ساری- بارش سنگین برف در مازندران ضمن آسیب جدی به باغات مرکبات و از بین بردن دسترنج روستائیان حال بسیاری از باغداران را در صف های تحویل مرکبات به امید نقد کردن اندک محصول باقی مانده مستاصل و بلاتکلیف گذاشته است.

استیصال باغداران شمالی در صف تحویل مرکبات/ واسطه ها عامل تحریک بازار

قدس آنلاین - حسین احمدی: درپی خسارت سنگین به باغات شمال، سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد مرکبات را با قیمت توافقی ۵۰۰تومان خریداری می کند و سازمان تعاون روستایی مسوولیت این خرید را برعهده گرفت.

این روزها با شروع خرید مرکبات در مازندران  تشکیل صف های طویل مقابل مراکز خرید  نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. وانت هایی که زیر باران، انتظار می کشند تا دسترنج یکساله کشاورزان را تحویل دهند، انتظاری طولانی اما بی سرانجام...

مدیران مراکز خرید می گویند کامیونی برای جابحایی پرتقال ها ندارند و مشخص نیست چه زمانی می توانند محصولات کشاورزان را تحویل بگیرند؛ این درحالیست که باغداران برای ارائه محصولشان از طلوع تا غروب آفتاب را در صف انتظارند اما این زحمت، بی حاصل بوده و دست خالی بازمی گردند.

تجمع مرکبات در مرکز خرید آکند

ظهری بارانی را برای تهیه گزارش به یکی از مراکز خرید در ۱۰ کیلومتری ساری می رویم، «مرکز خرید آکند».

مدیر مرکز حاضر به مصاحبه نمی شود و می گوید: باید برای گفتگو اجازه بگیرم! از لابه لای حرف هایش متوجه می شویم که مقابل کارخانه های آبگیری رامسر و نشتارود، صف های چند کیلومتری شکل گرفته و برای تحویل محصول جدید ظرفیتی ندارند. روز گذشته هم پنج کامیون از این مرکز ارسال شده و منتظر تصمیم مدیران هستند.

باغداران از حضورمان خوشحال می شوند و با روی گشاده پاسخ همه سوالات مان را می دهند با اینکه زیر باران خیس خیس شده اند.

یکی یکی دعوت شان می کنیم در اتومبیل بنشینند و نفسی گرم کنند و درد و دل هایشان را بگویند.

صادقی کشاورز اهل روستای خرم آباد ساری، پُرحرارت حرف می زند و می خواهد مسولین صدایش را بشنوند. او می گوید:« ۴۰ تن محصول روی دستم مانده و هر روز بخش هایی از آنها پای درختان ریخته می شود و واقعاً دیگر نمی دانم چه کاری باید انجام دهم.

از ساعت ۴صبح است که اینجا منتظریم. ۱۰ ساعت انتظار کشیدیم و حالا می گویند: بروید فردا بیایید. امروز کامیون نداریم!»

این باغدار مازنی از صف های یک کیلومتری مقابل مراکز خرید می گوید و ادامه می دهد: دراین شرایط محصول چیده شده را زیاد نمی توان نگهداری کرد و مسولین باید چاره ای برای تحویل سریعتر بیندیشند.

صادقی با اشاره به اینکه روز گذشته هم مراجعه و محصولش را تحویل نگرفتند، می افزاید: هم اکنون ۲۰۰کشاورز منتظر تحویل پرتقال هایشان هستند چون چاره دیگری ندارند.

وی با بیان اینکه برای هر هکتار باغش، ۴ میلیون تومان هزینه کرده است، می گوید: قرار است شش ماه دیگر پول محصول مان را بدهند و فکر نکنم با این روند، حتی هزینه های انجام شده ام هم جبران شود.

پرداخت وجه، شاید وقتی دیگر!

محمدی که از بخش مرکزی روستای لیمون در مرکز خرید مرکبات حضور یافته، می گوید: هر روز شاهد ریختن محصول باغم هستم و امروز از صبح زود تنها یک کامیون آمد و پرتقال های ۷ وانت را تحویل گرفتند.

وی اضافه می کند: از باغداران شماره حساب می گیرند و مشخص نیست وجه شان را چه موقعی خواهند داد.

باغدار دیگری که خود را رسولی معرفی می کند، اظهار می دارد: کشاورزان برای حمل محصولات شان باید 30 کیلومتر را طی کنند تا به مراکز خرید برسند و ۱۵۰ هزار تومان هم کرایه شان می شود و با این قیمت خرید، در پایان چیزی دست آن ها را نمی گیرد.

این کشاورز ساروی با اشاره به اینکه دومین روز است که برای تحویل محصولش می آید، می افزاید: مشخص نیست که انتظارمان نتیجه بدهد و محصولمان را تحویل بگیرند یا نه؟

رسولی با اشاره به اینکه برای ما و اهل و عیال مان روزهای سختی ست، اضافه می کند: بسیاری از باغداران که حجم اتومبیل های در انتظار را دیدند، عطای ماندن را به لقایش بخشیدند.

۵۰ تن پرتقال روی دستم مانده است

احمدی باغدار روستای آکند هم با اشاره به اینکه کود و سم را آزاد می خریم و امسال هم ۱۲ میلیون تومان پول نهاده ها را داده ام، می گوید: محصول ما خریدار ندارد ودولت هم کمترین حمایتی نمی کند.

وی با ذکر اینکه ۵۰ تن پرتقال روی دستش مانده است، ادامه می دهد: روز گذشته برای یک کامیون پرتقال، بارنامه گرفتم و محصول را به رامسر فرستادم اما متاسفانه بعد از دو روز، بار را تخیله کردند. الان هم دو کامیون محصول دارم و نمی دانم چکار کنم.

وی با اشاره به اینکه کرایه حمل هر کیلو میوه تا رامسر۵۰ تومان می باشد، می  افزاید: به خاطر معطلی راننده، مجبور شدم کیلویی ۱۰ تومان کرایه حمل پرداخت کنم و این درحالیست که راننده ها دیگر رغبتی برای بردن محصولمان ندارند.

باغداران برای چیدن شتاب نکنند

در این آشفته بازار، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به همراه هیات اقتصادی مازندران به مارکه ایتالیا سفر کرده و جانشین وی پاسخگوی سوالات ما می شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی جهادکشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: تنها دو کارخانه آبگیری مرکبات در رامسر و نشتارود در غرب مازندرن وجود داشته و ظرفیت آنه ها جوابگوی حجم بالای محصولات تحویل شده نیست.

محمدحسین فلاح ظرفیت این دوکارخانه را ۳۰۰ تن در روز اعلام می کند و می افزاید: با کارخانه دیگری در چابکسرگیلان مذاکره کردیم که بدلیل مشکلات فنی و قدیمی بودن کارخانه، تاکنون توافقی حاصل نشده و در صورت انعقاد قرارداد، ۱۰۰ تن دیگر به ظرفیت موجود اضافه می شود.

فلاح با بیان اینکه باغداران نباید برای برداشت و تحویل محصول شان عجله کنند، ادامه می دهد: تاکنون ۲هزارتن محصول به سمت این کارخانه ها رفته و تا تخلیه بارهای موجود صورت نگیرد، محصول جدیدی پذیرفته نمی شود.

جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران یادآور می شود: خط تولید این کارخانه ها براساس پرتقال های محلی که ریز می باشند، بوده و پرتقال های تامسون باید برش بخورند که این اقدام، روند را کندتر کرده و ظرفیت کارخانه ها را کاهش می دهد.

فلاح از مردم تقاضا می کند تنها، محصولات آسیب دیده و افتاده را تحویل دهند و مابقی را برای تازه خوری به فروش برسانند و تاکید می کند: همه باید مدیریت کنیم تا مردم آسیب کمتری ببینند.

واسطه ها مردم را تحریک می کنند

رئیس ستاد تنظیم بازارجهادکشاورزی مازندران اضافه می کند: خرید مرکبات در راستای حمایت از تولیدکنندگان بوده و تلاش می کنیم التهاب بازار را  کنترل کنیم.

فلاح با بیان اینکه با خرید محصول باغداران، شاهد ثبات بازار هستیم، می گوید: متاسفانه واسطه ها مردم را تحریک می کنند تا محصولات را برداشت و پس از آن محصول روی دست مانده کشاورز را تنها به قیمت ۳۵۰ تومان خریداری می کنند.

وی از باغداران می خواهد در برداشت محصول عجله نکنند و می افزاید: بهترین گزینه در مواقع بحران، حفظ خونسردی، برنامه ریزی و توجه به حرف کارشناسان است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مرکبات در مراکز تحویل با قیمت ۵۰۰ تومان و درب کارخانه با قیمت ۵۵۰ تومان خریداری می شود، می افزاید: به محض فعال شدن سامانه پرداخت، وجه کشاورزان واریز می شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.