جوین- رئیس اداره بهزیستی جوین گفت: اشتغال بزرگترین مشکل معلولان این شهرستان است

اشتغال بزرگترین مشکل معلولان جوین است

کاظم شبانی رئیس اداره بهزیستی جوین در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاین با بیان اینکه اگر معلولین ما بتوانند شغلی را برای خود فراهم کنند، مسلما خواهند توانست، سایر مشکلاتشان را حل کنند اظهار داشت: روز جهانی معلولان، بهانه ای است تا نگاه مجددی به وضعیت معلولان شهرستان داشته باشیم .

وی با اشاره به وضعیت بیمه درمان معلولین تصریح کرد: معلولین درشهرستان های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از سال ۸۹ به  بعد مشمول  طرح بیمه روستایی شدند و پس از آن با طرح تحول سلامت، بیمه خاص اقشاری مثل اقشار تحت پوشش بهزیستی، در شهرستان های تازه تاسیسی مثل جوین حذف شد.

شبانی افزود: هر چند طرح تحول سلامت توانسته است خدمات خوبی را به معلولین چه در بخش های بستری و چه در بخش های پزشکی ارائه دهد، اما مشکل عدم صدور دفترچه بیمه برای اقشار خاصی مثل معلولین، در شهرستان های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و جود دارد .

رئیس اداره بهزیستی جوین با بیان اینکه پیگیری ها  برای بهتر شدن خدمات دهی به مددجویان ادامه دارد، گفت:  اخیرا پیگیری هایی توسط شبکه بهداشت ودرمان با همکاری دانشکده علوم پزشکی صورت گرفته، تا داروهای معلولین روانی مزمن و معلولین ذهنی با هزینه محدودی در اختیار آنها قرار گیرد که امیدواریم این پیگیری ها به نتیجه برسد .

وی یادآورشد: دومین موضوعی که در حوزه درمان  توسط بهزیستی شهرستان در حال پیگیری است، پرداخت هزینه های درمان آسیب دیدگان حوزه اعتیاد با استفاده از خدمات بیمه به مدت ۳ یا ۴ ماه می باشد.

شبانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان جوین قرار دارند که ۳۵۰ نفر آنها سرپرست خانوار، ۱۲۰ نفر ناشنوا، ۹۰ نفر نابینا، ۲۶ نفر ضایعه نخاعی، ۲۵ نفر بیمار روانی مزمن و مابقی هم معلول جسمی حرکتی هستند.

رئیس اداره بهزیستی جوین با بیان اینکه تامین مسکن معلولین که یک مشکل اساسی است، تصریح کرد:  در حال حاضر وام های مقاوم سازی مسکن،   توسط بنیاد مسکن به معلولین پرداخت می شود.

وی افزود: اداره بهزیستی هم برای هر معلولی که بتواند سرپناه مقاومی را برای خود بسازد ۴ تا ۸ میلیون تومان وام بلاعوض  پرداخت می کند.

شبانی یادآورشد: معلولین با استفاده از تسهیلاتی که بنیاد مسکن در اختیار آنها قرار می دهد و با استفاده از این وام بلاعوض می توانند سر پناهی را برای خود فراهم کنند.

رئیس اداره بهزیستی جوین بیان داشت: در طول سال گذشته ۱۰ مورد وام بلاعوض ۶ میلیون تومانی در این خصوص به مددجویان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به مددجویان به خصوص مددجویان روستایی پیشنهاد می کنیم از وام های مقاوم سازی ۱۵ تا ۲۰ میلیونی بنیاد مسکن و وام های بلاعوض بهزیستی استفاده کنند تا مشکل مسکن آنها حل شود.

شبانی گفت: متاسفانه به خاطر سخت گیری هایی که در روند پرداخت وام های بنیاد مسکن و همچنین در مشکلاتی که در بحث ضامن وجود دارد، معمولا مددجویان رغبتی به استفاده از این تسهیلات ندارند.

وی گفت: اداره بهزیستی شهرستان، برای خانواده هایی با  دو معلول و بیشتر، با همکاری بنیاد مسکن مبلغ ۳۲ میلیون تومان وام بلاعوض در شهر و ۲۲ میلیون تومان در روستا به متقاضیان پرداخت  می کند.

رئیس اداره بهزیستی جوین ادامه داد: در حال حاضر این تسهیلات  به ۴ نفر از متقاضیان پرداخت شده و ۱۰ نفر هم در مرحله تشکیل پرونده هستند.

شبانی یادآورشد: هرچند در بحث تامین مسکن معلولین مشکلات فراوانی وجود دارد و لی در حال حاضر بیکاری مشکل اصلی بیشتر معلولین است.

وی در عین حال یادآورشد : اگر معلولین بتوانند شغلی را برای خود فراهم کنند مسلما می توانند مشکل مسکن خود را حل کنند، بنابراین از همه مردم و نهادها و ادارات می خواهیم تا در این راستا با اداره بهزیستی همکاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.