رژیم صهیونیستی در چارچوب تحقق سیاست های تجاوزکارانه و توسعه اشغالگری خود در فلسطین اشغالی ساخت هزاران واحد یهودی نشین در قالب شهرک های جدید صهیونیستی در زمان ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا را در دستور کار خود قرار داده است.

تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش پدیده شوم شهرک سازی در زمان ترامپ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ارنا؛ اگرچه سیاست شهرک سازی و اسکان یهودیان افراطی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی از بدو اشغال فلسطین، بخشی از استراتژی صهیونیست ها بود، اما این طرح در دوره 'بنیامین نتانیاهو' سرعت بیشتری گرفته و رژیم صهیونیستی با انتخاب 'دونالد ترامپ' در آمریکا بعنوان رئیس جمهور آینده این کشور با ابراز امیدواری نسبت به این انتخاب، نهایت تلاش خود را برای استفاده از این فرصت به منظور پیشبرد طرح احداث واحدهای مسکونی در اراضی فلسطینی می کند.
شهرداری قدس اشغالی با ابراز خرسندی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و حمایت وی از شهرک سازی‌ها به ویژه در قدس از طرح ساخت ۷۰۰۰ واحد صهیونیست نشین جدید در این شهر خبر داده است.
پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) دوشنبه در رای گیری مقدماتی خود با طرح قانونی کردن نزدیک به یکصد محله در کرانه باختری رود اردن که بر روی زمین های خصوصی فلسطینیان ساخته شده، موافقت کرد.
شهرک سازی های یهودی نشین در مناطق اشغالی فلسطین و دیگر سرزمین های اشغالی عربی، یکی از دیگر تهدیدها و سیاست های اصلی رژیم صهیونیستی و نیز عاملی مهم و استراتژیک در معادلات و محاسبات این رژیم، از هنگام تأسیس این رژیم نامشروع تاکنون به شمار می رود که در حفظ امنیت و تحکیم سلطه صهیونیسم بر سرزمین های اشغالی، تأثیر بسزایی داشته است.
این سیاست، در پی اجرای سیاست انتقال یهودیان به فلسطین، با هدف یهودی سازی این سرزمین، از زمان تشکیل اولین کنگره صهیونیست ها در سال ۱۸۹۷ میلادی در دستور کار جنبش صهیونیسم قرار گرفت و از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی نیز روند تصاعدی پیدا کرد؛ از سال ۱۹۶۷ م شهرک سازی و اسکان یهودیان در سرزمین های اشغالی با طرح بزرگ شهرک سازی 'ایگال آلون' آغاز شد.
رژیم صهیونیستی با سیاست اشغالگری خود مناطق مهم، راهبردی و دارای منابع طبیعی قابل توجه (از جمله آب، خاک مرغوب جهت کشاورزی، موقعیت استراتژیک، دسترسی به دریا و راه های منطقه ای و نیز دارای ملاک های مذهبی و...) را برای ایجاد شهرک های صهیونیست نشین انتخاب می کنند و دست به ساخت و سازهای گسترده و اسکان یهودیان مهاجر می زند. اسکان یهودیان مهاجر در این شهرک ها از نظر رژیم صهیونیستی اشغال قطعی و غیرقابل بازگشت محسوب می شود.
نمونه عینی چنین فعالیتی در بیت المقدس اجرا شده است. صهیونیست ها با ایجاد شهرک های یهودی نشین متعدد در شرق آن، راه دسترسی فلسطینیان را به بیت المقدس قطع و در صدد تکمیل پروژه اشغال آن برآمدند؛ همچنین این اقدام راهی برای کوچاندن و آوارگی فلسطینی ها به حساب می آید.
شهرک سازی در استراتژی های اصلی رژیم صهیونیستی از چنان جایگاه مهمی برخوردار است که علی رغم تلاش های بین المللی و حتی ایالات متحده برای توقف توسعه شهرک ها توسط رژیم صهیونیستی این رژیم نه تنها توسعه شهرک ها را متوقف نکرده بلکه آن را به عنوان راهبردی برای استمرار انتقال و اسکان یهودیان جهان به فلسطین ادامه می دهد.
محدودیت‌های جغرافیایی و فقدان عمق استراتژیک، محاصره استراتژیک از سوی کشورهای عربی، وجود یک و نیم میلیون فلسطینی و به عبارتی ۲۰ درصد جمعیت مسلمان در درون اراضی اشغالی ۱۹۴۸ میلادی و نرخ بالای رشد جمعیتی در میان آنها و برهم خوردن توازن جمعیتی میان فلسطینی‌های مذکور و یهودیان تا سال ۲۰۵۰، افزایش رشد مهاجرت معکوس از این سرزمین و مقوله دو تابعیتی بودن شهروندان یهودی از دغدغه های و چالش های اصلی این رژیم است.
***اهداف شهرک سازی
رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۴۸ میلادی اعلام موجودیت کرد، به دلیل محدودیت سرزمینی همواره از فقدان عمق استراتژیک رنج می برد. از این رو سران رژیم صهیونیستی در جهت توسعه ارضی گام برداشتند. آنها این سیاست را با اعتقادات مذهبی همراه ساخته و در صدد توجیه آن بر آمده‌اند.
**امنیتی – نظامی
مساحت اسراییل (سرزمین های اشغالی) پس از جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷،
۲ هزارو ۷۷ کیلومتر بوده ولی اگر کرانه باختری رود اردن به آن اضافه شود این مساحت به ۲۷۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. این رژیم دارای سرزمین دراز و باریک است که طول آن از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه به ۴۷۰ کیلومتر می‌رسد. بیشترین عرض آن از ۱۳۵ کیلومتر تجاوز نمی‌کند و در مرکز این سرزمین، فاصله مناطق صهیونیست‌نشین تا شهرهای فلسطینی‌نشین کرانه باختری رود اردن فقط ۱۵ کیلومتر است و با مرز اردن بیش از ۴۰ کیلومتر فاصله ندارد.
رژیم صهیونیستی با داشتن مساحت ذکر شده از کوچک‌ترین کشورهای جهان است. یکی از مباحث مهم مربوط به ژئوپلیتیک سرزمین های اشغالی، نبود عمق استراتژیک برای این نقطه است؛ به همین دلیل رژیم صهیونیستی در هر زمانی که رغبتی بدست آورد، مناطق اطراف خود را به دلایل مختلف اشغال می‌کند.
ملاحظات امنیتی از جایگاهی خاص و تعیین کننده برخوردار است. چنین اهمیتی باعث شده که بخش محوری استراتژی‌های ملی کابینه‌های گوناگون تل آویو از ابتدای شکل‌گیری تاحال معطوف به مقوله‌هایی چون مفهوم عمق استراتژیکی و نظام پدافند سرزمینی باشد و در این خصوص سیاست‌های مربوط به شهرک‌سازی های صهیونیست نشین به ویژه در مناطق تماس با مرزهای دولت‌های عربی، دایماً همگام و مترادف با ملاحظاتی چون ضرورت جذب و هضم ضربه اول تهاجم دشمن، رخنه اطلاعاتی و نظامی در نقاط مرزی سرزمین‌های دول عربی، محاصره و جداسازی شهرک‌های عرب نشین مستقر در سرزمین‌های اشغالی و غیره به کار برده شود.
در همین راستا، ایجاد شهرک های یهودی نشین در سرحدات جغرافیایی و مرزهای این کشور می تواند یک اقدام پیشگیرانه و پدافندی در مقابل هجوم احتمالی کشورهای همجوار عربی یا نیروهای مبارز به عمق سرزمین های اغالی و مرکزیت شهرها و تأسیسات حیاتی آن باشد که در صورت حمله زمینی از سوی یک کشور خارجی، این شهرک ها به عنوان یک مانع عمده می توانند خط پدافندی مناسبی محسوب شده و از پیشروی به داخل سرزمین های اشغالی ممانعت کرده و یا حداقل، آن را تا رسیدن نیروهای کمکی صهیونیستی به تأخیر اندازد.

**اقتصاد
رژیم صهیونیستی با مصادره سرزمین‌های فلسطینی بویژه اراضی کشاورزی و اجرای سیاست‌های شهرک‌سازی، بر تنها منبع معیشتی فلسطینی‌ها سیطره یافته و اقتصاد فلسطینی‌ها را فلج نموده است. این رژیم به دنبال این است تا تعداد شهرک‌نشینان صهیونیست در طول ده سال آینده را به شش میلیون نفر برساند.
کاهش سطح تولید کشاورزی در کرانه باختری در نتیجۀ مصادره اراضی فلسطینیان، عدم توان کشاورزان در پرداخت هزینه‌های تولید و ارزان بودن محصولات آنان، موجب گردیده است تا اقتصاد فلسطینی به شدت دچار رکود گردیده و تابعی از اقتصاد رژیم صهیونیستی درآید. به همین دلیل فلسطینی‌ها به اقتصاد خدماتی و نه اقتصاد مبتنی بر توسعه و تولید روی آورده‌اند.
از سوی دیگر، صهیونیست ها شهرکها را به گونه ای ساخته اند که شهرک نشینان صهیونیست بر منابع اصلی آب فلسطینیان اشراف داشته باشند و بدین ترتیب علاوه بر اراضی کشاورزی، منابع آب فلسطینیان را نیز غصب نمایند.
**فرهنگی و اجتماعی
با توجه به وسعت محدود فلسطین اشغالی که جوابگوی اسکان همه یهودیان جهان نیست، ایجاد شهرک های یهودی نشین بهترین روشی است که تعداد بیشتری از یهودیان را اسکان می دهد؛ ضمن اینکه با احداث شهرک های کوچک و اسکان دادن چندین خانواده و یا دهها خانواده و با به کارگیری تدابیر سرویس دهی و خدمات رسانی و تسهیلات معیشت در بافت شهرکها، گامی مؤثر برای توسعه این شهرکها در آینده باشد و زمینه مهاجرت بیشتر یهودیان جهان را فراهم کند؛ لذا رژیم صهیونیستی با توجه به سیاست اعراب زدایی خود در فلسطین و روند انتقال یهودیان به سرزمینهای اشغالی، احداث و گسترش شهرک های صهیونیست نشین را تسریع نموده است.
از سوی دیگر، روند انتقال یهودیان به فلسطین و توسعه شهرک های صهیونیست نشین می تواند موجب مانور بیشتر رژیم اسرائیل در مذاکرات صلح با اعراب کند و در بعد سیاسی، تقویت و اهرم فشاری از ناحیه آن بر اعراب برای حرکت سریع تر آنها به سمت صلح با رژیم اسرائیل باشد.
نظر به اینکه یهودیان مهاجر از ملیت های مختلف (اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی) بوده و دارای فرهنگهای مختلف از جوامع گوناگون هستند، طبعا انگیزه های متعددی در پشت انتقال آنها وجود دارد که کنترل و همگون کردن آنها الزاما امری اجتناب ناپذیر است؛ لذا رژیم صهیونیستی سعی در ایجاد تسهیلات لازم برای کنترل جامعه یهود و تزریق یک فرهنگ نوین و همه جانبه برآنها دارد که تحقق آن در مجموعه های مسکونی بسته به مراتب سهل تر و دستیابی ارگانهای اسرائیل به اهداف مربوطه به لحاظ اطمینان و سرعت، قطعا بیشتر خواهد بود.
مثلاً اسکان دادن یهودیان افراطی در مجاورت با شهرهای فلسطینی به توسعه و رشد روحیه دشمنی آنها با اعراب کمک می کند، همچنان که این وضعیت در شهرکهای کریات اربع و ایلون، موریه و عفره که در نزدیکی شهرهای الخلیل و نابلس و رام الله واقع شده اند، مشهود بوده است.
همچنین صهیونیست ها با گسترش ساخت و ارائه سرویس های مناسب به مهاجرین صهیونیست در این شهرک ها، فضای مناسب را برای انجام تبلیغات و تشویق سایر یهودیان به مهاجرت به فلسطین و جذب کمکهای یهودیان سراسر جهان مهیا می کنند.

*** احداث شهرک های صهیونیست نشین از منظر حقوق بین الملل
از منظر حقوق جنگ و حقوق بین المللی، رژیم صهیونیستی به عنوان کشوری که مناطق فلسطینی نشین را از مرزهای ۱۹۶۷، که مورد تأیید سازمان ملل می باشد، به اشغال درآورده است. برمبنای این حقوق، رژیم صهیونیستی یک سلسله وظایف را به عنوان اشغالگر، در ارتباط با شهروندان فلسطینی و همین طور شهرها و سرزمینهای فلسطین به عهده داشته است.
سران رژیم صهیونیستی با زیر پا گذاشتن قوانین و معاهدات بین المللی سرزمین فلسطین را تصاحب کرده اند و در آنها تغییرات کاربری ایجاد نموده و به صورت غیر قانونی اقدام به احداث شهرک های صهیونیستی نموده اند. این اقدامات رژیم صهیونیستی از هیچ حمایت قانونی در مجامع بین المللی و حقوق بشر و حقوق جنگ برخوردار نمی باشد.
بدین ترتیب صهیونیست ها در احداث این شهرک ها، حقوق، پیمان ها و قراردادهای بین المللی را نقض کرده اند و در عرف حقوقی و قوانین بین المللی، ناقض حقوق بشر، حقوق جنگ و معاهدات بین المللی هستند.
برپایی شهرک ها نقض پیمان های لاهه و پیمان چهارم ژنو درباره حمایت از حقوق شهروندان است. برپایی شهرک ها در اراضی اشغالی جزو جرایم جنگی بین المللی محسوب می شود و بر این اساس هیچ یک از شهرک های صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین و سوریه جایگاه قانونی ندارند.
چون کرانه باختری و نوارغزه طبق حقوق بین الملل مناطق اشغال شده محسوب می شود، رژیم صهیونیستی که نیروی اشغالگر آن است، مجاز به ساخت وساز در آنها نیست.
**همگرایی دونالد ترامپ و رژیم صهیونیستی
در ادامه کمک ها و حمایت های همیشگی آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه و غصب اراضی رژیم صهیونیستی و کمک های مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک سازی ها، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا همین سیاست را ادامه خواهد داد همانطور که در تبلیغات انتخاباتی خود این موضوع را وعده داده بود، عمل خواهد کرد. دونالد ترامپ، مواضع قاطعی در حمایت از رژیم اشغال‌گر قدس دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز او را دوست واقعی این رژیم دانسته است.
در همین راستا منابع خبری روز گذشته (سه شنبه) فاش کردند که بنیاد 'کوشنر' که به وسیله خانواده داماد رئیس جمهور منتخب آمریکا اداره می‌شود و ده‌ها هزار دلار به شهرک سازی و همچنین ارتش رژیم صهیونیستی کمک کرده است.
بررسی‌های روزنامه عبری هاآرتص نشان می‌دهد که بنیاد کوشنر کمک‌های متعددی به پروژه‌های شهرک سازی غیرقانونی در فلسطین اشغالی کمک کرده که این کمک بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار گزارش شده است.
روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز گزارش داد که 'جارد کوشنر ' داماد یهودی ترامپ نقش زیادی در نزدیک‌سازی مواضع وی با مقامات رژیم صهیونیستی دارد. داماد ترامپ یک یهودی-آمریکایی است و پدرش نیز یکی از خاخام‌های معروف است. «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ نیز پس از ازدواج مذهب خودش را تغییر داد و یهودی شد.
نشریه صهیونیستی «جروزالم پست» پیشتر در مطلبی به بررسی مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بطور خاص «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه و میلیاردر تندرو پرداخت و تاکید کرد که پیروزی وی برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) مفید خواهد بود.
در ابتدای این یادداشت با اشاره به حمایت‌هایی که ترامپ از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۳ و آستانه انتخابات این رژیم انجام داد، آمده است که ترامپ خود را «طرفدار بزرگ اسرائیل» و نتانیاهو را یک «نخست وزیر بزرگ» و برنده‌ای خوب معرفی کرد. ترامپ در آن زمان طی گفتگویی به جروزالم پست گفته بود که نتانیاهو می‌تواند رئیس جمهور بزرگی برای آمریکا باشد.
جروزالم پست به نقل از یکی از نزدیکان ترامپ نوشت: وی برای رژیم صهیونیستی و همچنین ایالات متحده خواهد جنگید زیرا یک آمریکای قوی، یک اسرائیل قوی نیز هست.
روزنامه صهیونیستی 'تایمز اسرائیل' به نقل از منبعی آگاه در رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم از انتصاب‌های امنیتی اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، استقبال کرده است.
این استقبال پس از آن صورت می‌گیرد که 'مایکل فلین' ژنرال سابق اسلام‌ستیز آمریکایی به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران زمام‌داری آتی ترامپ منصوب شد. وی هراس از مسلمانان را امری منطقی می‌داند.
از سوی دیگر، 'مایک پامپئو'، ایران‌ستیز جمهوری‌خواه نیز برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در نظر گرفته شده است. پامپئو همچنین از منتقدین جدی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، موسوم به برجام هم هست و اخیرا اعلام کرده برای نابودی آن تلاش می‌کند.
بنابراین با حمایت ترامپ از رژیم صهیونیستی این رژیم سیاست راهبردی خود را برای گسترش شهرک سازی ها ادامه می دهد و با تجاوز به حدود سرزمین های فلسطینی و تلاش هرچه بیشتر تنش و درگیری در سرزمین های اشغالی بیشتر شده و مردم فلسطین به انتفاضه و اقداماتی برای دفاع از سرزمین خود ادامه می دهند.
صهیونیست ها از این واقعیت غافل هستند که اینگونه تحرکات که متحدانشان نیز بر بیهوده بودن آن تاکید دارند، نمی تواند برای این رژیم اشغالگر و جعلی، ثبات و مشروعیت ایجاد کند. خواست مردم فلسطین، آزادی کامل کل فلسطین است که ۶۵ سال قبل در نتیجه یک توطئه بین المللی، به اشغال درآمده است. مردم فلسطین قطعاً به چیزی کمتر از احقاق حق خود و دستیابی به وطن غصب شده خود رضایت نخواهند داد و نشان داده اند که برای تحقق آن حاضرند هر هزینه ای را متحمل شوند.
در این میان برخی از دولت های عربی با طرح ها و توطئه های صهیونیست ها همسویی آشکار و پنهان دارند و اشغالگران را در اجرای سیاست های تجاوزکارانه شان همراهی می کنند که تنها خیانتی آشکار به مردم فلسطین است.
سازمان بین المللی و حتی حقوق بشری نیز در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی اغماض و سکوت، پیشه کرده اند و این درحالی است که این سازمان ها باید طبق وظیفه خود در جهت توقف شهرک سازی و توطئه اسکان یهودیان در سرزمین های اشغالی عمل کنند.
وحدت اسلامی و باقی ماندن فلسطین به عنوان مساله اصلی و اولین جهان اسلام یکی از اصلی ترین پایه های دفاع از مردم فلسطین در برابر صهیونیسم و پدیده شوم تروریسیم سازمان یافته در منطقه و اعاده حقوق حقه مردم فلسطین و ریشه کن کردن تومور بدخیم صهیونیسم در منطقه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.