نقوی حسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها تاکنون ۱۵ بار برجام را نقض کردند که تمدید داماتو یکی از آنهاست، متذکر شد: تکلیف دولت برای دادن پاسخ قاطع به این نقض عهد را مجلس نهم مشخص کرده است.

تکلیف دولت نسبت به نقض برجام در مصوبه مجلس نهم مشخص شده است/ سایر اعضای برجام باید تکلیف نقض عهد آمریکایی ها را روشن کنند

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با«قدس آنلاین» با اشاره به اینکه مصوبه کنگره آمریکا قطعا نقض صریح برجام محسوب می شود، تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به ویژه بند سوم مصوبه، آمریکایی ها ناقض برجام هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همه تعهداتش را عمل کرده و مصر و مصمم است که برجام را اجرا کند اما در مقابل نقض برجام آمریکایی ها سکوت نمی کند.

نقوی با اشاره به اینکه آمریکایی ها، تاکنون ۱۵ بار برجام را نقض کردند که تمدید داماتو یکی دیگر از این اقدامات ناقض برجام بوده است، افزود: در این زمینه دولت و مجلس مصمم هستند که پاسخ قاطع دهند؛ و البته مجلس در حوزه قانون گذاری قبلا قانون لازم را تصویب کرده و طبق بیانیه ای که به امضای ۲۶۴نفر از  نمایندگان رسید از دولت خواسته که به بند ۳ مصوبه قبلی مجلس عمل کند؛ تکلیف دولت در آن مصوبه روشن شده است.

وی با اشاره به اذعان روحانی مبنی بر نقض برجام از سوی طرف آمریکایی، گفت:رئیس جمهور هم صریح و شفاف اعلام کردند که اقدام آمریکایی ها را نقض برجام می دانند و دولت در مقابل نقض برجام اقدامات لازم را انجام خواهد داد و شورای عالی امنیت ملی و نظارت بر برجام هم وظایف خودشان را انجام دادند و بسته های عملیاتی لازم پیش بینی شده بنابراین اگر مشاهده کنیم که رئیس جمهور آمریکا قانون را امضا و اجرایی کند قطعا بسته های عملیاتی خود را اعلام خواهیم کرد و از ظرفیت های قانونی مجلس شورای اسلامی و مواد داخل خود برجام استفاده کافی را خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ما به اقتضای زمان بسته های عملیاتی خود را اعلام می کنیم، افزود: دولت موظف شده که اقداماتی را انجام دهد و این اقدامات را دولت به صورت بسته های عملیاتی پیش بینی کرده و به موقع مقتضی اعلام می کند.

نقوی همچنین گفت: ما از جامعه جهانی، اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و سایر اعضای غیر غربی ۱+۵ انتظار داریم که اقدام لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران  با ۱+۵ توافقی داشته که مورد تایید جامعه جهانی قرار گرفته و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است، اظهار داشت: در این میان یک عضو ۱+۵ تمرد کرده و برخلاف جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و شورای امنیت عمل کرده است، بنابراین انتظار ما این است که آنها تکلیف این عضو را روشن کنند؛ آیا می شود با یک توافق بین المللی اینگونه برخورد کرد که یک عضو مجموعه توافق خلاف توافق عمل کند و مابقی اعضا سکوت کنند.

نقوی در پایان خاطر نشان کرد:جمهوری اسلامی ایران وظایفش را انجام داده و حالا نوبت به اتحادیه اروپا، شورای امنیت و سازمان ملل و جامعه جهانی است که در مقابل آمریکا عکس العمل نشان دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.