کرمانشاه- معاون امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد گفت: شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذارترین رسانه‌ها هستند و از این ابزار فرهنگی باید برای معرفی فرهنگ وقف و تعمیق این باور استفاده شود و رسانه‌ها حضور فعال داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی می توانند معرف فرهنگ وقف و تعمیق این باور باشند

به گزارش قدس آنلاین، حسین نوش‌آبادی در همایش یاوران وقف که در دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه طرح مشکلات از طریق رسانه نشانه عمل نکردن به فرهنگ دینی است، افزود: برخی هنوز یاد نگرفته‌اند که صحبتهای خود را در فضای غیر رسانه‌ای بیان کنند و بزرگترین آسیب به فرهنگ عمومی جامعه این است که حرفها از طریق رسانه‌ها بیان و این سبب بدبینی و از بین رفتن حس همدلی و انسجام جامعه می‌شود.

نوش‌آبادی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذارترین رسانه‌ها هستند و سایر کالاهای فرهنگی همچون فیلم و نمایش نیز محصولات فرهنگی در راستای ترویج وقف هستند، افزود: از این ابزار فرهنگی باید برای معرفی فرهنگ وقف و تعمیق این باور استفاده شود و رسانه‌ها حضور فعال داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز از قدرت رسانه به عنوان رکن چهارم با تشویق مردم و پوشش دادن بخش عظیمی از مردم جامعه در ترویج فرهنگ وقف باید بهره برد، بیان کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از باورها و سنتها است و تا زمانی که وقف به یک باور و رفتار تبدیل نشود آن فرهنگ موفق و مؤثر نیست.

نوش‌آبادی با بیان اینکه دایره موقوفات باید گسترش یابد، گفت: باید از ابزار پرقدرت رسانه و فرهنگ برای مفاهیم دینی و اعتقادی همچون وقف استفاده شود و ایجاد کمپهایی در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج فرهنگ وقف نیز ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاستهای دولت برای مدیریت محتوایی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: برای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی باید گروههای مختلفی ایجاد شود که از طریق رسانه ترویج یابد و این مهم نیازمند زیرساخت و برنامه‌ریزی است.

نوش‌آبادی با بیان اینکه باید بخشی از موقوفات به حوزه توسعه رسانه و اصلاح شبکه‌های اجتماعی اختصاص یابد، گفت: ساخت خانه مطبوعات در استانها و مجتمعهایی برای فعالیت خبرنگاران باید در صدر برنامه‌ریزی مسئولان باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید نسبت به اثربخشی رسانه بی‌تفاوت بود، افزود: استفاده از ظرفیت هنر و رسانه هنر است و تولید فیلمهای ارزشمند، ساخت نمایشهای وقف و فعالیتهای هنری می‌تواند زنجیره‌های مختلفی باشد که فرهنگ وقف را تقویت کند.

نوش آبادی با اشاره به اینکه مردم کرمانشاه همواره در دفاع مقدس، انقلاب، پشتیبانی و حمایت از زائران سیدالشهدا(ع) و وقف پیشرو بوده‌اند، عنوان کرد: این فعالیتها گویای تعمیق فعالیتهای فرهنگی و اعتقادی و نشانه ایمان و دینداری مردم استان است.

وی با بیان اینکه ابعاد مختلف وقف و آثار و پیامدهای آن بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: وقف تنها یک عمل اقتصادی و مالی نیست و علاوه بر اینکه انجام این مستحب مالی سبب رفع محرومیتها و از بین رفتن چالشهای اقتصادی می شود بلکه یک عمل تربیتی و دینی و اعتقادی است.

نوش آبادی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آیات مختلفی در باب انفاق و صدقه و جهاد با مال وجود دارد, افزود: این موضوع نشانه این است که تنها انسانهایی قادر به وقف هستند که خمیر مایه دینی دارند و هنگامی که انسانی حاضر به وقف اموال خود می شود و منافع را برای دیگران جایز بداند نوعی جهاد و عملی تربیتی و دینی محسوب می شود.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه چنانچه انسان با سرمایه مالی خود انفاق کند در زمان مورد نیاز می تواند جان خود را نیز انفاق کند، گفت: وقف در جامعه باید به عنوان امری فرهنگی تبلیغ شود و از ابزار فرهنگی نیز برای تبلیغ آن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه براساس آیات قرآن کریم چنانچه می‌خواهید با خدا معامله کنید ابتدا با مال خود جهاد کنید، اظهار کرد: انسان خود را با اهدای مال خود پاک و مطهر می‌کند و فلسفه وقف طهارت و پاکیزگی است و آثار ماندگاری برای محرومان دارد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه وقف کردن حبس مال برای منفعت دیگران و احتکار حبس مال برای منفعت خود است، عنوان کرد: اصل وقف در تمام مذاهب اسلامی وجود دارد و همیشه سبب رشد جامعه شده و در طول تاریخ هرجا فعالیتی با وقف همراه بوده ماندگارتر شده است.

وی یکی از انتظارات از نهادهای فرهنگی را انسجام و همگرایی فرهنگی دانست و گفت: نهادهای فرهنگی باید در کنار هم باشند نه در مقابل هم و سازمان اوقاف نیز از زیر مجموعه‌های ارشاد است و با این سازمانهای وسیع شاهد توسعه فعالیت بوده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.