حذف صفر از واحد پول ملی هیچ اثر تورمی نداشته و نه باعث کاهش و نه افزایش تورم می شود، بنابراین آنچه در مورد تاثیر حذف صفر بر تورم گفته می شود، ناشی از حذف صفر نبوده و کاملا اشتباه است.

حذف صفر از پول ملی تاثیری در کاهش یا افزایش تورم ندارد/ این اقدام دولت سرپوشی برای مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز است

محمود دهقانی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) درباره حذف یک صفر از واحد پولی ایران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این اقدام اگر به معنی حذف یک صفر از ریال باشد اقدامی ضعیف تلقی شده و صرفا اقدامی روانی و نه اقتصادی محسوب می شود. وی در ادامه اظهار داشت: این اقدام هیچ تاثیری در کاهش تورم نداشته و صرفا موضوعی حاشیه ای تلقی می شود. چرا که اگر هدف، حذف صفر از ریال بوده است منطق اقتصادی اقتضاء می کرد به جای یک صفر، ۴ صفر از پول ملی حذف شود.

دهقانی درباره مزایای اقتصادی اجرای این طرح خاطرنشان کرد: اگر چه اجرای این طرح مزیت اقتصادی قابل ذکری ندارد اما به نظر می رسد به لحاظ روانی و بعضا مسائل حاشیه ای موثر باشد. که البته با توجه به ضعف مشهود در مصوبه دولت همین موضوع نیز بعید به نظر می رسد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این موضوع که طرح حذف چند صفر از واحد پول ملی، دارای سابقه ای حداقل ۱۰ ساله در ایران است اظهار داشت: ارائه این لایحه از سوی دولت به مجلس و تصویب آن در مجلس در شرایط فعلی میتواند تا حدودی ضعف دولت در کنترل نرخ دلار آمریکا و بعضی مشکلات اقتصادی دیگر را، موقتا تحت الشعاع خود قرار دهد. عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر این موضوع که حذف صفر از واحد پول ملی مطلقا هیچ ارتباطی با تورم و کاهش آن ندارد خاطرنشان کرد: واقعیت این است که حذف صفر از پول ملی در هر شرایطی منطقی نبوده و لازمه انجام این کار وجود تورم کمتر از ۵  درصد، آن هم برای مدتی طولانی است. که در این صورت و با وجود این شرایط حذف صفر منطقی است.

وی افزود: حذف صفر هیچ اثر تورمی نداشته و نه باعث کاهش و نه افزایش تورم می شود، بنابراین آنچه در مورد تاثیر حذف صفر بر تورم گفته می شود، ناشی از حذف صفر نبوده و کاملا اشتباه است. این اقتصاددان درباره تاثیر روانی حذف صفر و القای این موضوع به جامعه که دوران تورم های بالا به سر آمده به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این اثر یا اصلا بوجود نمی آید یا اگر از طریق عملیات روانی ایجاد شود کاملا کوتاه مدت و خفیف بوده و در مجموع چندان قابل ملاحظه نیست.

دهقانی تصریح کرد: باید توجه داشت که اثر تورمی رند شدن قیمت ها در پروسه حذف صفر، فقط در شرایط خاصی رخ می دهد. ضمن اینکه این اثر بسیار کم و غیرقابل ملاحظه بوده و در کوتاه مدت رخ می دهد. وی درادامه با تاکید برعدم ارتباط این موضوع با ماهیت حذف صفر اظهار داشت: این طور نیست که صرف حذف صفر چنین اثری داشته باشد. لذا شخصا معتقدم با توجه به وضعیت، ماهیت و اوضاع اقتصادی کشور، حذف صفر کمتر از ۴ صفر- آن هم به شرط ایجاد بسترهای لازم- کاری کم اثر بوده، بلکه با توجه به هزینه - فایده، کاری بیهوده یا حتی مضر است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا با حذف چهار صفر مشکلات قیمت گذاری ایجاد نخواهد شد خاطرنشان کرد: اگر بسترسازی ها و پیش بینی های لازم برای انجام این کار صورت بگیرد مشکلی ایجاد نمی شود ضمن اینکه اگر موضوع صرف تبدیل واحد پول ملی باشد، معمولا اشکالی ایجاد نخواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.