رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی گفت: در درگیری‌ها منطقه چندین کشور و صدها گروه غیر دولتی حضور دارند و حقوق بشر دوستانه را به راحتی نقض می‌کنند و با استفاده نامناسب از قدرت اماکن درمانی و غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند.

نقض حقوق بشر دوستانه در درگیری‌های منطقه/ ارتباط با علمای اسلام افتخار صلیب سرخ است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، پیتر مائورر امشب در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه گروه‌های مختلف در جنگ‌های خود نسبت به تخریب بیمارستان‌ها، خانه‌ها، منابع آب و مدارس بی‌توجه هستند، اظهار کرد: تخریب برخی از اماکن سبب جلوگیری از پیشرفت جامعه بشریت می‌شود و حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان صلیب سرخ نقض حقوق بشر دوستانه را در جنگ‌های مختلف مشاهده کرده‌اند، عنوان کرد: برخی از آثار منفی جنگ‌های نظامی در کشورهای مختلف غیر قابل جبران است اما صلیب سرخ تلاش خود را برای کاهش این نوع از آسیب‌ها انجام می‌دهد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خاطرنشان کرد: این کمیته کمک‌رسانی به نیازمندان را مورد توجه قرار داده و در این راستا سال گذشته جیره غذایی اضطراری برای 10 میلیون نفر و آب مورد نیاز اضطراری برای 20 میلیون نفر را تامین کرده است اما باید برای چالش‌های جدید کشتار در منطقه راهکارهای جدی‌تری را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی از تخریب بنیان خانواده‌ها، جوامع و شهرها در جنگ‌های نظامی یاد کرد و گفت: اکنون در نقاط مختلف منطقه با نبردهای پیچیده مواجه هستیم چراکه در این درگیری‌ها چندین کشور و صدها گروه غیر دولتی حضور دارند و حقوق بشر دوستانه را به راحتی نقض می‌کنند و با استفاده نامناسب از قدرت اماکن درمانی و غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند.

پیتر مائورر با اشاره به اینکه همه جنگجویان نسبت به رعایت حقوق بشر دوستانه بی‌توجه نیستند، تصریح کرد: هر گروه و فرد باید رفتار خود را مورد تحلیل قرار دهد چراکه در وضعیت کنونی به صورت کلان حقوق بشر دوستانه رعایت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس در مقطع زمانی سرنوشت‌سازی برگزار می‌شود، اضافه کرد: کرامت انسانی باید توسط کشورهای مختلف مورد احترام بیشتر قرار گیرد چراکه این مسئله به عنوان ارزشی برای جامعه بشریت مطرح است.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی با تاکید بر اینکه معاهدات ژنو محدودیت‌های مطلوبی را برای درگیری‌های مسلحانه تعیین کرده است، گفت: این عهدنامه باید در نقاط مختلف دنیا اجرایی شود تا جوامع بشری به سمت آرامش و امنیت بیشتر حرکت کنند.

وی یادآور شد: حفاظت از حقوق افرادی همانند زندانیان، بیماران، کودکان و زنان به عنوان یکی از اولویت‌های حقوق بشر دوستانه باید در جنگ‌های نظامی مورد توجه قرار گیرد چراکه حمایت از انسان‌ها اساس حقوق بین‌المللی بشر دوستانه بوده که در ادیان‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

پیتر مائورر از نقش کلیدی مثبت دین در محدودسازی افراط‌گری‌ها و ایجاد صلح یاد کرد و ادامه داد: بنده با حضرات آیات سید علی سیستانی، سید محمدعلی علوی گرگانی و ناصر مکارم شیرازی دیدار داشته‌ام که بر اساس گفته‌های این شخصیت‌های برجسته دینی فعالیت‌های بشر دوستانه به صورت ویژه در ایران و عراق دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزه‌های دینی اسلام با مباحث حقوق بشر دوستانه منطبق است، اظهار کرد: سخنرانی شخصیت‌های دینی در کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی به چندین زبان ترجمه و در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد چراکه ارتباط با علمای اسلام افتخاری برای صلیب سرخ جهانی است.

پیتر مائورر با بیان اینکه افراد با حضور در این کنفرانس باید اختلافات سیاسی و عقیدتی را کنار گذارند، مطرح کرد: این رویداد فرصتی است تا بتوانیم از دانش آکادمیک و مهارت‌های علما و متخصصان استفاده کنیم چراکه فقه اسلامی سهم موثری در پذیرش اصول جهانی حقوق بشر دسوتانه دارد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی با بیان اینکه حقوق بین‌المللی بشر دوستانه مورد حمایت جامعه بشریت است، اضافه کرد: تحقق صلح و کاهش جنگ‌های نظامی نیازمند مشارکت بیشتر رهبران دینی است چراکه این افراد می‌توانند به عنوان پیشوا هدایت انسان‌ها و دولت‌ها به سمت صلح را رقم بزنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.