«آنتونیو گوترش» دبیر کل جدید سازمان ملل متحد که از اول ژانویه ۲۰۱۷ فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد، پایان دادن به جنگ پنج ساله سوریه را در اولویت برنامه هایش قرار داده است.

پایان دادن به جنگ سوریه؛ اولویت برنامه دبیر کل جدید سازمان ملل متحد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا روز شنبه خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد، دبیر کل جدید سازمان ملل متحد امیدوار است آمادگی اش را برای اجرای طرح هایش با وجود نگرانی ها درباره نقش امریکا در جهان در دولت غیرقابل پیش بینی «دونالد ترامپ» نشان دهد.
گوترش فردا (دوشنبه) در یک مراسم رسمی در مجمع عمومی، سوگند یاد می کند و پس از آن طرح هایش را برای مقابله با بحران های جهانی و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد، برای همه ۱۹۳کشور عضو این سازمان تشریح خواهد کرد.
گوترش، اول ژانویه ۲۰۱۷ (۱۲ دی) و فقط چند هفته قبل از مراسم سوگند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا و راهیابی اش به کاخ سفید، رسما پست جدیدش را از «بان کی مون» دبیر کل کنونی تحویل خواهد گرفت.
انتخاب رئیس سابق کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد به عنوان نهمین دبیر کل سازمان ملل متحد، بسیاری از دیپلمات ها را گوترش را سیاستمداری ماهر قلمداد می کنند امیدوار کرده است و آنها معتقدند که وی می تواند اختلافات فلج کننده در سازمان ملل به ویژه بر سر سوریه را رفع کند.
به گفته دیپلمات ها، نخست وزیر ۶۷ ساله سابقه پرتغال وعده داده که پایان دادن به جنگ سوریه را در اولویت برنامه هایش قرار دهد. وی همچنین درباره ارائه طرحی جدید برای دستیابی به صلح ابراز تمایل کرده است.
اما برخی از کارشناسان بر این باورند که انتخاب ترامپ چنین راهبردی را پیچیده و دشوار کرده است.
«ریچارد گووان/ Richard Gowan» کارشناس سازمان ملل در روابط خارجی شورای اروپا در این زمینه گفت: گوترش با موجی از حسن نیت دیپلماتیک در سازمان ملل متحد مواجه است و به نظر می رسد که آماده روند انتقال آسان است. ارائه طرح های اصلاحاتی یا ابتکارعمل های سیاسی جدید تا زمانی که تیم ترامپ تشکیل و مقاصدش آشکار نشده است، برای وی (گوترش) دشوار خواهد بود.
انتخاب ترامپ ابهاماتی را درباره توافق آب و هوایی پاریس به بار آورده است؛ توافقی که بان کی مون در دوران خدمت ۱۰ ساله قویا از آن حمایت کرد. ترامپ از زمان انتخابش تاکنون، هنوز دیدگاه هایش را در خصوص سازمان ملل یا چندجانبه گرایی عنوان نکرده است اما برخی، انتخاب «نیکی هَلِی/ Nikki Haley » فرماندار کالیفرنیای جنوبی را به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مثبت ارزیابی می کنند.
هَلِی البته تجربه ای در سیاست خارجی ندارد اما در مذاکرات تجاری در ایالت متبوعش نقش داشته و در محافل خارجی به اتخاذ مواضع ضد نژادپرستی شهرت یافته است.
گوترش در ماه های گذشته به پایتخت های کشورهای پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا سفر کرده تا درباره اقداماتش در دوران تصدی سازمان ملل گفت و گو کند.
به گفته یکی از دیپلمات های شورای امنیت که نامش ذکر نشده است، مسائل مربوط به صلح و امنیت قطعا محور اصلی برنامه های گوترش خواهد بود.
گوترش ممکن است فردا دوشنبه همزمان با مراسم سوگند خود معاون دبیرکل و رئیس ستاد کارکنان را که دو پست کلیدی در تیم رهبری جدید سازمان ملل خواهد بود معرفی کند.
«آرمینه محمد» وزیر محیط زیست نیجریه احتمالا به عنوان فرد دوم جدید سازمان ملل متحد معرفی خواهد شد و انتظار می رود با توجه به تعهد گوترش در زمینه برقراری برابری جنسیتی در سازمان ملل، یک زن مسئولیت ریاست کارکنان سازمان ملل را عهده دار شود.
وی در ماه های آتی مجموعه از انتصابات جدید را برای ریاست دپارتمان های مختلف سازمان ملل اعم از دپارتمان حفظ صلح، امور سیاسی و مدیریتی انجام خواهد داد که پنج عضو شورای امنیت تلاش می کنند نمایندگانی در آنها از کشور خود داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.