هرچه صنعت و اقتصاد فرهنگی سهم بیشتری داشته باشد، کشور به همان اندازه توسعه یافته‌تر است. نمایش خانگی برای بقا و رشد و تعالی خود باید از بال تکنولوژی برای پرواز استفاده کند.  

وی اظهار داشت: استقلال نمایش خانگی و تقویت آن یکی از وظایف ما در موسسه رسانه‌های تصویری است و ارتباط نمایش خانگی با مردم به تولیدات بستگی دارد. حضور سینماگران نام آشنا گواهی بر این هویت است و ما امروز می‌بالیم که برجسته‌ترین کارگردان‌ها و بازیگران در عرصه نمایش خانگی حضور دارند.  

دبیر جشنواره فیلم یاس گفت: نمایش خانگی نقطه عطف مهمی در حوزه سینمای خانگی است و زمینه و عرصه برای عاشقان سینما هم فراهم است. جوانان علاقه‌مند هم عاشقانه وارد این کارزار شده و گوی سبقت را می‌ربایند.  

ابطحی کفت: برای ارتقای شبکه نمایش خانگی باید تلاش می‌کردیم و جشنواره بین‌المللی فیلم یاس یکی از همین تلاش‌هاست. این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم سینمایی است.  

وی گفت: تلاش ما این است که ارریابی منصفانه بر کارهای یک سال سینماگران داشته باشیم و هدف دیگر ما از برگزاری این جشنواره، شناسایی استعدادهای جوانان هنرمند و دوستدار سینما است. امیدواریم درخشش آنها چشم مخاطب را خیره کند.  

دبیر جشنواره اظهار داشت: ما می‌خواهیم بستری برای گفتگو فراهم کنیم؛ چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌الملل. ما با این اهداف  چهارمین جشنواره را برگزار کردیم.

وی گفت: ما دستگاه‌های سینما سیار را تهیه و تولید کردیم؛ چون هزار شهر ایران فاقد سینما هستند و ساکنان این شهرها تا به حال سینما نرفته‌اند و از آنجا که ساخت سینما سخت است و نمی توان از این شهروندان هم چشم پوشی کرد، ما صد دستگاه سینمای سیار درست کردیم که مورد آن در استان مارندران راه‌انداری شد. پس از جشنواره نیز صد دستگاه سینما سیار در سطح کشور توزیع خواهد شد.  

ابطحی اظهار داشت: با دیدن این فیلم‌ها مخاطبان افزایش پیدا می‌کنند و درآمد سینماگران بالا خواهد رفت و شغل ایجاد خواهد شد.  

وی گفت: ما در پنج بخش مسابقه خواهیم داشت. صد و هشت فیلم به دبیرخانه رسید که از میان آن، بیست اثر برای داوری پذیرفته شده‌اند و در میان این بیست اثر تعدادی از فیلمسازان مختلف هستند. ۶۰ فیلم در بخش خانواده، در بخش‌های کودک و نوجوان و مستند و هنر و تجربه هر کدام چهار فیلم، دفاع مقدس ۳ فیلم و کمدی ۱۱ فیلم داریم. در بخش بین‌الملل هم ۸۴ فیلم از کشورهای مختلف آمده اند.   داوران بین الملل ما از کشور بوسنی هرزگوین، لبنان و ترکیه هستند و در ایران هم علی معلم داور ما است. از علی نصیریان، ثریا قاسمی، داریوش اسدزاده تقدیر خواهد شد.  

وی عنوان کرد: به غیر از هنرمندان از دو تن از مدافعان حرم مازندران تجلیل خواهیم کرد. این جشنواره از ۲۲ تا ۲۶ آذر برگزار خواهد شد. جشنواره فقط جشنواره نیست، بلکه محلی برای آموختن است.  

ایطحی گفت: در سرفصل‌های مختلف و در حوزه بین‌الملل ورکشاپ‌هایی را برگزار خواهیم کرد و این کارگاه‌ها به غیر از روز افتتاحیه و اختتامیه همه روزه برگزار خواهد شد.  

وی اظهار داشت: ما در رامسر ۶ اکران خواهیم داشت و در شهرهای دیگر هم چهار یا پنج اکران، فیلم‌های امسال خیلی از سال‌های پیش بهتر و جذاب‌تر هستند.  

دبیر جشنواره فیلم یاس ادامه داد: در شهرهای فاقد سینما هم سینما سیار خواهیم داشت که آدرسشان را در بروشورها اعلام می‌کنیم. برای اطلاع مردم هم پوسترهایی در سطح شهر نصب کرده‌ایم.  

ابطحی گفت: ما اپلیکیشنی برای گوشی‌های اندروید نوشته‌ایم که علاقه‌مندان به جشنواره می‌توانند بر روی گوشی‌هایشان نصب کنند.   ما بخش نگاه مردمی هم داریم که جایزه نگاه مردمی را اهدا می کنیم.  

ابطحی در خصوص پخش فیلم «ابد و یک روز» گفت: علی رغم همه تلاش های ما برای مبارزه با قاچاق، خبری به ما رسیده که هم در بروجرد و هم در اصفهان نسخه کپی این فیلم‌ها لو رفته است. ما پیگیری کردیم و به سر نخ هایی رسیدیم.  

وی در خصوص پخش آثار موسیقایی از طریق سیستم vod گفت: در این عرصه فیلم و سینما پیشتاز است. البته از آرشیوهای موسیقی هم استفاده خواهیم کرد و بین مردم پخش خواهد شد. ما بسترها را فراهم کردیم و با یک شیب تند به استفاده از تکنولوژی در عرصه نمایش خانگی می‌رویم.  

دبیر جشنواره یاس اظهار داشت: الان زمانی نیست که سینما بر صندلی اتهام بنشیند و کسانی که سرود مرگ سینما را سر می دادند، با استقبالی که امسال از سینما شد، دیگر نمی دانند چه کنند. جشنواره یاس نیز همین طور است و باید تلاش کنیم که شبکه نمایش خانگی دیده شود.
 

وی گفت: جشنواره فجر جشنواره تخصصی است و از دل آن جشنواره فیلم کوتاه و یاس و سینما حقیقت برون آمده است. ما با بودجه کمی که داریم، موظفیم که تلاشگران این عرصه را ارج نهیم.  

ابطحی گفت: ما جوانان را تجلیل نمی‌کنیم اما تقدیر می‌کنیم و از پیشکسوتانی که نمی‌دانیم چه قدر دیگر می‌توانیم در خدمتشان باشیم، نقدیر به عمل می‌آوریم. جوانان نیاز به تجلیل ندارند؛ آن ها نیاز دارند که به رسمیت شناخته شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.