معاون وزیر نیرو با بیان اینکه چنانچه افسارگسیختگی در مصرف آب ادامه پیدا کند و مهار نشود کمر آب کشور خواهد شکست، گفت:کشور ما در مسئله مدیریت آب، کشوری بحران‌زده است.

ایران در مسئله مدیریت آب «کشوری بحران‌زده» است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی در نخستین همایش ملی حقوق آب با اشاره به لزوم ایفای نقش آحاد جامعه در مدیریت منابع آبی کشور اظهار داشت: تلاش وزارت نیرو این بوده که مسائل مرتبط به آب را به همه سطوح جامعه از مسئولان تا مصرف‌کنندگان آب ارائه کند.

وی افزود: وضعیت آبی کشور به نحوی است که در زمینه منابع آبی باید وارد اقدام و عمل شویم و فردا برای اقدام و عمل دیر است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه بحثهای نظری در زمینه حقوق آب باید منجر به اقدام و عمل و اصلاح امور مرتبط با آب شود، تصریح کرد: خروجی این همایش باید ما را به تصمیمات و اقدامات اجرایی رهنمون سازد.

به گفته میدانی، یکی از عناصر مهم در حکمرانی آب، حقوق و مقررات آب است و بدون وجود قوانین و مقررات آب نمی‌توان صحبت از مدیریت منابع آب داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از غفلتهای ما، فراموشی داشته‌های خود است، اظهار داشت: داشته‌های ما در قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به آب، داشته‌های کمی نیست و یکی از مترقی‌ترین قوانین دنیا در زمینه آب، قانون توزیع عادلانه آب ایران است.

وی با اشاره به اینکه قوانین و آیین‌نامه‌های ما در زمینه آب نیاز به بازنگری و اصلاح دارند، متذکر شد: کشور ما در مسئله مدیریت آب، کشوری بحران زده است و چه بسا کشورهایی که از ما کم آب‌تر هستند اما یک‌صدم مشکلات ما در زمینه مدیریت منابع آب را ندارند.

میدانی با تاکید بر اینکه نباید قوانینی مصوب شود که با اولویتهای ما در زمینه مدیریت منابع آبی در تضاد باشد، تصریح کرد: روند اصلاح و اجرای قوانین آب بسیار کند است و باید در تصویب سرعت عمل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به قوانین مربوط به آب عمل نمی‌شود، گفت: چنانچه افسار گسیختگی در مصرف آب ادامه پیدا کند و مهار نشود کمر آب کشور خواهد شکست.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت توجه جدی به الگوی کشت و لزوم بهره‌وری حداکثری خاطرنشان کرد: اجرای قوانین مربوط به آب همواره با تنشها و مشکلاتی همراه بوده و قوه قضاییه باید بدون مماشات در اجرای قوانین مرتبط به آب کمک کند.

وی با تاکید بر حفاظت کیفی و کمی از منابع آبی یادآور شد: کاهش مصرف آب کشور در راس اقدامات مرتبط با آب است و باید فشارها را روی منابع آبی کم کنیم و توجه به کاهش مصرف آب در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.