نهمین جشنواره‌ی ملی فیلم «پروین اعتصامی» بهمن ماه سال جاری در تهران برپا می‌شود.

اعلام جزییات برپایی جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایسنا، نشست نهمین جشنواره‌ی ملی «فیلم پروین اعتصامی» برای اعلام جزییات این رویداد هنری،  با حضور مازیار رضاخانی دبیر نهمین دوره جشنواره، فرناز قیصری‌پور مدیر اجرایی این رویداد سینمایی و با حضور عطایی‌پور مدیرکل امور زنان شهرداری تهران، ۲۰ آذر ماه در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گفته‌ی برگزارکنندگان این رویداد؛ جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی، یک جشنواره موضوعی است که ۹ سال به صورت مستمر برگزار شده است و جشنواره امسال از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

فیلم کوتاه در این جشنواره هشت بخش دارد و فیلم بلند یک بخش و همچنین جایزه بهترین فیلمساز زن سال نیز در روز اختتامیه اهدا می‌شود.

رضاخانی دبیر نهمین جشنواره پروین اعتصامی با بیان اینکه نام این جشنواره در اولین دوره برگزاری جشنواره «زنان فیلمساز» بود و با همین نام مجوز برگزاری‌ آن صادر شد، یادآور شد:‌ جعفری جلوه (معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد)  نام جشنواره را از نام «زنان فیلمساز» به «پروین اعتصامی» تغییر داد تا یاد این شاعر گرامی داشته شود، البته با توجه به اینکه شعر پروین خیال‌انگیز و به فضای سینما نزدیک است، نام این شاعر در تارک این جشنواره می‌درخشد.

او ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری این جشنواره به ریاست احمد مسجدجامعی و هنرمندانی چون کمال تبریزی، محمدرضا اصلانی، علی معلم، سیدهادی منبتی، پریوش نظریه تلاش‌های مستمر خود را برای برگزاری جشنواره به کار گرفته‌اند.

رضاخانی با اشاره به شعار نهمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، «توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده»، تصریح کرد: رویکرد اصلی بخش کوتاه با این عنوان نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تحکیم بنیان خانواده گفت:‌ ما تلاش کردیم تا بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که این اتفاق در فضای رسانه‌ای به خصوص در فیلم کوتاه به سرانجام برسد.

دبیر جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی از مشارکت ویژه‌ی معاونت اجتماعی، فرهنگی شهرداری تهران و امور زنان و منطقه آزاد کیش در این دوره از جشنواره خبر داد.

رضا خانی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی تلاش کرد تا دبیرخانه جشنواره در کاخ نیاوران مستقر گردد و با آن‌ها به این توافق رسیدیم تا بخش ویژه‌ای به زنان و میراث فرهنگی اختصاص داده شود و در این زمینه به تولید جدی در این زمینه توجه شود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: فیلم‌های بلند سینمایی از دوره‌ قبل به این جشنواره اضافه شده است و سال گذشته بهترین فیلمساز زن نیکی کریمی بود که توسط هیأت داوران در بخش فیلم بلند سینمایی معرفی شد اما امسال تفاوتی که با سال گذشته دارد، این است که فیلمساز زن باید فیلم‌اش در دو سال گذشته به اکران عمومی رسیده باشد.

رضاخانی همچنین خبر داد: امسال شورای سیاست‌گذاری رئوس تجلیل و تقدیر خود را به مادران و همسران مدافعان حرم اختصاص داده است.

او همچنین با اشاره به تفاوت‌های این دوره جشنواره با دوره‌های قبل گفت: امسال تغییراتی در رئوس برنامه‌ها در بخش ویژه طراحی کردیم و در این راستا بخش‌های ویژه این جشنواره شامل حوزه زنان و زندگی شهری؛ زنان، خانواده و امنیت اجتماعی، زنان، خانواده و سلامت شهری، زنان، خانواده و آسیب‌های زندگی شهری، زنان، عفاف و حجاب در زندگی شهری، زنان، محیط زیست در زندگی شهری، زنان و اقتصاد مقاومتی که معاونت اجتماعی شهرداری است که جایزه ویژه‌ای به برگزیدگان این بخش با هیأت داوری مستقل اهدا می‌شود.

رضاخانی در خصوص بخش پرتره خاطرنشان کرد:‌ زنان شاخص ایرانی را در دوره‌های گذشته از این طریق شناسایی کرده‌ایم اما امسال به این بخش نگاه ویژه‌ای داشتیم. در بخش پروین اعتصامی فقر عجیب فرهنگی وجود دارد و فیلمسازان به این بخش توجهی ندارند و رغبتی به ساخت فیلم در خصوص شخصیت این شاعر ندارد که به نظر من باید از این بخش حمایت دولتی شود.

وی افزود: در بخش میراث فرهنگی به موضوعات زنان، حفظ، مرمت و احیای بنای فرهنگی، موزه شخصی، زنان و باستان‌شناسی، زنان و کارآفرینی در حوزه صنایع دستی توجه شده است.

رضاخانی با بیان اینکه "امسال دو جایزه ویژه داریم" ادامه داد: جایزه بزرگ جشنواره شامل تندیس، پلاک زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم منتخب از نظر تماشاگران اهدا می‌شود، همچنین امسال نگاه ویژه‌ای به بهترین نام فیلم داشتیم.

در بخش دیگر نشست رسانه‌ای جشنواره‌ی پروین اعتصامی؛  فرناز قیصری در خصوص جشنواره پروین اعتصامی گفت: در مسابقه فیلم کوتاه جشنواره، دو بخش زنان فیلمساز با موضوعات آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن در جشنواره شرکت می‌کنند. ۱۱ جایزه تخصصی به زنان سینماگر در قسمت‌های مختلف تولید فیلم مانند بهترین کارگردان زن، بهترین پژوهشگر زن، بهترین فیلمنامه‌نویس زن، بهترین طراح صحنه و لباس زن اختصاص پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به بخش ویژه‌ی پرتره که با استقبال زنان روبرو شده است، ادامه داد: این بخش به معرفی زنان شاخص ایران در قسمت‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری، دفاع مقدس اختصاص دارد و فیلمسازان می‌توانند آثار خود را در این زمینه به دبیرخانه جشنواره بفرستند.

مدیر اجرایی جشنواره‌ی پروین اعتصامی خاطرنشان کرد: همچنین بخش ادب و فرهنگ پروین که فیلم‌هایی درخصوص زندگی پروین اعتصامی دو بخش داستان و مستند را شامل می‌شود و امسال با توجه به جان بخشی به اشیاء و مناظراتی که در شعر پروین وجود دارد مراکز پویانمایی را ترغیب کردیم تا براساس اشعار این شاعر، فیلم پویانمایی بسازند.

قیصری در خصوص تغییراتی که در تندیس این جشنواره بوجود آمده است، گفت: در سال‌های گذشته دو تندیس نیلوفر زرین و پروین زرین داشتیم؛  نیلوفر زرین مربوط به دوره اول برگزاری این جشنواره بود که نماد زن در ایران باستان است و امسال با توجه به صحبت‌هایی که با شورای سیاست‌گذاری داشتیم قرار شد یک تندیس داشته باشیم؛  تندیس زرین، پلاک زرین و نشان زرین پروین اعتصامی و نشان زرین پروین به بهترین فیلمساز زن سال در بخش فیلم بلند داستانی اهدا می‌شود.

در بخش دیگر نشست، عطایی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه همه ساله در برگزاری این جشنواره مشارکت داشته‌ایم، گفت: ما از این جشنواره به جهت موضوع زنان و حضور زنان فیلمساز حمایت می‌کنیم. شهرداری تهران جشنواره علمی-پژوهشی درباره زنان و زندگی شهری در هفت محور دارد که طی چند روز آینده در برج میلاد برگزار می‌شود و ما تلاش داریم که حمایت از زنان را در حوزه عکس و جشنواره پروین اعتصامی داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.