لباس علاوه بر جنبه پوششی، یک موضوع و ابزار فرهنگی‌ است که با نزدیکی به ارزش‌ها و معیارهای جامعه می‌تواند کمکی برای افزایش اقتدار فرهنگی ما باشد.

مد و لباس یک ابزار فرهنگی تاثیرگذار است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اولین همایش کارشناسان مد و لباس ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مرکز آموزش فرهنگ و ارشاد با حضور حمید قبادی مشاور وزیر و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی اصغر زیلایی مدیر امور استان‌های کارگروه مد و لباس، آیت الله شاه‌مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و گلناز نصرالهی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.  

در ابتدای این همایش زیلایی با اشاره به لزوم پرداخت به موضوع مد و لباس عنوان کرد: جلسه امروز به منظور تعامل، هم‌افزایی و رسیدن به یک وحدت رویه بین استان‌های کشور توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس تشکیل شده است.  

وی در ادامه یادآور شد: ما تاکنون سی و هفت نمایشگاه و جشنواره مد و لباس کشوری را برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که این تعداد تا پایان سال ۹۵ به ۵۰ جشنواره نیز برسد.  

حمید قبادی در ادامه این همایش با اشاره به اهداف کارگروه مد و لباس کشور بیان کرد: از سال ۸۵ که آیین نامه مد و لباس تبیین شد تا به امروز برای توسعه این موضوع تلاش کرده‌ایم. یکی از راهکارهای توسعه این حوزه ایجاد انسجام در فعالیت‌های انجام شده در کل کشور است؛ چرا که ما در کشور گروه‌های گوناگونی داریم که هر کدام متناسب با بضاعتشان حرکتی برای این حوزه انجام می‌دهند و پیش از این هم بیان کرده بودم که در واقع حوزه مد و لباس، مجمع الجزایر گسسته‌ای است که باید با ایجاد انسجام این فعالیت‌ها را با یکدیگر پیوند دهیم.  

قبادی ادامه داد: جلب زمینه همکاری دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی از طریق برگزاری این همایش‌ها یکی دیگر از عواملی است که مد نظر قرار داده‌ایم و در همین راستا سلسله فعالیت‌هایی را در نظر داریم تا بتوانیم رویدادهای فرهنگی در حوزه مد و لباس را در سراسر کشور داشته باشیم.  

وی با اشاره به غفلتی که نسبت به این حوزه شده بود، عنوان کرد: زمانی که من وارد این حوزه شدم با حلقه مفقوده‌ای در حوزه مد و لباس در زمینه پرداخت ظرفیت‌های موجود در نقاط مختلف کشور مواجه شدم.
 
قبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تأثیر پوشش در طول تاریخ در زمان پهلوی و واداده‌گی‌ گفت که از همان موقع‌ در حوزه طراحی و مد و لباس کشور ایجاد شد و در همین راستا جشن‌ها و مراسم‌های چندین ساله را که در آنها از طراحان و برندهای خارجی استفاده می‌شد، مثال زد.  

یکی دیگر از مواردی که قبادی به آن اشاره کرد ایجاد رفتار فرهنگی در این حوزه بود. وی در این خصوص اظهار کرد: در گرایش‌های مختلف فرهنگی و هنری ما ابتدا تلاش می‌کنیم تا باور فرهنگی آن موضوع را بین مردم ایجاد کنیم و بعد از آن رفتار فرهنگی را متناسب با آن باور ارائه می‌دهیم اما در حوزه مد و لباس این باور از گذشته‌های دور وجود داشته و به همین جهت باید در حوزه رفتاری و عمل به آن توجه داشته باشیم.  

قبادی در ادامه مد و لباس را یک ابزار فرهنگی خواند و اظهار کرد: به جهت نقش مهم این موضوع معاندان جمهوری اسلامی همواره از هجوم بر این ابزار غافل نمی‌شوند و مدام در طی تخریب آن هستند. مانند اتفاقی که در تابستان در خصوص ورود لباس‌های عجیب و غریب به کشور رخ داد. اتفاقی که طبق تحقیقات ما از دو سال پیش روی آن کار شده بود تا زمینه‌های این تهاجم شکل بگیرد.  

وی در همین راستا از نمایشگاه عاشورایی و کاربردی کردن بیش از ۳۵ درصد محصولات موجود در این جشنواره در راستای فرهنگ‌ سازی گفت و پس از آن با اشاره به نکات مهم موجود در حوزه مد و لباس تصریح کرد: اهمیت مد و لباس در کشور ما بنابر ساختار فرهنگی – اجتماعی و دینی که وجود دارد چند برابر می‌شود و در همین راستا اگر از من بپرسند که مهمترین ماموریت کارگروه مد و لباس کشور چیست، می‌گویم معرفی الگوهای مورد نیاز مردم در لباس اجتماع. چراکه لباس اجتماع محصولی است که تمامی اقشار جامعه با آن سر و کار دارند. در همین حوزه محورهایی چون خلاقیت‌های هنری که در آن طراحان می‌توانند با اقتباس از الگوهای موجود زمینه ارائه یک محصول ارزشمند و قابل عرضه را فراهم کنند، مطرح است.  

وی پس از این با اشاره به قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد، گفت: یکی از مهمترین معضلات در این حوزه ورود محصولات غیر ایرانی است که ۹۵ درصد آنها به صورت قاچاق وارد می‌شود و در همین راستا ما باید اهتمام ویژه‌ای برای جلوگیری از این اتفاق بورزیم. چراکه لباس علاوه بر جنبه پوششی، یک موضوع و ابزار فرهنگی‌ است که با نزدیکی به ارزش‌ها و معیارهای جامعه، می‌تواند کمکی برای افزایش اقتدار فرهنگی ما باشد.

وی افزود: توجه به سلیقه جامعه و اصول اجتماعی که چهارچوب عرف جامعه را در بر بگیرد، یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه مد و لباس است. همچنین به جهت سابقه دینی که در ایران از لحاظ پوشیدگی وجود داشته، توجه به ارزش‌ها یکی از موارد مهم در این عرصه است؛ چرا که بین دایره آیین‌نامه حوزه مد و لباس از آرمان‌های انقلاب فاصله‌ای نیست.  
 

دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه از لزوم پرداخت بیشتر به ظرفیت‌های داخلی و ایجاد یک بازار حرفه‌ای گفت و پس از آن با اشاره به لزوم توجه به ابزار اصلی مد و لباس اظهار کرد: با وجود انتقاداتی که به دانشگاه‌ها در این حوزه وجود دارد؛ اما نمی‌توانیم از تاثیر آنها به عنوان یک مرکز مفهوم ساز چشم بپوشیم. همین مراکز آموزشی هستند که راه‌انداز چرخه صنایعی چون نساجی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به موضوعی که در مورد ورشکستگی این صنعت مطرح شده است، اذعان داشت: ورشکستگی صنعت نساجی عنوان استعماری و غلطی است که در این حوزه مطرح شده است. در صورتی که اینطور نیست و ما در صنعت نساجی مقداری دچار عقب ماندگی در حوزه تولید پارچه برای لباس اجتماع هستیم اما در بخش دیگر مانند انواع تریکوها نه تنها عقب نمانده‌ایم؛ بلکه از صادر کنندگان اصلی آن نیز هستیم.

اقتصاد مقاومتی موضوع دیگری بود که قبادی در خصوص آن عنوان کرد: در حوزه مد و لباس به جهت آماری که وجود دارد، می‌تواند کمک‌های بسیاری به اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد؛ با تحقیقاتی که سال ۹۴ انجام شد. به این نتیجه رسیدیم که هر خانواده ایرانی در طول سال حدود دو میلیون صرف خرید کالای پوشاک می‌کنند و این آمار در کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که اگر سایر اقلام مد و لباس را به آن اضافه کنیم، با عدد بزرگتری روبرو می‌شویم. به همین جهت باید بیش از پیش هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به آن توجه کنیم.

گلناز نصرالهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از این همایش با اشاره به مشارکت کارگروه مد و لباس با این وزارتخانه عنوان کرد: در راستای همکاری که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه مد و لباس صورت گرفته، تصمیم داریم تا علاوه بر حوزه نساجی که یکی از زیر شاخه‌های پوشاک است، شهرک‌های پوشاک را نیز در هر استان راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که برای نخستین بار در تهران و روبروی فرودگاه امام خمینی (ره) کلنگ آن زده شده است.

وی در ادامه از آیین‌نامه ساماندهی برندهای ایرانی خبر داد و گفت: در راستای کمک به فرهنگ کشور بر آن شدیم تا با آیین نامه‌ای غالب اسامی و برندها را ایرانی کنیم. به همین جهت این آیین‌نامه با مشارکت کارگروه مد و لباس بزودی تبیین و صادر می‌شود.

نصرالهی در خصوص تاثیرگذاری مد و لباس بر روی صنعت نساجی اظهار کرد: در چند سال اخیر به جهت توجه مردم به حوزه مد و لباس رشد صنعت نساجی نیز افزایش پیدا کرده است به طور کلی در دنیا سهم صادرات صنعت نساجی و پوشاک، ۴۲۳ میلیارد دلار است که بیش از ۵۵ درصد این مبلغ به حوزه پوشاک برمی‌گردد و ما نیز در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون دلار صادرات صنعت نساجی داریم که باید با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک این صادرات را افزایش دهیم.

در بخش دیگری از این همایش آیت الله شاه‌مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص اهمیت پوشش و لباس و تأثیری که این دو بر هم می‌گذارند، عنوان کرد: تأثیرگذاری که طراحی لباس بر پوشش دارد، می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. زمانی باید در جهت مثبت سازی این تأثیرگذاری گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری و توجه ایشان به این موضوع بیان کرد: رهبری در خصوص مد و لباس دو دیدگاه دارند؛ یکی از این موارد که مدتها پیش در صحبت‌های ایشان مطرح شد توجه به طراحی و تشویق علاقه‌مندان برای تولید طراحی‌های تأثیرگذار بود و دیگری عکس العمل ایشان در برابر مقابله با برندهای غیر ایرانی. از این دو نکته می‌توانیم به کاستی‌ها موجود در حوزه مد و لباس پی ببریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در همین راستا به لزوم الگوسازی و انتشار طراحی‌های ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: اصل برند بد نیست و زمانی که به عنوان مثال برندی با طراحی ایرانی و متناسب با ارزش‌های جامعه تولید می‌شود، ما نه تنها آن را نفی نمی‌کنیم بلکه از آن حمایت هم خواهیم کرد.

شاه‌مرادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از گسترش رنگ‌های تیره در حوزه پوشش غالب افراد جامعه گفت و اظهار کرد: متأسفانه مدتی است که غالبا همه از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند. در صورتی که در اسلام نیز مسئله مطرح شده، پوشش است و ما می‌توانیم با طراحی‌هایی شاد پوششی مناسب را نیز ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که با تلاش در زمینه مد و لباس به طراحی‌هایی برسیم که بتوانیم آنها را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.