وزیر کشور با تأکید بر تشکیل دبیرخانه دایمی ستاد اربعین در این وزارتخانه گفت: اولویت سال آینده وزارت کشور این است که مراسم اربعین به صورت مردمی برگزار شود.

تأکید وزارت کشور بر مردمی‌ برگزار شدن مراسم اربعین

به گزارش «قدس آنلاین»  به نقل از خبرگزاری شبستان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه ستاد اربعین که بعدازظهر امروز با حضور دستگاه های مختلف در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر توانستند به کشور عراق سفر کنند و در مراسم معنوی اربعین حسینی شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در امر صدور ویزا و ساماندهی در داخل عراق اقدامات خوبی را داشته است، اظهار داشت: وزارت بهداشت کار درمان را در کنار هلال احمر به خوبی انجام داد و توانست در طول این مدت بیش از ۱۰۰ تن دارو در داخل خاک عراق بفرستد و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در طول این سفر معنوی خدمات درمانی دریافت کردند.

وی با ابراز تاسف از حادثه ای که در انتهای سفر اربعین برای تعدادی از زوار اتفاق افتاد، گفت: علیرغم همه تدابیر امنیتی که در عراق برای امنیت زوار اندیشیده بود اما این حادثه تلخ اتفاق افتاد و کام همه ما را تلخ کرد.

وزیر کشور بیان کرد: در طول این مدت حدود ۲۰ گروه عملیاتی، انتحاری و تروریستی از سوی گروه های عراقی شناسایی و دفن شد و یکی دو مورد نیز عملیات انجام دادند.

وی با اشاره به همکاری های سپاه و بسیج در بحث خدمات رسانی و امنیت به زوار گفت: ما در ساعاتی در ایام سفر زوار شاهد ازدحام جمعیت در مرز مهران بودیم که مرز نیز بسته شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر را در کنار مرز داشتیم که با تلاش نیروهای سپاه و بسیج توانستیم خدمات دارویی و غذایی و امکانات دیگر را در اختیارشان قرار دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در طول این مدت ۲۰ هزار نیروی انتظامی در این عملیات مشارکت داشته اند، گفت: ۱۲ هزار اتوبوس در این مدت کار حمل و نقل را انجام دادند و شهرداری تهران در منطقه ای که مستقر بود توانست خدمات خوبی را ارایه دهد.

وی همچنین با اشاره به همکاری های خوب وزارت راه و مسکن خاطرنشان کرد: ما حدود ۲۳۰ هزار پارکینگ امسال برای زوار با کمک وزارت راه ایجاد کردیم که مردم توانستند به راحتی ماشین هایشان را در این پارکینگ ها قرار دهند.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت اطلاعات نیز توانست در مقدمه اربعین موردی را که اقدام به صدور گذرنامه جعلی می کرد، شناسایی و آنها را کنترل کند و این وزارتخانه در مسیر کار همه جا همراه ما بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت نیز همکاری خوبی را با ستاد اربعین داشت، گفت: ما در جلسه ای که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر این موضوع که مراسم اربعین به صورت مردمی، منظم و دقیق و با رعایت حال زوار انجام شود، تاکید کردند که ما هم این موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم و البته رییس جمهور و معاون اول نیز در این زمینه همکاری های بسیار خوبی را با ما داشتند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مراسم اربعین کل نظام پای کار آمدند، خاطرنشان کرد: امیدواریم دبیرخانه دایمی اربعین در وزارت کشور تشکیل شود تا ما بتوانیم به صورت جدی و با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بهتر این مراسم را سال بعد انجام دهیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اولویت ستاد اربعین برای سال بعد این است که این مراسم مردمی برگزار شود، گفت: ما معتقدیم اساس کار مردم هستند و این باورهای دینی و فرهنگی مردم است که توانسته جامعه را از همه خطرات مصون نگه دارد.

وی اولویت دیگر وزارت کشور در بحث برگزاری مراسم اربعین را امنیت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ما تلاش خواهیم کرد سال آینده حرکت زوار به صورت استانی باشد تا برای ورود و خروج زوار دچار مشکل نشویم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به پیگیری های جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق برای لغو روادید در این زمینه گفت: ما امیدواریم مشکل ویزا برای زوار اربعین حل شود و دولت عراق در این زمینه موافقت کند.

وی همچنین تصریح کرد: بحث دیگری که ما آن را مورد پیگیری قرار دادیم این است که بتوانم از مرز خسروی در سال آینده برای اعزام زوار استفاده کنیم چرا که این امر آماده است و ظرفیت بسیار بالایی برای ورود و خروج زوار دارد.

وزیر کشور در پایان از همکاری خوب مردم شهرهای شلمچه، چزابه و مهران تشکر کرد و گفت: ما امیدواریم این حرکت عظیم مردمی را به عنوان الگویی معنوی به جهانیان بتوانیم معرفی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.