زاهدان- از مرکز استان سیستان و بلوچستان هر چقدر به سمت مرز نزدیک می شویم محرومیت و کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی نیز دورتر می شود به گونه ای که به نقطه صفر محرومیت می رسیم.

سفر به مرز محرومیت/امنیت تنها یادگار سردار شوشتری در این منطقه است

قدس آنلاین – حسین سپاهی: شهر مرزی جالق واقع در سیستان و بلوچستان و هم مرز با کشور پاکستان از جمله نقاطی است که از گذشته تا کنون مورد بی مهری قرار داشته و به دلیل عمق مشکلات خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز نتوانسته غبار محرومیت از چهره این منطقه پاک کند.

هر چند که شهر مرزی جالق خود بر روی مدار محرومیت و کمبود امکانات قرار گرفته اما در این میان دهستان های توابع آن از جمله «دهستان کله گان» بر نقطه صفر امکانات خودنمایی می کند.

روستای کله گان شهر جالق در مجموع با ۱۵۳۵ نفر جمعیت در نقطه صفر مرزی و در همسایگی با پاکستان به دلیل محرومیت از امکانات اولیه رفاهی رشد چشمگیری نداشته است.

امنیت هدیه سردار شوشتری

در همین رابطه سر طایفه فاضلی ها می گوید: خدماتی که نظام برای مردم سیستان و بلوچستان انجام داده برهیچکس پوشیده نیست شاید باورتان نشود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی محرومیت های زیادی داشتیم و هیچگونه توجهی به مردم نمی شد اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی روستاها توسعه یافتند اما بطور کامل محرومیت از چهره روستاها زدوده نشده است.

فاضلی به طرح خوب ساماندهی مرزها توسط سرداران طوایف اشاره می کند و می گوید: پس از طرح سردار شوشتری این امنیت برقرار شد امیدواریم این طرح همچنان بخوبی ادامه یابد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح سردار شوشتری چند هزار نفر با عنوان نیروهای بسیجی حقوق بگیر بکار گرفته شده اند، می گوید: ما حاضریم با همکاری سپاه قرارگاه جنوب شرق مرز را همچنان کنترل کنیم و نگذاریم بیگانگان و متجاوزان و مزدوران وارد خاکمان شوند.

سر طایفه فاضلی ها می گوید: هشت سال قبل راه کله گان از سه راهی جاده ارتباطی سراوان به اسفندک تا روستای آپی فقط ۱۰کیلو متر آسفالت شده و ۴۰کیلومتر دیگر تا مرکز دهستان کله گان خاکی است که رانندگان به سختی تردد می کنند.

مهاجرت به شهر

فاضلی با بیان اینکه نبود راه روستایی مناسب و نداشتن دسترسی به امکانات سبب شده بخش زیادی از جمعیت فعال روستایی به شهرها مهاجرت کنند و با وجود ظرفیت های مطلوب در زمینه گردشگری و کشاورزی همچنان در محرومیت بسر ببرند، می افزاید: جاده اصلی کله گان به شهرستان سراوان از مسیر گدار برنجیان به جاده ارتباطی اسفندک به سراوان بوده است.

فاضلی خاطر نشان می کند: اهالی دهستان کله گان با بیان اینکه به تدبیر دولت برای گره گشایی از این مشکل امیدوار هستند و بر لزوم توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی برای جبران محرومیت های راه های روستایی این استان بخصوص دهستان کله گان تأکید دارند.

وانت نقش آمبولانس را دارد

اختیار رئیسی یکی از اهالی دهستان کله گان با گلایه از مسؤولان بهداشت و درمان می گوید: فاصله دهستان تا مرکز شهرجالق ۲۲ کیلومتر است و هنگامی که یکی از اهالی روستا دچار وضعیت اورژانسی می شود که باید به بیمارستان منتقل شود به دلیل نبود آمبولانس مجبوریم بیمار را با ماشین های عبوری یا اشخاصی که خود وسیله نقلیه دارند به شهر منتقل کنیم. چه بسا جان افرادی که تا رسیدن به مراکز درمانی در طول مسیر به خطر می افتد.

 آب قنات آب رفت

مردم کله دین بیان می کنند: کله دین دارای یک رشته قنات است و با کم شدن آب قنات با مشکل کمبود آب مواجه شدیم و اکنون اکثر زمین هایمان زیر کشت نمی رود.

 اربابی یکی از کشاورزان کله دینی می گوید: بارها برای گرفتن تسهیلات برای لایرویی قنات با مسؤولان ذی صلاح مکاتبه کردیم اما هیچگونه کمکی صورت نپذیرفت در حالی که اگر قنات لایرویی نشود و آبی برای کشاورزی نباشد کشاورزی از بین خواهد رفت.

این کشاورز می افزاید: بند سیمانی که توسط مردم بسته شده بود متأسفانه در توفان گونو تخریب شد که همین امر سبب می شود اگر اندک آبی نیز جاری شود اکثر زمین های کشاورزی از بین خواهد رفت. کشاورزان دهستان کله دین از مسؤولان خواستار تسهیلات و ساخت سیل بند شدند.

مردم کله دین همچنین از اجرا نشدن طرح هادی نیز گلایه دارند و می گویند: بافت روستا قدیمی و کوچه و خیابان هایش جدول گذاری نشده است.

در انتظار تدبیر

با وجود اینکه این دهستان کمتر از ۶ کیلومتر با مرز پاکستان فاصله دارد اما هیچ رونق و تجارتی با کشور همسایه  نداشته و به دلیل نبود شغل و کمبود امکانات بسیاری از مردم هجرت را بر ماندن ترجیح داده و رهسپار شهر های سراوان، ایرانشهر و زاهدان شدند و باقی ساکنان نیز هم چنان در انتظار تدبیر دولت هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.