سنندج- بزرگترین مولودی خوانی کشور در قالب یادواره شمس قریشی در سنندج برگزارشد

مراسم مدح نبی مکرم اسلام در سنندج برگزارشد
به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم معنوی که تا پاسی از شب ادامه داشت بیش از  ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم استان در صحن جدید مسجد جامع سنندج به مدح نبی مکرم اسلام پرداختند.

در این مراسم گروه های دف نواز و مولودی خوان ،اشعار پر نغز سید بهاالدین شمس قریشی مشهور به شمس الاشراق را می سرودند ومردم با ذکر و تسبیح "یامحمد" فضایی معنوی خلق کرده بودند.

استاندار کردستان هم در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های مردم استان کردستان این است که تمامی شب‌ها و روزهای ماه مولود را به یمن میلاد پیامبراکرم جشن می‌گیرند ودف‌نوازی و مولودی خوانی می کنند.

عبدالمحمد زاهدی بابیان اینکه عده‌ای که به نام دین مسلمانان را می‌کشند، از مکتب پیامبر اکرم(ص) فاصله گرفته‌اند افزود: مکتب پیامبر گرامی اسلام(ص) حاوی مودت، صلح، برادری و دوستی است..

ماموستا محسن حسینی امام جمعه موقت کامیاران هم در این مراسم  با بیان اینکه شمس‌قریشی پرورش‌یافته طریقت نقشبندیه است گفت: ما به عنوان اهل سنت، اصول دین را از متکلمین و فروع دین را از امامان می‌گیریم و فتاوای فلان عامل در مصر و یا در عربستان برای ما قابل ‌قبول نیست.

مرحوم بهاءالدین شمس قریشی که سیزدهمین یادواره اش به همت حوزه هنری استان برگزارشد در سال ۱۲۹۳هجری قمری در پاوه به دنیا آمد و بنا به رسم آن زمان، برای فراگیری علم فقه به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.

شمس‌قریشی خالق آثاری چون «مولودنامه»، «معراج‌نامه»، «شمس‌العقاید» و اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کردی و عربی است که اکنون در بسیاری از مولودی خوانی ها استفاده می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.