اصفهان - فصل سرما که از راه می‌رسد برای برخی از انسان‌ها سختی‌ها چند برابر می‌شود، برخی سقفی ندارند که زیر آن شب را سپری کنند و برخی نیز به هر دلیلی در راه ماندند و مکانی برای سر کردن شب ندارند.

مردم به میدان آمدند تا اصفهان صاحب گرمخانه شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، گرمخانه ها اماکنی هستند که در اصل برای اسکان شبانه افراد بی خانمان احداث شده اند تا با ساماندهی و کنترل افراد بیمار و بی خانمان از انتقال بیماری در میان شهروندان، خطر مرگ و دیگر آسیبهای اجتماعی برای این افراد پیشگیری شود.

نخستین بار موضوع رسیدگی به متکدیان و بی‌خانمان‌ها در خرداد سال ۷۸ در شورای عالی اداری کشور به تصویب رسید و طی آن مصوب شد که ۱۱ دستگاه اجرایی از جمله: شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، ‌ وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ های ذیربط در این امر اقداماتی را انجام دهند.

پیشنهاد ساخت گرم خانه در نصف جهان برای نخستین بار در دوره سوم شورا بیان شد و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان باز هم موافقت خود را با ساخت گرم خانه که محلی برای اسکان موقت یک یا ۲ شب افراد است اعلام کردند.

در دوره چهارم شورای شهر اصفهان بازهم بر احداث گرمخانه در دیار نصف جهان تاکید شد تا اینکه سرانجام با مساعدت تعدادی از خیّرین به عنوان سازمان های مردم نهاد و با حمایت شهرداری اصفهان گرمخانه ای در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان راه اندازی شد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار «قدس آنلاین»می گوید: با توجه به راه اندازی گرمخانه در شهر اصفهان و همچنین سرمای هوا، طرح جمع آوری تعدادی کارتن خواب که در شهر مشاهده می شدند و فضایی برای اسکان آنها وجود نداشت، در دستور کار ما قرار گرفت.

مجتبی کاظمی با اشاره به اینکه این گرمخانه با مساعدت تعدادی از خیّرین به عنوان سازمان های مردم نهاد و با حمایت شهرداری اصفهان دایر شده است، می افزاید: با توجه به سردی هوا تمام کارتن خواب های سطح شهر و حاشیه شهر را جمع آوری و تحویل گرمخانه دادیم که در آن مکان با صبحانه، نهار و شام و همچنین غذاهای گرم از افراد کارتن خواب پذیرایی می شود.

وی ظرفیت گرمخانه اصفهان را ۵۰ تا ۶۰ نفر اعلام کرده و خاطر نشان می کند: این گرمخانه در گذشته به حالت کمپ بوده اما در حال حاضر مجهز به وسایل گرمایشی و سرمایشی و تخت خواب در دو سالن بزرگ می باشد.

وی اضافه می کند: لباس های افراد کارتن خواب بلافاصله پس از ورود به گرمخانه تعویض و از نظر بهداشتی و پزشکی به وسیله تیم پزشکی مستقر در گرمخانه چکاب  و کنترل می شوند تا آن دسته از افرادی که معتاد هستند به کمپ های ترک اعتیاد هدایت شوند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه کارتن خواب ها در شهر اصفهان سرپناهی امن و مکانی برای استراحت و آرامش دارند، خاطرنشان می کند: در گرمخانه اصفهان پذیرش افراد کارتن خواب در تمام ساعات شبانه روز انجام می شود.

کاظمی با اعلام اینکه با اجرای طرح جمع آوری کارتن خواب های شهر اصفهان، ۳۹ نفر جمع آوری شدند، ادامه می دهد: تعداد ۴ نفر از این افراد زن بودند که به یکی دیگر از مکان ها ارجاع و مابقی تحویل گرمخانه شدند.

وی تاکید می کند: در حال حاضر شهر اصفهان از وجود افراد کارتن خواب پاک شده است.

انسان های بی دفاع محصول فرآیندهای اجتماعی

کارتن‌خواب‌ها بر اساس جنسیت، سن و نوع مشکلات خود آسیب‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند که کاهش آسیب‌های اجتماعی این قشر نیازمند نگرش فراگیر دولت و حمایت همه جانبه است و به همین دلیل اسکان افراد کارتن‌خواب در جامعه یک امر ضروری است، زیرا کاهش آسیب‌های اجتماعی زیربنای داشتن جامعه سالم و توانمند است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در گفتگو با «قدس آنلاین»معتقد است: یکی از آسیب هایی که به تبع گسترش شهرنشینی  و تغییر سبک زندگی مردم حاصل شده تحت عنوان افراد بی خانمان و بی دفاع از آنها یاد می کنند.

علی قاسم زاده افزود: هماهنگونه که در شهرها فضاهای بی دفاع وجود دارد، انسان های بی دفاع نیز محصول فرآیندهای مختلف اجتماعی هستند؛ همان افرادی که از محیط خانواده و اجتماع طرد شده و تحت عنوان افراد بی خانمان یا کارتن خواب ها از آنها یاد می کنند.

وی می گوید: مقوله ی انسان های بی دفاع مقوله مهمی است که حل آن نیازمند مشارکت دستگاههای مختلف است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افراد بی دفاع طرد شده را به دو گروه بی خانمانی انتقالی یا بی خانمانی مزمن تقسیم کرده و اضافه می کند: بی خانمانی انتقالی به آن دسته از افرادی گفته می شود که به دلایل مشکلات به طور کوتاه مدت دچار بی خانمانی و یا به اصطلاح کارتن خوابی شده اند و با رفع مشکل امکان بازگشت آنها به زندگی برایشان ممکن است، اما افراد بی خانمان مزمن که همان طردشدگان اجتماعی هستند و به دلایل مختلفی دچار آسیب شده اند، به خاطر ایرادهایی که داشته اند از برخی حقوق اجتماعی شان همچون حق سرپناه، خوراک و پوشاک و یا آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

وی با تاکید بر اینکه در شبهای سرد زمستان که احتمال خطر جانی وجود دارد تمام تلاش مسئولان جمع آوری بی سرپناهان است، ادامه می دهد: افراد بی دفاع و بی خانمان عوارضی ایجاد می کنند که از جمله آنها می توان به گسترش بزه و جرم در جامعه، گسترش بیماری های مُسری و عفونی مثل ایدز و هپاتیت، تزلزل بنیاد خانواده ها، نازیبایی و مخدوش شدن چهره شهر، اشاره کرد.

قاسم زاده با بیان اینکه شهر اصفهان در واقع از وجود افراد بی دفاع پاک است، اظهار می کند: شرایط در شهر اصفهان به گونه ای است که در این شهر به صورت شایع و علنی با پدیده ولگردی و با تردد افراد بی خانمان روبه رو نیستیم اما برای همان تعداد اندک کارتن خوابی که در شهر مشاهده می شد، احداث گرمخانه اقدامی بسیار پسندیده بود.

گرمخانه ها با آغاز فصل سرما و در شرایط خاص به صورت ۲۴ ساعته پذیرای افراد بی خانمان هستند و در موقعیت های ویژه محدودیت زمانی برای ورود متقاضیان اقامت در این مراکز وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.