تبریز- معاون رئیس جمهوری گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۶ ، علاوه بر اعتبار سالانه برای چهار اولویت توسعه راه آهن، محیط زیست، آب و فاضلاب اختصاص یافت.

۴ اولویت مهم برنامه توسعه ششم اعلام شد/مشکل اعتباری برای راه آهن میانه- تبریز نداریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از تبریز، محمدباقر نوبخت صبح شنبه در بازدید از پروژه راه‌اهن میانه- تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اولویت حمل و نقل عمومی به ویژه صنعت ریلی و تاثیر این صنعت در توسعه کشور، یکی از الویت‌های اصلی برنامه ششم توسعه موضوع راه‌آهن و اختصاص منابع اعتباری از محل بودجه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۶ ، علاوه بر اعتبار سالانه برای چهار اولویت توسعه راه آهن، محیط زیست، آب و فاضلاب اختصاص یافت.

نوبخت تصریح کرد: صددرصد اعتبارات مصوب سفر دکتر روحانی به آذربایجان شرقی تا پایان هفته جاری تخصیص می یابد.

وی با اشاره به پروژه راه‌آهن میانه- تبریز اظهار داشت: این پروژه مشکل اعتباری ندارد  و ۱۲۶ کیلومتر این پروژه ۱۰۰ کیلومتر ریل گذاری شده است.

نوبخت ادامه داد: ۲۶ کیلومتر باقی مانده این طرح از بستان آباد - تبریز خیلی مهم بوده حاضریم موانعی که وجود دارد را برطرف کنیم.

وی این پروژه را از مطالبات مردم منطقه عنوان کرد و گفت: دغدغه ما در حال حاضر در این پروژه فنی و اجرایی است نه اعتباری.

گزارش قدس آنلاین حاکی است، عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد ولی پیشرفت فیزیکی این طرح به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی در این سال ها از رشد لازم برخوردار نبوده است.

پروژه راه‌آهن میانه- تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش می‌دهد.

راه آهن تبریز - میانه به صورت دو خطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت ۱۱۸ کیلومتر و از لحاظ زمانی از ۱۳ ساعت به هفت ساعت کاهش می یابد.

راه‌اندازی راه ‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می ‌انجامد.

مسیر ریلی میانه – تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر دارای ۷ دستگاه تونل، ۲۱ دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۰۰ کیلومتر برای قطارهای باری است.

این پروژه با وجود اینکه ۱۴ سال از اجرای آن می گذرد همچنان روی ریل وعده های افتتاح حرکت می کند و هر سال قول افتتاح در سال آینده داده می شود.

اما نکته جالب اینکه بعد از ۱۵ سال تازه مسئولان در اظهار نظرهای تازه با موانع جدید این پروژه سخن به میان می آوردند. اسماعیل جبارزاده در آخرین اظهار نظر درباره این پروژه گفته است،استاندار آذربایجان‌شرقی زاغه‌های مهمات ارتش در فاز آخر راه آهن میانه- تبریز را از موانع مهم این طرح اشاره کرد و گفت: عدد جابه‌جایی این زاغه‌ها از هزینه خود طرح بیشتر است.

مردم آذربایجان امیدوار هستند مسئولان به وعده دادن در این باره خاتمه داده و یک بار هم شده عمل کنند چون دیگر اهمیت این پروژه نه تنها برای مردم آذربایجان بلکه برای اروپایی هم روشن شده است و صحبت کافی است.

و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.