رئیس دانشگاه تهران گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در تعیین سقف پاداش پایان خدمت کارکنان، در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان به بدنه علمی کشور آسیب زده و دانشگاه ها را دچار چالش می کند.

هشدار رئیس دانشگاه تهران در خصوص یک مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمود نیلی احمدآبادی» در یازدهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تهران گفت: این مصوبه در صورت تصویب نهایی، بدنه علمی کشور را از افراد با صلاحیت و تجربه خالی می کند.
وی افزود: بر طبق قانون، هیات علمی دانشگاه ها می توانند تا ۷۴ سالگی به کار خود ادامه دهند تا دانشجویان از تجربه و علم این افراد بهره مند شوند که این ادامه خدمت بیش از ۳۰ سال نیز به طول می انجامد.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور نیازمند خدمات علمی استادان برجسته است، گفت: این موضوع کاملا خلاف سیاست های کلان کشور و شورای عالی فرهنگی است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش سنوات هیات علمی که حقوق خود را از دانشگاه دریافت می کنند، کمک بسیاری را به صندوق بازنشستگی می کند، گفت: با تصویب نهایی این مصوبه تقاضا برای بازنشستگی هیات های علمی افزایش خواهد یافت که زنگ خطری برای دانشگاه ها است.
نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه خالی شدن دانشگاه ها از اساتید با تجربه خسران بزرگی است، گفت: ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار کارشناسی بیشتر برای این مصوبه شدند.
وی با بیان اینکه با افزایش تقاضاهای بازنشستگی در دانشگاه ها با مشکل رو به رو خواهیم شد تصریح کرد: برای تولید علم و توسعه فناوری این لایحه یک تصمیم ناگوار است و موجب توقف رشد دانش در کشور می شود.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بدون هر گونه تحقیق کافی و کارشناسانه این تصمیم در مجلس شورای اسلامی اتخاذ شد، افزود: دولت با کمک گرفتن از دانشگاه ها می تواند مشکلات خود را از طریق پژوهش و تحقیق به صورت کارشناسی حل کند.
نیلی احمدآبادی همچنین با بیان اینکه دولت تاکنون با توجه به وعده های خود تخصیص ها را متناسب با بودجه ارائه کرده است، اظهار امیدواری کرد: بودجه سال آینده به گونه ای باشد که بتواند کسری سال جاری را برای دانشگاه ها جبران کند.
وی افزود: اختصاص بودجه به پژوهش یک نوع سرمایه گذاری است و می تواند به کشور برای حل مشکلات اقتصادی کمک کند.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هزینه تربیت یک دانشجو از متوسط آموزش عالی بیشتر است، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها با داشتن ماموریت بین المللی هزینه بالاتری را متقبل می شوند و باید بین سطح بندی و بودجه ها رابطه متناسبی برقرار شود.
به گفته وی، دانشجویان سرمایه عظیم و ارزشمند هستند که کل کشور می تواند از این بدنه متفکر برای رشد و توسعه بهره مند شود.
نیلی احمدآبادی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در ۱۶ آذر ماه به صورت یک برنامه موفق با حضور تمامی سلایق گفت: این موفقیت نشان داد که دانشگاه ها توانایی مدیریت خود را دارند و گروه های مختلف در کنار یکدیگر به حل مشکلات خواهند پرداخت.
«محمد مهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، ‌ مهمترین برنامه پرورش نیروی انسانی در جهت برتری کشور است، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی در تعیین سقف برای پاداش بازنشستگان مخالف سیاست کلان است و با این مصوبه به توسعه علم و فناوری در کشور توجهی نشده است.
وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرورش نخبگان جلوتر از همه جهان است، تصریح کرد: با تصویب نهایی این مصوبه، کشورهای دیگر با دستمزدهای بسیار می توانند از نیروهای انسانی ما بهره مند شوند در حالی که خودمان به آنها نیازمند هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.