نماینده ولی فقیه در امورحج وزیارت با تاکید براینکه در شرایط کنونی باید ازدرگیری داخلی بپرهیزیم، گفت: همه باید دنبال رهبری حرکت و گوش به فرمان ایشان باشیم تا انشاءالله از این مرحله عبور کنیم.

تریبون های عمومی جای تشنج و تسویه حساب های شخصی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج زیارت با اشاره به اینکه به ابتکار امام راحل (رض) از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است، اظهار داشت: این ایده و فکر بسیار زیبا و جالبی بود که فاصله یک هفته ای ولادت با سعادت پیامبراسلام به قول اهل سنت و اهل تشیع به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد تا در پرتو آن جهان اسلام درموضوع وحدت تمرکزبیشتری داشته باشد وبرای نزدیک شدن دل های این دو به یکدیگرتلاش شود.

وی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته هفته وحدت نقش خود را پیدا کرد، افزود: متاسفانه در سال های اخیر در حرکت هایی که استعمارگران بین المللی منشاء آن بودند و برخی کشورهای منطقه نیزعامل دست آنها شده و به سراغ موارد اختلافی بین شیعه و سنی رفتند و با استفاده از ابزار روز مطالبی را که در کتاب ها نسبت به مقدسات یکدیگر وجود داشت، برجسته کردند و یا برخی اظهارنظرهای ناپخته و بعضا هم بسیار خطرناک را در جوامع عمومی مطرح نمودند که موجب شد دشمن با دامن زدن به این اختلافات همان ایده انگیسی اختلاف بیانداز و حکومت کن را عملی کند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه جهان اسلام درشرایط بدی قراردارد منشاء کشتارها و ویرانی ها در کشورهای اسلامی را دردامن زدن به اختلافات میان مسلمانان دانست واضافه کرد: متاسفانه کار به جایی رسیده است که دیگر کسی نمی تواند این فتنه را در کوتاه مدت از بین ببرد و باید آتش این فتنه خاموش شود تا آرامش به جهان اسلام بازگردد.

وی با تاکید براینکه امام راحل (رض)، رهبرمعظم انقلاب و مراجع تقلید همواره بر پرهیز از دامن نزدن به توطئه اختلاف افکنی و لزوم احترام به مقدسات یکدیگر تاکید داشته و دارند، اظهارداشت: در این موضوع بحث غیر مسلمانان هم مطرح است چرا که درجهان کنونی اطلاعات لحظه ای منتقل می شود و کوچکترین حرف و موضع گیری نادرست علیه مذاهب و ادیان موجود جهان، موجب می شود دشمنی ها توسعه یابد و نتیجه اش هم جنگ و خونریزی است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به راه اندازی موج اسلام هراسی در دنیا ادامه داد: در گوشه و کنار جهان هر کجا یک انفجار اتفاق افتاد گفتند کار مسلمانان است و از این طریق دشمنی را گسترش دادند که امروز آثار آن را می بینیم بطوریکه حتی ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا نیز در نطق های انتخاباتی خود از اخراج مسلمانان از این کشور سخن گفت.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی مراقبت لازم است، در خصوص احتمال دامن زدن به اختلافات توسط دشمن در چند روز آینده هشدار داد و گفت: حرکت هایی که در گذشته در نهم ربیع الاول و امثال آن اتفاق می افتاده، زمینه را برای توسعه دشمنی ها و در فشار قرار گرفتن هرچه بیشتر پیروان اهل بیت فراهم می کند و وحدت را از جامعه اسلامی ریشه کن خواهد کرد لذا باید بسیارمراقبت کرد، این گونه کارها ثواب که ندارد جز گناه و آن هم گناه عظیم اختلاف افکنی بین مذاهب اسلامی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

قاضی عسکربا بیان روایتی ازامام رضا (ع) مینی براینکه عده ای اخباری را وضع و جعل می کنند که مقام ما را از آنچه هستیم بالاتر می برد وعده ای هم احادیثی جعل می کنند که مقام ما را از حدی که هست پایین تر می آورند و عده ای هم به تعبیری غلو می کنند و عده ای نیز که شان و جایگاه ائمه را قبول ندارند به دیگران اهانت می کنند که نتیجه اش مقابله به مثل ازطرف مقابل است گفت: آن حضرت با استناد به آیه شریفه " وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ" شیعیان را از این گونه اعمال برحذرداشته اند.

وی افزود: در اصول کافی و برخی کتب روایی ما بر تعامل صحیح و اخلاقی با برادران اهل سنت تاکید واز شیعیان خواسته شده به عیادت مریضان آنها بروند و در تشییع جنازه های آنان حاضر شوند وبا آنها نماز بخوانند، این سیره ائمه بوده است و اگر ما از آن عدول کنیم به طور جدی آسیب خواهیم دید و این خطر بزرگ باید دربحث هفته وحدت مورد توجه جدی قرار گیرد و مسئولان هم برنامه ریزی درستی برای عملی کردن وحدت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه درادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ماه های اخیر از زبان برخی مسئولان حرفهایی ضد یکدیگر نقل شده که به وحدت جامعه و اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب وارد کرده است، اظهارداشت: وقتی افراد همدیگر را به مسائلی متهم می کنند که چه بسا بسیاری نیزواقعیت نداشته است جز خدشه دار کردن اعتماد عمومی نتیجه دیگری ندارد.

وی تاکید کرد: مهم ترین سرمایه ما اعتماد عمومی است که اگر خدای ناکرده از بین برود و مردم را در صحنه نداشته باشیم آنگاه امکان وقوع همه چیز وجود دارد.

قاضی عسکر با بیان آیه ۴۶ سوره انفال «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» تصریح کرد: نتیجه نزاع و درگیری، فشل شدن و آبروریزی است آن هم اگر از زبان مسئولان نظام و یا کسانی که در جایی مسئولیت دارند این حرف ها شنیده شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت خطاب به این افراد گفت: مگر ما در کشور قانون نداریم و رهبری معظم به عنوان فصل الخطاب بین ما مطرح نیستند؟ پس چه معنا دارد که این مطالب را رسانه ای کنیم؟ شبکه های مجازی کاری به حقیقت ندارند وقتی که مسئله ای مطرح شد آن قدر دشمن از آن سوءاستفاده می کند که دیگربه این راحتی ها امکان حل وفصل و زدودن آثار آن از اذهان عمومی وجود ندارد.

وی افزود: با وجود این همه کانال ها و سایت ها چه کسی می تواند آنها را کنترل کرده و یا به آنها پاسخ دهد؟ برفرض پاسخ هم داده شود آنها منعکس نخواهند کرد. همین مطالب مورد استناد شبکه های تلویزیونی ضد انقلاب قرار می گیرد و از زبان مسئولان کشور مطالبشان راعلیه نظام مطرح می کنند و این خطر بزرگی است.

قاضی عسکر با تاکید بر اینکه در روایات بر پرهیز از اینگونه کارها توصیه شده است، اضافه کرد: در روایتی نقل شده است که «اخْتَلَفوا فَهَلَکوا» اقوام گذشته با هم اختلاف پیدا کردند و نابود شدند، قرآن هم مکرراین مسئله را متذکرشده است لذا باید یک زمانی این مسئله حل وفصل شده، خاتمه پیدا کند.

وی تاکید کرد: این که هر روز ذهن مردم را به خاطراین مسائل آشفته می کنند کار بسیار خطرناکی است و نباید اجازه دهیم اعتماد مردم به نظام سلب شود، کسی که می خواهد در جایی مدیریت کند و ریاست داشته باشد ابتدایی ترین ابزارش سعه صدر و تحمل است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه از آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (به بندگان من بشارت ده، همان کسانی که به سخنان گوش فراداده وبهترین را انتخاب و پیروی می کنند) معلوم می شود که می توان درجامعه اسلامی مطالب را نه برای دامن زدن به اختلافات بلکه برای بیان مسائل مورد نیاز مردم مطرح کرد، افزود: انسان باید تحمل داشته باشد و با یک انتقاد نرنجد و با بروزیک مشکل هم از صحنه خارج نشود و این نوع مدیریت کارهر کسی نیست.

وی با اشاره به تکیه رهبر معظم انقلاب بر روی فضای مجازی و تشکیل شورایی به ریاست رئیس جمهور در این حوزه اظهارداشت: امروز شرایط با گذشته بسیار متفاوت است و رهبری این خطر را احساس کرده اند که فضای مجازی در بحث جنگ نرم نقش اساسی ایفا می کند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از جنگ نرم توانسته در برخی کشورها کودتا راه بیاندازد، گفت: این صحنه ها را باید مدیریت کرد و در کارها سعه صدر داشت و روش ائمه و پیامبر را الگو قرارداد.

وی افزود: وقتی پیامبرمی فرمایند:" إدفع بالّتی هی أحسن و یا فاعف عَمَّنْ ظَلمَکَ و... فقط جنبه اخلاقی مطرح نیست بلکه دستور مدیریتی است. رسول اکرم می فرمایند اگرکسی با شما قطع رابطه کرد شما با او ارتباط برقرارکن، تکبر را کنار بگذار و متواضعانه جلوبرو، اگراو بدی کرده از او بگذر.

قاضی عسکر با تاکید براینکه درشرایط کنونی با وجود این همه دشمن باید ازدرگیری میان خود بپرهیزیم، اضافه کرد: درشرایطی که آمریکا برای ما خط و نشان می کشد وتهدید می کند هرچند که این حرف ها یاوه گویی است وهیچ غلطی نمی تواند بکند، آیا عقل اقتضا نمی کند که اختلافات را درداخل خود کنار بگذاریم؟

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: درحق این مردمی که درهرعرصه ای با فرمان رهبری با ایثار و فداکاری و با همه جان و دل حاضر بوده و هستند نباید ظلم شود و کارهایی صورت گیرد که خدای ناکرده کام شان تلخ شود.

وی با اشاره به اینکه تریبون های عمومی جای تشنج و تسویه حساب های شخصی نیست، تاکید کرد: اگر فضا را آرام نگاه داریم و با هم متحد باشیم دشمنان هیچ کاری نمی توانند علیه نظام ما انجام دهند.

قاضی عسکر گفت: جمهوری اسلامی ایران بحمدالله از رهبری هوشیار و آگاه برخوردار است و همه باید دنبال رهبری حرکت و گوش به فرمان ایشان باشیم تا ان شاءالله از این مرحله عبور کنیم و به فضل خدا راه برای ترقی کشور بیش از پیش فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.