رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت: جشنواره فرهنگی هنری «آوای وحدت» در چهار منطقه مرزی که برادران اهل سنت و تشیع کنار هم زندگی می کنند، برگزار می شود.

جشنواره «آوای وحدت» در ۴ منطقه مرزی برگزار می شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا، «غلامرضا منتظری» روز چهارشنبه در نشست خبری جشنواره آوای وحدت در محل این سازمان اظهار کرد: وقتی سخن از فرهنگ ایرانی و اسلامی است شکوه و عظمت این فرهنگ به ارکانی مثل اقوام ایرانی برمی گردد.
وی افزود: اقوام ایرانی به ظاهر متکثر هستند اما مانند یک رنگین کمان یا منشور با وجود رنگهای متنوع از یک وحدت برخوردارند.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان اضافه کرد: اولین جشنواره فرهنگی هنری آوای وحدت با هدف استفاده از قابلیت های فرهنگی، هنری، علمی و ادبی اقوام ایرانی، در ۴ منطقه مرزی که برادران اهل سنت و تشیع کنار هم زندگی میکنند، برگزار می شود.
منتظری تاکید کرد: اولین مرحله جشنواره درشهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی انجام می شود و به ترتیب چابهار، بوشهر و مازندران میزبان آن خواهند بود.
وی اضافه کرد: یک بخش جشنواره حوزه شعر و موسیقی است که در هر منطقه، اشعار برگزیده استانها اجرا خواهد شد و بخش دیگر نمایش های آیینی و سنتی و بازی های بومی و محلی است.
منتظری افزود: بخش بعدی منقبت خوانی و نقالی است و در حوزه هنرهای تجسمی، خوشنویسی و عکس و همچنین بخش صنایع دستی نمایشگاه برپا می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره از چهره ها و هنرمندان شاخصی که در هر استان در زمینه حماسه سرایی و وحدت نقش آفرین بودند تجلیل خواهیم کرد و در بخش علمی هم مجموعه مقالات برگزیده چاپ می شود.

** بازشناسی آیین های وحدت آفرین اقوام 
در ادامه دبیر جشنواره آوای وحدت نیز گفت: اهداف اصلی این رویداد، بازشناسی و ارائه آیین های حماسی، ارائه هنرهای ادبی - حماسی، نمایش های حماسی، آوازها و منظومه خوانی ها، پدیده های صنایع دستی و صنعتی در اقوام و نواحی ایران است که حاصل آن ایجاد روحیه وحدت و یگانگی بویژه در نقاط مرزی ایران و گسترش ذات همدلی ها در جامعه اسلامی است.
هوشنگ جاوید افزود: این جشنواره صرفا موسیقایی نیست و تمام هنرهای ایرانی که می تواند نمادی از وحدت را دارا باشد در آن جای دارند. ما به دنبال بازشناسی و بازیابی وحدت در تمام وجوه زندگی مردم ایران هستیم؛ حتی غذاهایی مثل سمنو و رسم سمنوپزان می تواند عامل همدلی و شکرگزاری و وحدت آفرین باشد.
وی ادامه داد: کمیته علمی نیز ۲۵ مقاله مختلف در زمینه جلوه های وحدت در فرهنگ ایران اسلامی جذب کرده است که مقالات از سطح بالایی دارند و در بخش شعر و ادب ۲۶ شاعر بومی محلی حضور دارند که اشعارشان به زبان های فارسی، ترکی، بختیاری و کردی است.
جاوید گفت: از سوی دبیرخانه جشنواره و از طریق صدا و سیمای مهاباد هم یک فراخوان عمومی داده ایم که مردم پیامکی حاوی زیباترین جمله درباره وحدت را بفرستند، در بخش صنایع دستی نمایشگاهی از بازی های بومی – محلی عکاسی، نقاشی و خط را داریم که ۲۰ عکس. ۳۰ تابلوی نقاشی و ۳۰ تابلوی خط، را شامل می شود.
این پژوهشگر موسیقی اقوام و نواحی گفت: در بخش موسیقی نیز استانهای چهارمحال بختیاری، ایلام، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه برنامه خواهند داشت.
وی یادآور شد: یک نمایشگاه در فضای مجازی به عنوان «آسیبهای وحدت از نظر دشمنان» توسط نیروی انتظامی برگزار می شود و کتاب سالی تحت عنوان (منشور وحدت) که فرآیندها و نتایج حاصل از این جشنواره را دارد منتشر می شود.
جشنواره آوای وحدت از ۲۳ آذر سالجاری در مهاباد آغاز می شود و مرحله چهارم آن در ۷ بهمن در مازندران به پایان می رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.