بجنورد- مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پیش بینی می شود امسال در هفته پژوهش، بیش از یکهزار میلیارد ریال قرار داد پژوهشی منعقد شود.

پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، جلال بختیاری در آیین اختتامیه هفته پژوهش اظهار داشت: این قراردادها برای اجرای ۱۰۰ طرح پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ قرارداد در نمایشگاه پژوهشی بسته شد افزود: پارسال در نمایشگاه پژوهش، ۴۲۰ میلیارد ریال قرارد بسته شد.

تنها ۱۱ صدم درصد از بودجه های پژوهش جذب می شود

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تنها ۱۱ صدم درصد از بودجه های پژوهشی کشور جذب می شود.

بختیاری افزود: بودجه پژوهش در کشور معادل ۴۷صدم درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است اما از این رقم هم تنها ۱۱صدم درصد جذب می شود.

وی گفت: اعتبار پژوهش کفاف نیاز ۷۵ هزار هیات علمی، پنج میلیون نفر دانشجو و ۱۲ میلیون دانش آموز را نمی دهد.

بختیاری، پژوهش را نوعی سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و بیشتر کشورها بر این سرمایه گذاری اعتقاد دارند اما در کشور ما این هنوز این تفکر مرسوم نیست.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم نگاه ها به پژوهش تغییر یافته اما ما خواهان این هستیم که پژوهش اولویت اول قرار گیرد و مدیران  خواهان پژوهش باشند.

وی خاطرنشان کرد: در خارج از کشور، از توان پژوهشگران، نهایت استفاده و بهره برداری می شود.

بختیاری تصریح کرد: در صورت بروز مشکل در کشور های رشد یافته، ابتدا اعتباری برای پژوزهش منظور می شود اما در ایران در کاهش بودجه ها، ابتدا بودجه پژوهش کم می شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از برترین های این نمایشگاه تجلیل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.