لایحه بودجه سال ۹۶ درحالی تقدیم مجلس شده که طرح تحول نظام سلامت مهم ترین دغدغه وزیر بهداشت است؛ طرحی که باید هر مساله ای جز رنج بیمارداری را از خاطر خانواده های ایرانی پاک کند.

در لایحه بودجه سال آتی هم سهم هر ۱۰۰۰ ایرانی کمتر از یک تخت خواهد بود؟

اختصاصی قدس آنلاین - پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. هدف این طرح که محافظت مالی مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی تعیین شده، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد. اجرای طرح در ابتدا زمینه افزایش رضایتمندی مردم و مسئولان حوزه سلامت کشور را فراهم آورد ولی اجرای طرح از آن سال تا کنون با چالش هایی جدی مثل تامین اعتبار مواجه بود است.

موضوعی که حالا و در جریان بررسی بودجه سال ۹۶ رنگ جدی تری به خود گرفته و وزیر مربوطه را با دغدغه های متعددی مواجه کرده است؛ شاید به همین دلیل هم بود که قاضی زاده هاشمی دست به قلم شد و در کانال تلگرامی اش از این دغدغه ها و مساله تامین اعتبار طرح تحول نظام سلامت گفت: «جلسات ویژه‌ تدوین لایحه بودجه سال آینده در دولت به اتمام رسید. در جریان بررسی این لایحه، طبق روال، هر دستگاهی استدلال‌های خود را برای دریافت بودجه‌ مورد نیاز مطرح می‌کند. نوبت به من که رسید خواهشم از هیئت محترم وزیران در مورد بودجه‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این بود که رقمی را در لایحه پیش‌بینی کنند که در عمل محقق می‌شود. در غیر این صورت بودجه‌ ما به‌طور کاذب متورم نشان داده شده و فرصتی فراهم می‌شود تا منتقدان و خدای نکرده بدخواهان با استناد به اعداد و ارقام بودجه، عملکرد این وزارتخانه و از جمله طرح تحول سلامت را غیر منصفانه مورد نقد و بررسی قرار دهند؛ اتفاقی که طی سه سال گذشته به وقوع پیوسته است.»

اما گویا دغدغه های جناب وزیر چندان هم طولانی نشد چرا که وی دو، سه روز بعد درگفتگو با خانه ملت به بودجه وزارت بهداشت در لایحه سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: «اعتبارات بیمه سلامت نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته اما به دلیل آنکه دولت برای هزینه کرد آن سقف مشخص کرده بیمه سلامت باید هزینه‌های خود را کنترل کند. اعتبارات بخش بهداشت و درمان به شکل منطقی دیده شده که رضایت بخش است امیدواریم سرجمع بودجه یعنی رقم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان محقق شود.»

وی این خبر خوش را هم داشت؛ اینکه خوشبختانه در بودجه ۹۶ سازمان برنامه و بودجه رقم قابل توجهی را برای بیمه سلامت ایرانیان دیده به گونه‌ای که طبق اعلام دولت ۶۴۰۰ میلیارد تومان به رقم بودجه فعلی بیمه سلامت اضافه شده است.

و البته به این مساله هم اشاره کرد که: «سال قبل مشکلی که در حوزه اعتبارات بیمه وجود داشت آن بود که کسری های سال ۹۴ در بودجه ۹۵ دیده نشد در عین حال اعتبارات سال ۹۵ نیز به طور کامل محقق نشد البته حال با ۸ هزار میلیارد تومانی که قرار است به صورت اوراق به بیمه سلامت تعلق گیرد امید است این بیمه بتواند کسری امسال خود را جبران کند و سال آینده نیز به اندازه ای که پول برای این سازمان معین کرده اند هزینه صورت گیرد.»

با این حال بد نیست به وزیر بهداشت یکی از موضوعات خاص و مبتلابه اکثر مردم را یادآوری کنیم: «وضع تخت های بیمارستانی بد است؛ سهم هر هزار ایرانی، کمتر از یک تخت و...»

موضوعی که در مردادماه امسال از سوی وزیر بهداشت در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی هم مطرح شد: «در اولین سفرم به کرج مشاهده کردم که در یکی از بیمارستان های این شهر بیماران روی زمین خوابیده اند.»

وی در عین حال به افزایش حدود هزار تخت بیمارستانی در کرج ظرف ۱۸ ماه اشاره کرد و گفت: «سالانه ۱۸۰۰ تخت به مجموع تخت های بیمارستانی کشور اضافه می شود.»

هرچند رشد تعداد تخت های بیمارستانی تا پیش از دولت فعلی جنبه نزولی داشته و از این منظر وزارت بهداشت حرکت جدیدی را نسبت به دولت های قبل از خود انجام داده اما با اینهمه و به گفته دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در افتتاحیه بیمارستان های صحرایی رزمایش شهدای عرفه وضع تخت های بیمارستانی مان اصلا خوب نیست: «در ژاپن به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۳/۵ تخت و در آلمان ۷/۵ تخت وجود دارد. این عدد برای کشورهای هم مرز با ما در منطقه تا ۲/۸ نیز وجود دارد اما در ایران به ازای هر هزار ایرانی فقط ۱/۵ تخت وجود دارد که از این تعداد حداقل ۵۸ درصد تخت ها کاملاً فرسوده است و تلاشی که برای ساخت تخت در این مدت انجام شده به اندازه جایگزینی برای تخت های فرسوده هم نیست!»

حریرچی این را هم گفت که به علت همین نقصان، وزارت بهداشت دست به سوی همه نهادها دراز می کند تا با ایجاد بیمارستان های سیار یا هر نوع خدمت در مناطق مختلف از جمله محروم کمی در تغییر این وضعیت سرعت ایجاد کنند. وی مشاهده خود از یک بیمارستان صحرایی در بلوچستان را اینگونه توصیف کرد: «دیدم جراحی ای که ما در بدو تولد برای بچه های خود انجام می دهیمافراد ۱۵ یا ۱۶ ساله برای انجامش مراجعه می کردند. این یعنی متولیان بهداشت و درمان تا پیش از بیمارستان صحرایی این خدمات را ارائه نکرده اند.»

اوضاع وقتی وخیم تر می شود که می بینیم بیمارستان هایی هم هستند که در بخش های محروم و به همت دولت قبل ساخته شده اند اما به دلیل نبود کادر درمانی رسماً با تجهیزات میلیاردی خود بی هیچ استفاده ای خاک می خورند؛ مثل بیمارستان "کنارک".

بیمارستانی که اسحاق علی صابری، معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در رابطه با آن گفته: «پروژه بیمارستان خلیج فارس کنارک به همت وزارت راه و شهرسازی اجرا و حدود یک میلیارد تومان تجهیزات پزشکی در آن نصب شد اما در حال حاضر ما مجوز جذب نیرو نداریم.»

 این عدم جذب نیرو در حالی است که سال گذشته کادر درمانی بیمارستان سیار وابسته به بیمارستان شهید محلاتی تبریز با حضور در بخش زرآباد و کنارک در یک روز این بیمارستان را برقرار و بیش از ۱۰ عمل فوق تخصصی کاتاراکت( آب سیاه) انجام داده و به بیش از ۱۰ فرد نابینا بینایی بخشیدند.

امید است در لایحه بودجه سال آتی، آنچه دغدغه مقام معظم رهبری است و پشت جلد دفترچه های بیمه نقش بسته روزی محقق شود: «ما می خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.