تبریز- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: وسعت دریاچه ارومیه ۴۵۸ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

وسعت دریاچه ارومیه ۴۵۸ کیلومتر افزایش یافت/ افزایش ۲۳ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا هاشمی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، در خصوص وضعییت بارش در استان ، اظهار داشت:  بارشی که تا ۱۷ آذر در استان اتفاق افتاده ۷۳ میلیمتر بوده  در مقایسه با سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش داشته و در درازمدت ۷.۷ درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: بیشترین افزایش بارش نسبت به درازمدت در شهرستان بستان آباد با ۲۲ درصد بوده و بیشترین کاهش در عجب شیر اتفاق افتاده است

هاشمی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: وضعیت تراز دریاچه ارومیه در ۱۷ آذر ۱۲۷۰.۵۰ بوده که این تراز در روز مشابه سال قبل ۱۲۷۰.۲۷ بوده، به عبارتی نسبت به  سال گذشته ۲۳ سانتی متر افزایش تراز داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، در ادامه با بیان اینکه در خصوص وسعت دریاچه ارومیه نیز ۴۵۸ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم، ادامه داد: حجم دریاچه در حال حاضر۲ میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب است که سال  گذشته در همین روز یک میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب بود که  در سال جاری ۴۳۰ میلیون متر مکعب افزایش آب داشته ایم.

وی بیان کرد:  البته این آمار ، نسبت به ترازی که دریاچه ارومیه با توجه به افق تعریف شده باید داشته باشد قابل قبول نیست.

هاشمی ادامه داد: اقداماتی که هم دستگاه ها با همکاری در سال گذشته انجام دادند، خروجی این دستگاه های خوشبختانه در وضعیت فعلی دریاچه می بینیم که تقریبا به حالت تثبیت رسیده است.

وی در ادامه در خصوص اقدامات حفاظتی طرح تعادل بخشی و تاثیر آن در احیاء دشت های استان، گفت: در این راستا طی سال جاری ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در حال حفر شناسایی شده و ۸۴ دستگاه حفاری های غیرمجاز توقیف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی،با بیان اینکه همچنین یک هزار و ۷۹۱ حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه  شده، ادامه داد: تا به امروز نیز ۲۳۲ کنتور هوشمند نصب شده و میزان آب صرفه جویی از این  اقدامات ۲۷ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده در خصوص آب های سطحی نیز ۲۶۶ مورد موتور پمپ حاشیه رودخانه ای جمع آوری  شده و همچنین ۲۲۷ مورد انسداد استخرهای زه کش حاشیه رودخانه انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.