علی نجفی با بیان اینکه موضع ایران در قبال نقض برجام به هیچ وجه ضعیف نخواهد بود، گفت: ایران طبق سازو کارهای پیش بینی شده در متن برجام نسبت به نقض عهد آمریکایی ها اقدام خواهد کرد.

ایران طبق سازوکارهای پیش بینی شده در خود برجام نسبت به نقض آن اقدام می کند

 علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با«قدس آنلاین» با اشاره به اینکه رئیس جمهور در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس به نقض برجام متاثر از تمدید داماتو صراحتا تاکید کردند، گفت: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران واکنش و اقدامات خودش را در تقابل با این نقض عهد در دستور کار قرار دادند البته این قانون، قانون جدیدی نیست و از سالیان گذشته بوده است و هر دوره ای تمدید می شد و آن بخش مربوط به همکاری های انرژی از سوی رئیس جمهور آمریکا، مستثنی می شد .

وی در همین رابطه افزود: ما باید ببینیم که در این دوره جدید آیا این استثنا اعمال خواهد شد یا خیر ، یعنی اگر همکاری های انرژی و بخش انرژی نیز مشمول این قانون شود قطعا نقض برجام است  که در این خصوص سازوکارهایی در مفاد برجام پیش بینی شده که به موجب آن جمهوری اسلامی ایران می تواند نزد مراجع بین المللی شکایت کند.

نجفی با اشاره به قانون "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" که از سوی مجلس نهم به تصویب رسیده بود، یادآور شد:  این قانون مجلس نیز برای چنین روزی تصویب شده است بنابراین می تواند یک محل قانونی و حقوقی را در داخل برای مواجه هدفمند با نقض عهد آمریکایی ها ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه برجام یک توافق بین المللی است و نمی توان آن را توافق با یک قدرت و کشور تلقی کرد، اظهار داشت:امیدوارم که عقلانیت جمعی در طرف های مقابل ما بتواند به حفظ و اعتبار این سند مهم بین المللی منجر شود.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص چگونگی اقدام متقابل ایران در مورد برجام ، گفت: به هیچ وجه موضع ما ضعیف نخواهد بود و در واقع  اقدامات متقابلی  که از ناحیه مقامات اشاره می شود از حداقل تا حداکثر است؛ حداقل این است که  در حال حاضر تعدادی از نمایندگان طرحی را برای ممنوعیت خرید محصولات آمریکایی ارایه می کنند ، از سوی دیگر  بازگرداندن فعالیت های هسته ای حداکثر کار است .

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی گزینه های مختلفی برای تقابل با نقض عهد آمریکایی ها نسبت به برجام دارد و دست ما در این زمینه بسته نیست، افزود: ما تاکنون نشان دادیم که متناسب با شرایط بین المللی و رفتار طرف های مقابل می توانیم اقدامات متناسب خودمان را در دستور کار قرار دهیم و بنابراین دست و پای ما بسته نیست و ما می توانیم از این امکانات و فرصت هایی که داریم استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.