اصفهان- معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش جمیعت سالمند کشور گفت: کاهش جمیعت کشور و افزایش جمعیت سالمند صندوق های بازنشستگی را در سال های آینده با خطر ورشکستگی مواجه می کند.

افزایش جمیعت سالمند در کشور صندوق های بازنشستگی را ورشکسته می کند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا زاهدیان عصر شنبه در نخستین همایش ملی جمعیت و خانواده در دانشگاه اصفهان با اشاره به انجام نظرسنجی از جوانان در بدو ازدواج در کشور اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل از پرسش نامه ها، ۶۰ درصد جوانان به دو فرزند، ۱۴ درصد به یک فرزند و ۲۵ درصد به سه یا بیشتر فکر می کنند و حدود یک درصد نیز اصلاً به داشتن فرزند فکر نمی کنند.

وی افزود: در مجموع ۷۵ درصد جوانان کشورمان به یک یا دو فرزند فکر می کنند که اگر به همین منوال ادامه یابد، نرخ باروری پایین خواهد آمد.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران تاکید کرد: برای این کار باید شعار «۲ فرزند کافی است» را به «۲ فرزند کافی نیست» تغییر دهیم و نخبگان کشور را در این زمینه قانع کنیم.

وی تصریح کرد: ما تا سال ۱۴۰۵ فرصت داریم تا برای افزایش نرخ باروری و جمعیت اقدام کنیم در غیر این صورت، جمعیت کشور کاهش خواهد یافت.

زاهدیان ادامه داد: در این فرصت ۱۰ ساله باید برای اجرای راه حل هایی که چندان هزینه بر نیست، اقدام کنیم هرچند این کار بسیار دشوار است.

وی با تاکید براینکه رشد منفی جمعیت، تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی است، اظهار کرد: سالمندی در آینده مشکل جدی خواهد بود و خانواده های تک فرزند، پشیمان خواهند شد.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران از جمله سیاست هایی که باید برای افزایش جمعیت در پیش گرفته شود را افزایش منزلت خانه داری و زنان خانه دار، تعریف خانه داری مُدرن، حمایت از مادران شاغل، افزایش مرخصی زایمان، پرداخت حق اولاد به مادران، توجه به کیفیت جمعیت و خودداری از افراط و تفریط خواند.

وی گفت: بر اساس پیش بینی مرکز آمار، اگر نرخ باروری پایین بیاید و به یک و سه دهم برسد در سال های ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ نرخ منفی رشد جمعیت را تجربه می کنیم.

زاهدیان با اشاره به میزان موالید در کشور گفت: در سال ۱۳۸۰ یک میلیون تولد در سال داشتیم که این موضوع تا سال ۹۴ روند افزایشی داشت و به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد رسید.

وی تعداد فرزندان به دنیا آمده از مادران بی سواد را سه و ۱۲ صدم و از مادران باسواد را یک و ۱۹ صدم فرزند و نرخ باروری در خانواده های با وضعیت اقتصادی مناسب را یک و چهار دهم و در خانواده های با وضعیت اقتصادی نامناسب را یک و هشت دهم اعلام کرد و ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که همه دلایل کاهش باروری، مسائل اقتصادی نیست.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران نرخ باروری زنان شاغل را یک و یک دهم، جوامع شهری را یک و هفت دهم و جوامع روستایی را ۲و ۲ دهم عنوان کرد و گفت: جمعیت زنان وارد شده به سن باروری نیز در کشور در حال کاهش است.

زاهدیان کاهش نیروی کار را یکی از معضل های کاهش جمعیت خواند و گفت: این موضوع خود را بیشتر در نیروی کار ساده و کارگری نشان می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.