نیشابور- رئیس شورای اسلامی شهرستان نیشابور با اشاره به مشکلات بخش های مختلف نیشابور گفت: چرخ صنایع در نیشابور نمی چرخد و حتی صنعت فیروزه درخشش خود را در این شهر از دست داده است.

چرخ صنایع در نیشابور نمی‌چرخد/نگین فیروزه ایران درخشش خود را از دست داده است

حسین علوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت تولید و بنگاه‌های صنعتی اظهار کرد: نیشابور دومین قطب صنعتی خراسان رضوی است. شهرک صنعتی خیام دارای ۵۰۰ واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال ۲۶ تا ۲۷ هزار نفر است. با این حال با توجه به این گستردگی بانک صنعت و معدن در راستای کمک به صنایع صنعتی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیشابور گفت: نبود بانک صنعت و معدن سبب شده است، صنعتگران و مردم برای انجام امور خود به مشهد مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین نبود اتاق بازرگانی نیز یکی دیگر از کاستی‌هاست و آنچه در بحث اتاق بازرگانی در نیشابور وجود دارد، در حد نمایندگی است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیشابور با اشاره به وجود ۲۰۰ دانش آموخته حوزه معدن تصریح کرد: با وجود این، شهرستان دفتر نظام مهندسی معدن ندارد و افراد باید برای انجام امور خود مسیر نیشابور- مشهد را طی کنند.

نبود بازار سنگ فیروزه در مرکز این سنگ معدنی

وی با بیان اینکه راه‌اندازی بازار سنگ فیروزه نیز از دیگر کمبودهای شهرستان نیشابور است، گفت: متولی انجام این کار سازمان صنعت و معدن و تجارت است که تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

علوی با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی نیشابور به دلیل مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور تعطیل شده‌اند، گفت: آمار واحدهای تعطیل شده ۵۵ تا ۶۰ واحد است.

وی با اشاره به نرخ بیکاری ۱۳ درصدی در استان تصریح کرد: این عدد در نیشابور ۱۱ تا ۱۱ و نیم درصد است.

کمبود تخت بیمارستانی

وی همچنین با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در نیشابور گفت: احداث بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهرستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این در حالی است که شهرستان دارای چهار بخش است که اگر قرار باشد، بیماران برای درمان به نیشابور مراجعه کنند، برخی باید مسافت ۱۰۰ کیلومتری تا این شهر را طی کنند، بنابراین احداث بیمارستان، اورژانس و مراکز درمانی از نیازهای ضروری شهرستان است.

بی توجهی به ظرفیت نیشابور در تولید گیاهان دارویی

علوی اظهار کرد: بیشترین کسب درآمد ساکنان این شهرستان از راه کشاورزی و دامداری است و این در حالی است که کشاورزان و دامداران این شهرستان با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه عمده کشاورزی در شهرستان نیشابور به صورت سنتی است، تصریح کرد: کشاورزان عمدتاً آگاه نیستند چه محصولی بکارند در حالی که این وظیفه جهاد کشاورزی است که با توجه به محدودیت منابع آبی کشت‌های متناسب را معرفی کند.

وی با اشاره به جایگاه گیاهان دارویی در صادرات و اشتغالزایی از این طریق گفت: نیشابور برای کشت گیاهان دارویی استعداد بسیاری دارد که به مقدار کافی به آن توجه نشده است.

عدم نظارت دولتی برخی از مشکلات دامداران

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیشابور با بیان اینکه دامداران شهرستان نیز با مشکل نبود بازار مواجهند، افزود: در حالی که قیمت شیر از سوی دولت تعیین شده است، اما کارخانجات حسب سلیقه خود شیر را از دامدار خریداری می‌کنند، به طوری که این خرید حتی با قیمت هر کیلو شیر ۷۰۰ تومان هم انجام شده است.

وی با انتقاد از نبود نظارت دولتی در این بخش خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده شیر برای دامدار هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ تومان است، اما کارخان ها با مبالغی به مراتب کمتر از این شیر را خریداری می کنند و البته نظارتی هم در این زمینه نیست و خبری نیز از خرید تضمینی دولت در این حوزه وجود ندارد.

وی درباره ورود تعاون روستایی برای خرید شیر از دامداران یادآورشد: این خرید بسیار محدود است و برای شهرستان سهمیه محدود مانند خرید ۲۰ تا ۳۰ تن در نظر گرفته می‌شود که این میزان نمی‌تواند کمکی برای دامداران کوچک باشد، بنابراین گرفتار دلالان می‌شوند، اما دامداران بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیشابور افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که یکی از شرکت تعاونی های شهرستان از یکی از کارخانجات لبنی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طلب دارد که حدود ۹ ماه است که پرداخت نشده است.

خروج افلاک نما از بن بست توقف ۶ ساله

علوی درباره طرح افلاک نمای نیشابور افزود: این طرح مراحل نهایی را طی می‌کند و از دو سال قبل از بن بست ۶ سال توقف خارج شده و در حال حاضر عملیات اجرایی آن پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در سال جاری به بهره برداری نخواهد رسید، گفت: اصلی‌ترین دلیل این مسأله وجود مشکلات مالی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.