رئیس قوه قضائیه گفت که بحث نماز در روزگار ما در شرایط خاصی که در کشور، منطقه و جهان حاکم است، بحث بسیار مهمی است و امروز دنیا تشنه معنویت است.

دنیای غرب امروز تشنه معنویت است/مکلف به اقامه نمازیم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز پنجشنبه در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که به میزبانی استان البرز در حال برگزاری است، با تسلیت شهادت امام یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری و تبریک و تهنیت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)، گفت: امروز دنیا تشنه معنویت است و این را کسانی که با اندیشه های خصوصا مغرب زمین آشنا هستند، می دانند.  
وی تصریح کرد: وضعیت معنویت و تشنگی برای تحصیل معنویت در دنیا امروز به آشکار دیده می شود. دلیل این مساله نیاز به واکاوی دارد که چرا مسیر تمدنی غرب به این سو رفته است که علل مختلفی دارد که رجوع به خود و سرگشتگی های مسنمر در چندین قرن گذشته از علل آن بوده است.  
وی تصریح کرد: امروز با ایسم های مختلفی که در مغرب زمین به وجود آمده، هنوز بشر حیران است و به خواسته هایش نرسیده و به بهانه آزادی بهانه هایی مطرح کرده اند که قله آن شیوه ها، کیفیت مناظره ها و صحبت ها و نحوه برخورد به ویژه در آمریکا هیچ اخلاق و معنویت در آن نبوده است.  
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت:‌ سیر آن حرکتی است که بشری که با خدا قهر کرده و به سوی اومانیسم رفته و امانیستی را پیشه کرده و اکنون مجبور است به طرف معنویت برگردد.  
آیت الله آملی لاریجانی افزود:‌ در کشوری هستیم که تمدن اسلامی دارد و کتاب قرآن و سنت پیامبر (ص) و روش ائمه در پیش روی ماست. خسارت بزرگی است اگر از تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) دور بیفتم. این بزرگترین خسارت است که وقتی نسخه هدایت الهی در دست ماست و ابزار سعادت را به ما معرفی کرده اند.  
**نماز ابزار ترقی و سعادت انسان 
رئیس قوه قضاییه نماز را یکی از مسلم ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسانی و برای بهبود وضعیت جامعه دانست و گفت:‌ در قرآن و روایات به این موضوع تصریح و تاکید و تکرار شده است. جه مقدار اقم الصلوه در آیات قرآنی داریم. در روایات این همه تاکید شده ولی بازهم می بینیم در جامعه بحث اقامه نماز و برجسته کرن نماز و دعوت به نماز و اجرای نماز بحث های نظری زیاد می شود در مورد لزوم اقامه نماز، ولی مسئولین باید همتی کنند برای اجرایی شدن آن مساله نماز.  
آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ هر کسی در هر لباسی و موقعیتی تلاش کند برای اجرایی شدن نماز در جامعه. بعد از این همه معتقدند جزو اثرگذارترین فرایض است و راهی اساسی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی.  
**نماز نهر آبی که انسان خود را در آن شستشو می دهد 
رییس قوه قضائیه افزود: در کتب معروف ما از شیخ طوسی آمده بر این اساس که نماز مانند نهر آبی است که انسان خود را در آن شستشو می دهد. نماز مانند نهر آب است و اگر انسان روزی ۵ بار خود را شستشو بدهد، چیزی از آلودگی بر بدن او باقی نمی ماند.  
آملی لاریجانی اضافه کرد: این روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است که اگر در خانه کسی از شما نهر آبی باشد که هر کس خود را ۵ بار در روز شستشو بدهد چیزی از آلودگی در بدن باقی نمی ماند و مثال نماز مانند نهر جاری است.  
وی گفت: بین دو نماز گناهان کبیره پاک می شود، ولی بسیاری از ما از کنار معارف الهی بی توجهی گذر می کنیم که اگر باور داشته باشیم در امر اقامه نماز کوتاهی نمی کنیم.  
رئیس قوه قضاییه با اشاره به مطالب نهج البلاغه در خصوص نماز، افزود: در خطبه ۱۹۹ به حفاظت از نماز تاکید شده است که نماز بر مومنان به حق واجب است و در قرآن خداوند نقل می کند که در سوال از اهل جهنم جواب شنیده می شود که ما از نمازگزاران نبودیم.  
لاریجانی خاطرنشان کرد: هر زمان که نفس کدورت پیدا می کند باید به سمت اقامه نماز برویم چراکه سعادت دنیا و آخرت را تضمین می کند.  
وی گفت: نماز مانند هز فعل دیگری با جسد و روح انسان مرتبط است که جسم فانی است، ولی سیر روح ادامه دارد.  
رییس قوه قضائیه افزود: اگر اعمال خیر صورت گیرد، انسان کمال و توسعه پیدا می کند که نماز در این خصوص یک باب بزرگ محسوب می شود.  
وی با اشاره به اثرات نماز در منع فساد و فحشا ادامه داد: روایت زیبایی در این خصوص است که به تمامی جوانب نماز اشاره دارد نماز جهاد دارد که از جهات مختلف اقرار به عبودیت است.  
لاریجانی گفت: نماز قیام در محضر حق است که یکی از بزرگترین راه های حضور قلب این است که انسان خود را در محضر حق حس کند.  
**آثار نماز در وجود انسان 
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: انسان وقتی که احساس تنهایی می کند، خدا حاضر است و در قلب انسان حضور دارد.  
وی ادامه داد: در نماز ما طلب بخشش می کنیم و سجود خود داستانی دارد که هم تعبیر قرآنی دارد و هم در روایات مطرح شده و اثر سجود در نورانیت قلب انسان عجیب است.  
آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ بزرگان با روایات و تجربه های شخصی خود، نورانیت در قلب را اعلام کرده اند. در سجود به حق تعالی اعلام می شود که من خاکم و در قلب انسان نورانیت ایجاد کرده و انسان را از چیزهای خیالی دور می کند.  
وی افزود: اگر نماز و سجود را درست بجا آوریم، اثرات زیادی برای ما در برخواهد داشت و ذکر خدا در نماز صورت می گیرد و نماز برای آن است که انسان خالق خودرا فراموش نکند، چرا که انسان دائما در معرض فراموشی است، به طرف طغیان می رود و نماز مانع از انواع فساد و در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر گذار است.  
آیت الله آملی لاریجانی گفت: همه ما مسئول هستیم و هرکس درمقام و شانی که دارد. از امروز انگیزه قوی تر برای اجرای نماز در محیط کار و دعوت خویشاوندان به نماز داشته باشیم و باید باور داشت که نورانیت نماز اثر مهمی در اجتماع دارد.  
وی خاطرنشان کرد: آماری که ذکر می شود که درصدی از جوانان در کشور نماز نمی خوانند جالب نیست، پیشنهاد خوبی است برای این مهم که همه باید تلاش کنیم در هر محیطی که هستیم نماز را اقامه کنیم.  
**تشکر از برگزاری اجلاس نماز 
رئیس قوه قضاییه گفت: از حضور مسئولین کشوری و رئیس ستاد اقامه نماز که در تمام زمینه هایی که ورود کرده اند بدون خستگی و مجدانه و بدون هیچ شان و شئون خاصی ورود می کنند و کارها را پیش می برند تشکر می کنم.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.